Vindgenerator

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Flayban
Guldmedlem

Vindgenerator

Inlägg av Flayban » tis 24 jan 2012, 20:11

Funderar på för och nackdelar med att montera vindgeneratorn i masttoppen.

//Jonas

bavaria40.dinstudio.se

sator
Diamantmedlem

Re: Vindgenerator

Inlägg av sator » tis 24 jan 2012, 20:32

Fördel: mer fri vind. Mao, större energiuttag.

Nackdelar. Högre tyngdpunkt. Förmodligen större krängning i vindbyar(även vid bryggan). Pga luftmotståndet som den har.
Största nackdelen måste vara om ett blad går sönder. Vibrationerna som transporteras via hela riggen.
Samt jäkligt struligt att få stopp på den. osv.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » fre 27 jan 2012, 09:37

Med tanke på hur mycket vissa vindsnurror låter, undrar jag inte om det finns en risk att det fortplantar sig stomljud via masten ned i båten. Även ganska beskedliga sådana kan nog driva en till vansinne när man ligger och skall försöka somna... Sitter snurran i aktern, är det ju lätt att låsa bladen. Litet svårare i masttoppen...
---
Bosse
Monsun 31, #116

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » fre 27 jan 2012, 10:20

Segelbo skrev:Med tanke på hur mycket vissa vindsnurror låter, undrar jag inte om det finns en risk att det fortplantar sig stomljud via masten ned i båten. Även ganska beskedliga sådana kan nog driva en till vansinne när man ligger och skall försöka somna... Sitter snurran i aktern, är det ju lätt att låsa bladen. Litet svårare i masttoppen...
För oss som har hagelgeväret med oss är det inga problem ...
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » fre 27 jan 2012, 10:33

peterh skrev:
Segelbo skrev:Med tanke på hur mycket vissa vindsnurror låter, undrar jag inte om det finns en risk att det fortplantar sig stomljud via masten ned i båten. Även ganska beskedliga sådana kan nog driva en till vansinne när man ligger och skall försöka somna... Sitter snurran i aktern, är det ju lätt att låsa bladen. Litet svårare i masttoppen...
Fast då ryker ju vindexen och ev. VHF-antenn också. Det är ju synd.
Är det inte litet olagligt förresten? :o
---
Bosse
Monsun 31, #116

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » fre 27 jan 2012, 13:51

Segelbo skrev:
peterh skrev:
Fast då ryker ju vindexen och ev. VHF-antenn också. Det är ju synd.
Är det inte litet olagligt förresten? :o
Nääh, det räcker med en handburen HVF och windexen är ju inte obligatorisk... :wink:

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » fre 27 jan 2012, 13:58

Nautihamstern skrev: Nääh, det räcker med en handburen HVF och windexen är ju inte obligatorisk... :wink:
Nej visst ja, tänkte inte på det. Då är det ju helt okej... :D
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » fre 27 jan 2012, 14:54

Flayban skrev:Funderar på för och nackdelar med att montera vindgeneratorn i masttoppen.

//Jonas

bavaria40.dinstudio.se
En uppenbar nackdel är det drastiskt ökade tröghetsmomentet. Båten kommer att bli avsevärt mycket mer 'rullig' och 'stampig', jämfört med att ha vindgeneratorn på en normal stolpe i aktern.

:o
/T

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » fre 27 jan 2012, 15:35

T skrev:En uppenbar nackdel är det drastiskt ökade tröghetsmomentet. Båten kommer att bli avsevärt mycket mer 'rullig' och 'stampig', jämfört med att ha vindgeneratorn på en normal stolpe i aktern.

/T
Nja, ett ökat tröghetsmoment brukar göra båten mindre rullig. Jmf att rigga mast på snipa. Nu tror jag iofs inte att en Bavaria 40 är speciellt "rullig" ens för motor.

Man kan ju till övriga nackdelar också blanda in lite estetik. En snurra i masttoppen ser ju i alla fall i(med) mina ögon inte så bra ut. Snurrigt helt enkelt, lite Nils Karlsson Pyssling varning.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » fre 27 jan 2012, 16:34

S-B A-son skrev:
T skrev:En uppenbar nackdel är det drastiskt ökade tröghetsmomentet. Båten kommer att bli avsevärt mycket mer 'rullig' och 'stampig', jämfört med att ha vindgeneratorn på en normal stolpe i aktern.

/T
Nja, ett ökat tröghetsmoment brukar göra båten mindre rullig. Jmf att rigga mast på snipa. Nu tror jag iofs inte att en Bavaria 40 är speciellt "rullig" ens för motor.

Man kan ju till övriga nackdelar också blanda in lite estetik. En snurra i masttoppen ser ju i alla fall i(med) mina ögon inte så bra ut. Snurrigt helt enkelt, lite Nils Karlsson Pyssling varning.

mvh Sven-Barry
Nja...???
Snipan är från början mer guppig än rullig. En mast lugnar nog säkert ner den lite men nu handlade det om en segelbåt som redan från början var försedd med mast.
En ökad vikt i masttoppen (ökat tröghetsmoment) gör att rullningarnas amplitud ökar, även om frekvensen minskar.

/T

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 27 jan 2012, 19:09

T skrev:
S-B A-son skrev:

/T

mvh Sven-Barry
Nja...???
Snipan är från början mer guppig än rullig. En mast lugnar nog säkert ner den lite men nu handlade det om en segelbåt som redan från början var försedd med mast.

En ökad vikt i masttoppen (ökat tröghetsmoment) gör att rullningarnas amplitud ökar, även om frekvensen minskar.

/T
Ett gammalt knep på fiskebåtar var att hissa upp ankaret i masten för att minska rullningen i "dösjö".

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » fre 27 jan 2012, 20:17

Det blir ju skitsnyggt! En rejäl vindsnurra högst upp i masten och strax under ett präktigt deltaankare.
Lär bli anledning till intressanta samtal i hamnarna...
---
Bosse
Monsun 31, #116

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » fre 27 jan 2012, 22:29

Segelbo skrev:Det blir ju skitsnyggt! En rejäl vindsnurra högst upp i masten och strax under ett präktigt deltaankare.
Lär bli anledning till intressanta samtal i hamnarna...
JÖSSES!!!
Nu vart jag inspirerad till hur jag ska "psyka" motståndarna på 2012 års regattor!! :o :D

Skriv svar