Rent dricksvatten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
repuls
Rookie

Rent dricksvatten

Inlägg av repuls » sön 26 feb 2012, 14:14

hej Har hittat ett 2 kanonmedel för att få dricksvattentank,slangar etc verkligen rena. Ett medel för årlig desinfektion samt ett medel man droppar i det man ska dricka. Man behöver alltså egentligen aldrig stoppa något medel i själva tanken under säsong. Medlen heter FreeBact och AquaCare. De presenterades på Caravan o campingmässan. Jag kan inte säga så mycket mer om det här men det går att läsa på aquafix.se

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Re: Rent dricksvatten

Inlägg av toaen » sön 26 feb 2012, 15:20

Hej och välkommen till saiguide.

Tankar man klorerat vattenledningsvatten, som det ju är på de flesta ställen i Sverige, så behöver man egentligen aldrig göra nåt åt vattnet. Det viktigaste är kanske att spola ur slangen ordentligt innan man fyller tanken.

Långseglar man så är det kanske en annan sak när man är utomlands.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 26 feb 2012, 15:28

Haver inte de senaste 30 åren gjort ren min tank.
Tömmer innan frosten spolar rikligt med kommunalt-klorerat vatten på våren.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 26 feb 2012, 16:44

Luktar smygreklam för produkter som ingen behöver.

callisto
Platinamedlem

Inlägg av callisto » sön 26 feb 2012, 17:01

Jo - reklamvarning. Båtmässe-tider..

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 26 feb 2012, 17:29

bosseh skrev:Luktar smygreklam för produkter som ingen behöver.
Kanske luktar det klor?
Anders S

repuls
Rookie

Inlägg av repuls » sön 26 feb 2012, 19:30

Absolut ingen smygreklam !!! Ett bra tips bara. Att inte rengöra vattentanken årligen kan innebära en risk eftersom både bakterier och mikroorganismer kan frodas i både tank och slangar speciellt i varmt sommarväder.
Men visst kan man ha tur att slippa dessa otyg men blir man ordentligt magsjuk eller annat så kanske man tänker om. Jag tänker i vilket fall göra ordentligt rent. Som sagt bara ett bra tips tycker jag.

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » sön 26 feb 2012, 20:15

Kan bara hålla med lasse. Det finns ingen anledning att använda några kemikalier om man använder normalt kommunalt klorerat vatten några gånger per år. Har inte gjort ren tanken på de senaste 15 åren.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 26 feb 2012, 21:21

Min lilla vinkling till Bosse var just att när man tankar kommunalt vatten så är risken att få dåligt vatten inte särskilt stor. Den lilla klorering som görs räcker mycket bra. Sedan kan det tänkas att man kan behöva både det ena och andra om man fått Östersundsvatten eller något annat i tankarna. Man kan ju tänka ungefär så här: Om man tar vatten på ställen där den gängse uppfattningen är man aldrig dricker annat än buteljerat vatten, så kan man fundera på saken. En annan situation är om man samlar regnvatten, där risken finns för fekalier från fåglar och andra djur. Men för normalsvenskt semesterbruk är det inte ofta man behöver gå loss på vattensystemet. En annan möjlighet man inte riktigt kan rå över är att båten före en själv har använt vattenslangen för att spola ner i "Waste"-uttaget - en annan att måsarna skitit på däck, och man överfyller vattentanken. Visst går det att ha otur.

Vid sidan av de här tipsen finns det "dakins stamlösning" att utgå från (inte att leka med, om det ens finns att köpa längre), klorbaserade vattentillsatser och som ofta rekommenderas, kokning och svalning i rengjorda behållare. Calle C, som skriver här ibland rekommenderar Halamid (klorbaserat medel avsett för andamålet). Klorin är lika mycket ett tvättmedel som en klorkälla, så se upp med det.
Anders S

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » sön 26 feb 2012, 21:36

Själv har jag alltid installerat ett kolfilter i mina båtar, typ "AquaFilta". Möjligen är det overkill, men det känns tryggt. Man vet ju aldrig var folk får för sig att göra med slangar för vattenbunkring...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 26 feb 2012, 22:11

Segelbo skrev:Själv har jag alltid installerat ett kolfilter i mina båtar, typ "AquaFilta". Möjligen är det overkill, men det känns tryggt. Man vet ju aldrig var folk får för sig att göra med slangar för vattenbunkring...
Min erfarenhet av sådana filter är god, bokstavligen. Efter ett sådant filter får vattnet en neutral smak, utan "tanksmak" eller "gammalt". Det tar också bort klorsmak (dvs, kloret elimineras), om man nu skulle vilja desinficera en smula hårdare än "original".
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 26 feb 2012, 22:28

Segelbo skrev:Man vet ju aldrig var folk får för sig att göra med slangar för vattenbunkring...
http://forum.hamnen.se/seglar-snack/464 ... erier.html
Jag varnade för koliebakterier för några år sen när en tokig båtägare rengör sin toaslang på bryggan.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » mån 27 feb 2012, 08:40

Lasse L skrev:
Segelbo skrev:Man vet ju aldrig var folk får för sig att göra med slangar för vattenbunkring...
http://forum.hamnen.se/seglar-snack/464 ... erier.html
Jag varnade för koliebakterier för några år sen när en tokig båtägare rengör sin toaslang på bryggan.
Som sagt... kolfilter får det lov att vara. Installerade just ett sådant i vår "nya" bår nu i helgen. Och ett sjövattenfilter också för den delen. Även en motor tycker om rent vatten... :wink:
---
Bosse
Monsun 31, #116

seniorseglare
Platinamedlem

Inlägg av seniorseglare » mån 27 feb 2012, 10:14

Lasse L skrev:Haver inte de senaste 30 åren gjort ren min tank.
Tömmer innan frosten spolar rikligt med kommunalt-klorerat vatten på våren.
Kan bara hålla med "föregående talare", har överhuvudtaget inte gjort någonting med vattentankarna mer än varit väldigt noga med att pumpa torrt vid vinteruppläggning och öppna säkerhetsventilen på vv-beredaren. Jag har haft båt i 40 år .....

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » mån 27 feb 2012, 15:38

Jag vet att det kanske är lättare på min båt, där jag lätt kan kika ner i tanken och även torka ur den med en trasa om det behövs, men jag försöker alltid ha fräscht vatten när jag åker ut. Då jag har gamla slangar och en plast-tank får vattnet snabbt en plast-smak, samt att det växer lite i ledningarna så det blir bruna flagor i vattnet om vattnet står för länge.Jag tror inte att flagorna orsakar några sjukdomar, men det är inte så trevligt...

Jag försöker att alltid lämna tanken tom när jag lämnar båten längre tid än en vecka. När jag fyller nästa gång, fyller jag bara 1-2 liter och pumpar tomt samt upprepar detta 2-3 gånger innan jag fyller hela tanken. På så sätt får pumpen och slangarna en rejäl genomspolning. Klorering och sånt är säkert bra, men jag har aldrig provat då jag är rädd för de bismaker som skulle kunna uppstå. Jag föredrar plast-smak framför klor-smak...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar