Ny förpikslucka

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
evatellgren
Trogen medlem

Ny förpikslucka

Inlägg av evatellgren » tis 24 jan 2012, 20:06

Vi har en Shipman, årsmodell 1971 som vi renoverat upp till enpärla. Men vi funderar på att byta förpiksluckan. Den befintliga är fullt fungerande men ack så ful. Någon som bytt till den lucka som sitter på de nyare modellerna av Shipman? Vi tar tacksamt mot synpunkter, tips och annat att tänka på inför bytet. Vi tänker montera den modell som finns på de nyare Shipman.
Eva Tellgren
"Matte" till Shipmanbåten "Yemanja"

sator
Diamantmedlem

Re: Ny förpikslucka

Inlägg av sator » tis 24 jan 2012, 20:35

Köp en som passar bra direkt.

Jag kikar själv på Lewmars lågprofils luckor.
Diskretare, både för ögonen och fötter. :D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Ny förpikslucka

Inlägg av Anders S » tis 24 jan 2012, 21:34

Yay! Jag anar mossa på ugglan! (Eller, Shipmans orginallucka i plexiglasliknande material, i alla fall). Jag gjorde det bytet på min, många somrar sedan. Men eftersom det var en smula pyssligt, så minns jag det väl. Handlar det om en Houdinilucka (jag tror inte det var aktuellt på 71:orna, men kan minnas fel) så kan man byta enkelt. Bland annat GEBO har en "drop-in"-modell för Houdinis hål, som tyvärr har en hörndiameter som gör byte till standardluckor omöjligt.

Men handlar det om plexiglasluckan, lätt trapezoid OCH välvd finns två varianter: Antingen ett rätt stort plastjobb, och sedan en standardlucka som Sator rekommenderar. Så gjorde jag. Då byggde jag upp en luckram, laminerade och plastade för det vilda, lade igen där det var för stort (vid masten) och öppnade upp i framkanten, därefter laminering ovanifrån och underifrån. Det innebar att måla ruffen på utsidan och insidan, i taket. Mycket arbete, men blev helt OK.
Man kan också använda den befintliga ruffluckan som plugg för en form för en ny lucka, i glasfiber. Då kan man titta på Maxi77 för att se hur det kan bli, och ifall man vill göra den helt eller delvis opak (=ingen ytbehandling). En sådan blir mycket stark, men kanske inte elegantare än den som finns idag, om den är hel. Principen för en sådan blir som stuvluckorna i aktern.

Shipmanförbundet har en del om förluckan i "tekniska tips".
Anders S

Skriv svar