Värmare i båt
Värmare i båt
Fantastiskt vad en "ny" båt väcker många frågor. Nu sitter jag och grunnar på följande:
I vår Monsun finns vattenburen värme med konvektorer i kajutan, förpiken och stickkojen. Värmekällan är en POD-kamin, fotogendriven. Helt nyinstallerad häromåret. Fin och blank och med cirkulatonspump. Skall ha fungerat utmärkt enligt förre ägaren, vilket jag inte alls har någon anledning att betvivla.
Bortsett från den uppenbara nackdelen att den tar upp hela utrymmet i ett skåp (liten garderob), som annars hade varit utmärkt för förvaring, så är den uppenbara nackdelen att man måste medföra ytterligare ett bränsle ombord jämfört med att ha en dieselvärmare. Nu kan man väl stå ut med att ha en dunk lysfotogen med sig och vid behov fylla på. Men en annan sak att fundera över är risken med att vara ute en kulen höst och sova i båten med fotogenkaminen brinnande. Att sova med en öppen låga i boendeutrymmet känns inte helt odelat positivt. Så länge förbränningen är fullständig och avgaserna ventileras ut genom skorstenen och inte sugs in igen är allt gott och väl, men skulle någonting hända, så att det börjar samlas kolmonoxid i båten, så kan det bli farligt. Kolmonoxid binds ju betydligt lättare till blodets hemoglobin än syre, så bara det faktum att det finns kolmonoxid i luften innebär en risk. Oavsett om det finns aldrig så mycket ventilation och syre. Kolmonoxiden konkurrerar ju helt enkelt ut syret från hemoglobinet.
Jag har ingen aning - hur stor är risken med en installation som vår? Överdriver jag riskerna? Hur ofta har det hänt att en familj dör i sin båt pga en fotogenkamin?
Läser man Nigel Calders stora bok "Boatowner´s Mechanical and Electric Manual" så skriver han om åtminstone ett fall där först sonen, sedan modern svimmade när deras fotogendrivna varmvattenberedare började felfungera och producera kolmonoxid. Pappan trodde att sonen fallit och slagit sig och att sedan mamman svimmat av chocken över att se sonen ligga avsvimmad, men när han såg katten ligga livlös, insåg han att den knappast tuppat av på grund av chocken utan av en helt annan orsak. Han började känna sig litet trött, men hann trycka på sin uppringningsknapp på mobilen, till goda vänner i närheten, varefter han svimmade medan han försökte dra ut familjen. Alla klarade sig på håret tack vare att folk kom och fick ut dem.
Så vad göra?
1. Riva ut POD-kaminen och installera en Eberspächer Hydronic till det befintliga vattenburna systemet, placerad i ett stuvfack på vanligt sätt.
Kostar en del pengar, inte så förtvivlat mycket jobb, man får en garderob på köpet.
2. Riva ut hela skiten och installera helt nytt luftburet system.
Kostar ännu mera pengar och ett jävla slit med dragning av varmluftrör, men en garderob får man. Men man får god luftväxling i båten. Det blir snabbt varmt och det går fort att reglera. Kan bli litet ojämn värme i olika utrymmen och det brusar litet i luftutsläppen. Vattenvärme är tyst och fint, men litet "trögt".
3. Behålla den fina blanka POD-kaminen och tro att den kommer att fortsätta fingera finfint eftersom den är ny och fräsch.
Kostar inga pengar alls, men mindre förvaringsutrymme och man kanske dör av kolosförgiftning. Eller i varje fall kanske får dålig nattsömn, av att tassa upp och titta till den då och då...
Hur skulle ni gjort?
I vår Monsun finns vattenburen värme med konvektorer i kajutan, förpiken och stickkojen. Värmekällan är en POD-kamin, fotogendriven. Helt nyinstallerad häromåret. Fin och blank och med cirkulatonspump. Skall ha fungerat utmärkt enligt förre ägaren, vilket jag inte alls har någon anledning att betvivla.
Bortsett från den uppenbara nackdelen att den tar upp hela utrymmet i ett skåp (liten garderob), som annars hade varit utmärkt för förvaring, så är den uppenbara nackdelen att man måste medföra ytterligare ett bränsle ombord jämfört med att ha en dieselvärmare. Nu kan man väl stå ut med att ha en dunk lysfotogen med sig och vid behov fylla på. Men en annan sak att fundera över är risken med att vara ute en kulen höst och sova i båten med fotogenkaminen brinnande. Att sova med en öppen låga i boendeutrymmet känns inte helt odelat positivt. Så länge förbränningen är fullständig och avgaserna ventileras ut genom skorstenen och inte sugs in igen är allt gott och väl, men skulle någonting hända, så att det börjar samlas kolmonoxid i båten, så kan det bli farligt. Kolmonoxid binds ju betydligt lättare till blodets hemoglobin än syre, så bara det faktum att det finns kolmonoxid i luften innebär en risk. Oavsett om det finns aldrig så mycket ventilation och syre. Kolmonoxiden konkurrerar ju helt enkelt ut syret från hemoglobinet.
Jag har ingen aning - hur stor är risken med en installation som vår? Överdriver jag riskerna? Hur ofta har det hänt att en familj dör i sin båt pga en fotogenkamin?
Läser man Nigel Calders stora bok "Boatowner´s Mechanical and Electric Manual" så skriver han om åtminstone ett fall där först sonen, sedan modern svimmade när deras fotogendrivna varmvattenberedare började felfungera och producera kolmonoxid. Pappan trodde att sonen fallit och slagit sig och att sedan mamman svimmat av chocken över att se sonen ligga avsvimmad, men när han såg katten ligga livlös, insåg han att den knappast tuppat av på grund av chocken utan av en helt annan orsak. Han började känna sig litet trött, men hann trycka på sin uppringningsknapp på mobilen, till goda vänner i närheten, varefter han svimmade medan han försökte dra ut familjen. Alla klarade sig på håret tack vare att folk kom och fick ut dem.
Så vad göra?
1. Riva ut POD-kaminen och installera en Eberspächer Hydronic till det befintliga vattenburna systemet, placerad i ett stuvfack på vanligt sätt.
Kostar en del pengar, inte så förtvivlat mycket jobb, man får en garderob på köpet.
2. Riva ut hela skiten och installera helt nytt luftburet system.
Kostar ännu mera pengar och ett jävla slit med dragning av varmluftrör, men en garderob får man. Men man får god luftväxling i båten. Det blir snabbt varmt och det går fort att reglera. Kan bli litet ojämn värme i olika utrymmen och det brusar litet i luftutsläppen. Vattenvärme är tyst och fint, men litet "trögt".
3. Behålla den fina blanka POD-kaminen och tro att den kommer att fortsätta fingera finfint eftersom den är ny och fräsch.
Kostar inga pengar alls, men mindre förvaringsutrymme och man kanske dör av kolosförgiftning. Eller i varje fall kanske får dålig nattsömn, av att tassa upp och titta till den då och då...
Hur skulle ni gjort?
Senast redigerad av 1 Segelbo, redigerad totalt 0 gånger.
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Re: Värmare i båt
Behåll PoD-en och läs på hur den ska skötas.
Bra grejer med få rörliga delar som går sönder och låter mindre än mkt annat !
Bra grejer med få rörliga delar som går sönder och låter mindre än mkt annat !
En varnare löser det här problemet, och den riktigt försiktige köper två (av olika fabrikat, om man är riktigt på hugget).
Nu utgår jag från att Pod:en har skorsten och självdrag, och då är den egentligen inte mindre osäker än en luftvärmare med balanserat drag (typ "Wallas"). Deras nackdel är att de kan läcka i skarven mellan brännkammare/ytterluft och innerluftkretsen och de kan brinna ganska rikt om det vill sig illa, dvs, mycket kolmonoxid i avgaserna. Det finns fina exempel på hur småläckage ställt till det med dem också. Själv är jag så nojig över sådant att jag ogärna kör värmare då jag sover över huvud taget. Men med en nyare Pod och en koloxidvarnare så hade jag varit relativt (jag är ju nojjig!) lugn och inte tänkt mig att riskerna minskar genom att byta värmarmodell.
Men A och O när det gäller värmare, kaminer etc etc är att skorstenen är alldeles tät och inte läcker någonstans. Byter du till en med balanserat drag och in/utlopp till friska luften, så kan du öka riskerna, inte minska dem. Nigel Calders exempel handlar om en VV-beredare med fritt avgasutlopp inombords, en lösning som egentligen inte passar i båt och som bar kan användas helt tillfälligt. Jag borde veta för jag har en sådan - den får inte användas annat än tillfälligtvis.
Nu utgår jag från att Pod:en har skorsten och självdrag, och då är den egentligen inte mindre osäker än en luftvärmare med balanserat drag (typ "Wallas"). Deras nackdel är att de kan läcka i skarven mellan brännkammare/ytterluft och innerluftkretsen och de kan brinna ganska rikt om det vill sig illa, dvs, mycket kolmonoxid i avgaserna. Det finns fina exempel på hur småläckage ställt till det med dem också. Själv är jag så nojig över sådant att jag ogärna kör värmare då jag sover över huvud taget. Men med en nyare Pod och en koloxidvarnare så hade jag varit relativt (jag är ju nojjig!) lugn och inte tänkt mig att riskerna minskar genom att byta värmarmodell.
Men A och O när det gäller värmare, kaminer etc etc är att skorstenen är alldeles tät och inte läcker någonstans. Byter du till en med balanserat drag och in/utlopp till friska luften, så kan du öka riskerna, inte minska dem. Nigel Calders exempel handlar om en VV-beredare med fritt avgasutlopp inombords, en lösning som egentligen inte passar i båt och som bar kan användas helt tillfälligt. Jag borde veta för jag har en sådan - den får inte användas annat än tillfälligtvis.
Anders S
För att underlätta valet kan du ju få ett alternativ till: Ut med POD och dit med en Glembring el likn.
POD-ägare brukar vara väldigt nöjda annars och vattenburet ger en behagligare värme. Men, de tar tid på sig att värma upp och passar bäst om man brukar ligga ute några dygn.
Jag var inne på att sätta in en Glembring men tyckte det blev väldigt mycket jobb och att det kanske inte var rätt för mig som inte ligger ute så länge. Tanken var i så fall att komplettera med en luftburen gasolvärmare för att snabbt kunna värma. Dessa värmare (Trumatic mfl) kan man hitta begagnade billigt.
Istället blev det en gammal Wallas 1800 för mig. Det är helt enkelt den värmare som tar minst plats i garderoben och den placeringen ger också enklast slangdragning.
Ytterligare alternativ är ju att sätta in en luftburen värmare och behålla POD tsv. Köp gärna en av de nya kinesisk värmarna, det skulle vara kul att veta hur de fungerar
POD-ägare brukar vara väldigt nöjda annars och vattenburet ger en behagligare värme. Men, de tar tid på sig att värma upp och passar bäst om man brukar ligga ute några dygn.
Jag var inne på att sätta in en Glembring men tyckte det blev väldigt mycket jobb och att det kanske inte var rätt för mig som inte ligger ute så länge. Tanken var i så fall att komplettera med en luftburen gasolvärmare för att snabbt kunna värma. Dessa värmare (Trumatic mfl) kan man hitta begagnade billigt.
Istället blev det en gammal Wallas 1800 för mig. Det är helt enkelt den värmare som tar minst plats i garderoben och den placeringen ger också enklast slangdragning.
Ytterligare alternativ är ju att sätta in en luftburen värmare och behålla POD tsv. Köp gärna en av de nya kinesisk värmarna, det skulle vara kul att veta hur de fungerar
Det låter betryggande. Jodå, Kamininstallationen ser nog så vederhäftig och välgjord ut, inkl. skorstenen.Anders S skrev:En varnare löser det här problemet, och den riktigt försiktige köper två (av olika fabrikat, om man är riktigt på hugget).
Hmm, ser ut som om jag får leva med fyra bränslen ombord, diesel till motorn, rödsprit till köket, fotogen till värmaren och maltwhisky till skepparen...
(För övrigt undrar jag varför jag, som vanligtvis gillar Ardbeg, Laphroaig och slikt, inte alls kan förlika mig med rökig whisky ombord. Där dricker jag helst Old Pulteney och sån't.)
Senast redigerad av 1 Segelbo, redigerad totalt 0 gånger.
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Jag har "hört", dvs inte provat själv, att det går alldeles utmärkt att elda en POD-kamin med diesel istf fotogen. Dieselbränsle och fotogen är inte väsenskilda, snarare tvärtom. Då har du ju i alla fall sparat ett bränsle. (Och ja sparat, fotogen är ju dyrt.)Segelbo skrev:Det låter betryggande. Jodå, Kamininstallationen ser nog så vederhäftig och välgjord ut, inkl. skorstenen.
Hmm, ser ut som om jag får leva med fyra bränslen ombord, diesel till motorn, rödsprit till köket, fotogen till värmaren och maltwhisky till skepparen...
(För övrigt undrar jag varför jag, som vanligtvis gillar Ardbeg, Laphroaig och slikt, inte alls kan förlika mig med rökig whisky ombord. Där dricker jag helst Old Pulteny och sån't.)
Och det där med rökig whisky, min teori är att rökig whisky smakar bäst i värme, dvs i djupt nedsjunken i länsstolen bland böcker och annat i hemmets centralvärmeupphettade vrå. I båten är det kyligare och råare. Men om du nu får fint klimat i båten skulle jag gardera med bägge sorter.
Det har jag!
mvh Sven-Barry
Jag med. För säkerhets skull.S-B A-son skrev:Jag har "hört", dvs inte provat själv, att det går alldeles utmärkt att elda en POD-kamin med diesel istf fotogen. Dieselbränsle och fotogen är inte väsenskilda, snarare tvärtom. Då har du ju i alla fall sparat ett bränsle. (Och ja sparat, fotogen är ju dyrt.)Segelbo skrev:Det låter betryggande. Jodå, Kamininstallationen ser nog så vederhäftig och välgjord ut, inkl. skorstenen.
(För övrigt undrar jag varför jag, som vanligtvis gillar Ardbeg, Laphroaig och slikt, inte alls kan förlika mig med rökig whisky ombord. Där dricker jag helst Old Pulteney och sån't.)
Och det där med rökig whisky, min teori är att rökig whisky smakar bäst i värme, dvs i djupt nedsjunken i länsstolen bland böcker och annat i hemmets centralvärmeupphettade vrå. I båten är det kyligare och råare. Men om du nu får fint klimat i båten skulle jag gardera med bägge sorter.
Det har jag!
mvh Sven-Barry
(Old Pulteney är bra på minst fyra sätt: Den är god, flaskan är bred och stadig och välter i inte i skåpet under sjögång, det är en bild på ett vackert skepp på etiketten och en av mina idoler, Sir Robin Knox-Johnston har den alltid ombord...)
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Den biologska kolmonoxidvarnaren slår till ?Segelbo skrev:Anders S skrev: (För övrigt undrar jag varför jag, som vanligtvis gillar Ardbeg, Laphroaig och slikt, inte alls kan förlika mig med rökig whisky ombord. Där dricker jag helst Old Pulteney och sån't.)
Jag hade nog kunnat tänka mig att prova diesel i Poden OM jag hade hittat rapsoljebefriad sådan. Jag har kört en Wallas på diesel och det föreföll fungera. Men jag kör värmaren så litet att en fyraliterstank inte går åt på en sommar. POD-brännaren är så enkel i funktionen att det borde gå.
Anders S
Har nyligen renoverat en Vallas 1400 till segelbåten, ej återmonterad.Anders S skrev: Jag hade nog kunnat tänka mig att prova diesel i Poden OM jag hade hittat rapsoljebefriad sådan. Jag har kört en Wallas på diesel och det föreföll fungera. Men jag kör värmaren så litet att en fyraliterstank inte går åt på en sommar. POD-brännaren är så enkel i funktionen att det borde gå.
Funderat på dieseldrift. Skall prova med diesel några dar.
Andra bränslen än lysfotogen är förbjudna, står det i handhavandet.
http://www.stickanh.se/wallas.pdf
Har några dunkar grön diesel (till Reflexkaminen).
Tror att det gäller att hålla hög effekt för att dieseln skall gasa snällt.
Återkommer hur det gick.
http://www.varmedoktorn.com/_filebank/d ... mo1400.pdf
Det som skiljer är i så fall flampunkten och risken för parraffinering (flockning med tillhörande stopp) och i temperaturer där vi normalt har våra båtar (i sjön) så är det senare inget problem. Det som kallas diesel kan variera (brännolja 1, till exempel, eldningsolja etc) men fordonsdiesel från svenska mackar skall vara vinterdiesel året runt numera.Lasse L skrev:Har nyligen renoverat en Vallas 1400 till segelbåten, ej återmonterad.Anders S skrev: Jag hade nog kunnat tänka mig att prova diesel i Poden OM jag hade hittat rapsoljebefriad sådan. Jag har kört en Wallas på diesel och det föreföll fungera. Men jag kör värmaren så litet att en fyraliterstank inte går åt på en sommar. POD-brännaren är så enkel i funktionen att det borde gå.
Funderat på dieseldrift. Skall prova med diesel några dar.
Andra bränslen än lysfotogen är förbjudna, står det i handhavandet.
http://www.stickanh.se/wallas.pdf
Har några dunkar grön diesel (till Reflexkaminen).
Tror att det gäller att hålla hög effekt för att dieseln skall gasa snällt.
Återkommer hur det gick.
http://www.varmedoktorn.com/_filebank/d ... mo1400.pdf
Sedan tänder en dieseldriven Wallas litet trögare (flampunkten är högre) så har man startsvårigheter pga dåligt med ström i vanliga fall blir det inte bättre med diesel, den saken är klar. Nu tänkte jag nog mer på en Pod som har en vekbrännare. Här kan man ju (precis som med en Wallas, egentligen) göra experiment och se om man får frisk och sotfri förbränning. Värmevärde och därtill kopplat luftmängdsbehov är snarlikt, det var ju där vi började diskussionen (kolmonoxidgenerering blir värre med luftunderskott/fet förbränning.)
Anders S
Seså, nu lyckades jag till och med få med bilden på vår fina kamin, se första inlägget i tråden. Rätt snygg på sitt rostfria, lilla sätt, får man lov att säga...
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Den skall du väl inte kasta ut?Segelbo skrev:Seså, nu lyckades jag till och med få med bilden på vår fina kamin, se första inlägget i tråden. Rätt snygg på sitt rostfria, lilla sätt, får man lov att säga...
Anders S
Nä, jag gör nog inte det. Bara den nu inte tar livet av oss. Man jag köper en koloxidvarnare, för säkerhets skull. Men som sagt, den är bara något år gammal. Satt en likadan tydligen innan, som började krångla. Den här håller nog i många år, får vi tro...Anders S skrev:Den skall du väl inte kasta ut?Segelbo skrev:Seså, nu lyckades jag till och med få med bilden på vår fina kamin, se första inlägget i tråden. Rätt snygg på sitt rostfria, lilla sätt, får man lov att säga...
Tack för input.
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Vill inte att vi släpper den här tråden riktigt än. Visst, det finns ett antal trådar här med samma tema. Tycker om konceptet, minimalt med elektronik. Har en gammal Eber som har dragit sin sista suck, så just därför är jag intresserad.
Segelbo: Kan du inte kolla upp vilka konvektorer du har, samt var de är placerade. Slangdragningar mm. Du har förstås provat. Funkar installationen? Bilder vore bara helt jättebra.
Du behöver förstås inte, men din båtsäljare tänkte säkert både en och två gånger angående installationen. Vet att hjulet är runt och tänker inte uppfinna det än en gång.
Segelbo: Kan du inte kolla upp vilka konvektorer du har, samt var de är placerade. Slangdragningar mm. Du har förstås provat. Funkar installationen? Bilder vore bara helt jättebra.
Du behöver förstås inte, men din båtsäljare tänkte säkert både en och två gånger angående installationen. Vet att hjulet är runt och tänker inte uppfinna det än en gång.