Maskåplast
Maskåplast
Ibland när jag plastar med polyester och epoxi funderar jag på om man inte borde investera i ett bra skydd för luftvägarna och kanske även ögonen. Dels tänker jag på de kemikalier som avdunstar vid plastningen och dels det damm som blir när jag slipar.
Ett krav tycker jag är enkelt att ställa – skyddet måste vara bekvämt. De tekniska kraven har jag sämre uppfattning om. Hur tänker du?
// Ulf
Ett krav tycker jag är enkelt att ställa – skyddet måste vara bekvämt. De tekniska kraven har jag sämre uppfattning om. Hur tänker du?
// Ulf
Tinúviel - en OC35 ketch
Re: Maskåplast
Jag har en bra andningsmask (organiska lösningsmedelfilter) och har vant mig vid att ha ett enkelt visir på mig för slipjobb. Att jag sedan glömmer/struntar/inte bryr mig alla gånger vid småjobb är ju bara mitt eget fel.
Anders S
I stort sett en kopia på Anders S´s svar.
Har en bra andningsmask där jag kan byta filter för olika ändamål och även kombinera. Använder ibland enklare munskydd. Fast det händer ju att jag glömmer/struntar/inte bryr mig alla gånger vid småjobb.
Däremot har jag inget visir, utan använder olika typer av skyddsglasögon
Har en bra andningsmask där jag kan byta filter för olika ändamål och även kombinera. Använder ibland enklare munskydd. Fast det händer ju att jag glömmer/struntar/inte bryr mig alla gånger vid småjobb.
Däremot har jag inget visir, utan använder olika typer av skyddsglasögon
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Alltså andningsskydd är viktigt men ack så besvärligt. De är i vägen, blir man ansträngd får man för lite luft och ofta huvudvärk.
Sen är ju alltid frågan var man la andningsskyddet. Och när man väl hittar det så upptäcker man att filtret borde bytts för länge sedan.
Jag har en gammal hederlig gasmask men där ett uttjänt originalfilter gjorts om så att ett vanligt standard filter kan användas.
Numer använder jag oftast en oljefri membrankompressor och blästerhuva. Det är ingen riktig, sofistikerad huva utan utan en ganska enkel sak som jag kommit över billigt någonstans. Kompressorn är i princip samma som Biltemas oljefria kompressor som ger 45 liter/min.
Det här fungerar alltid, inga dåliga filter och svår att slarva bort. Vill jag börja med Airbrush så har jag ju kompressorn.
Första gången jag använde kompressor var när jag skulle jag slipa ganska mycket inuti ett skrov. Det var sommar och varmt och det var lätt att föreställa sig mur mycket det skulle klia. Men med kompressorns hjälp, huva och ett ihop tejpat regnställ så gick det galant!
En kompressor är lite dyrare (849kr) än ett andningsskydd men den kan användas till mycket annat. Inte minst ombord för renblåsning, torrlägga ledningar mm. Den drar lite effekt och man kör den bra på en inverter. Den bör kunna fungera bra för att ge andningsluft när man ska ligga under vatten och skrapa botten.
Sen är ju alltid frågan var man la andningsskyddet. Och när man väl hittar det så upptäcker man att filtret borde bytts för länge sedan.
Jag har en gammal hederlig gasmask men där ett uttjänt originalfilter gjorts om så att ett vanligt standard filter kan användas.
Numer använder jag oftast en oljefri membrankompressor och blästerhuva. Det är ingen riktig, sofistikerad huva utan utan en ganska enkel sak som jag kommit över billigt någonstans. Kompressorn är i princip samma som Biltemas oljefria kompressor som ger 45 liter/min.
Det här fungerar alltid, inga dåliga filter och svår att slarva bort. Vill jag börja med Airbrush så har jag ju kompressorn.
Första gången jag använde kompressor var när jag skulle jag slipa ganska mycket inuti ett skrov. Det var sommar och varmt och det var lätt att föreställa sig mur mycket det skulle klia. Men med kompressorns hjälp, huva och ett ihop tejpat regnställ så gick det galant!
En kompressor är lite dyrare (849kr) än ett andningsskydd men den kan användas till mycket annat. Inte minst ombord för renblåsning, torrlägga ledningar mm. Den drar lite effekt och man kör den bra på en inverter. Den bör kunna fungera bra för att ge andningsluft när man ska ligga under vatten och skrapa botten.
Håller med ovanstående talare.
Det jag vill nämna, är att det är lättare att fuska vid plastning med epoxy. Iom att
det inte luktar så mycket, så fuskas det med skyddsutrustngen..
Skiljer lite i farlighet mellan olika epoxy varianter. Men, anta att
de är riktigt cancerframkallande.
En god vän, som byggt mycket i epoxy, fuskat med skyddsutrustningen. Han
har blivit allergisk. Ordentligt.
Det jag vill nämna, är att det är lättare att fuska vid plastning med epoxy. Iom att
det inte luktar så mycket, så fuskas det med skyddsutrustngen..
Skiljer lite i farlighet mellan olika epoxy varianter. Men, anta att
de är riktigt cancerframkallande.
En god vän, som byggt mycket i epoxy, fuskat med skyddsutrustningen. Han
har blivit allergisk. Ordentligt.
Hur vet man om ett filter är verksamt på just ångorna från polyester och epoxi? One filter fits all?
Mitt minne av skyddsmask manar fram en trögandad, svettig historia som kliar till vansinne. Jag får åka ner till järnhandeln och provandas….
Mitt minne av skyddsmask manar fram en trögandad, svettig historia som kliar till vansinne. Jag får åka ner till järnhandeln och provandas….
Tinúviel - en OC35 ketch
Det brukar vara tydligt angivet vad filtret skyddar mot. Organiska lösningsmedel är väl det vanliga här. Sen ska det till ett förfilter för damm och är det mycket och fint damm så ska man även ha ett partikelfilter.Ulf.Ason skrev:Hur vet man om ett filter är verksamt på just ångorna från polyester och epoxi? One filter fits all?
Räkna med att ett gasfilter har full effekt i ca en timme och kostar en hundralapp.
En bra mask kostar 3-500 kronor
Moderna masker är ofta halvmasker (inte en militär skyddsmask, hujedamig) med dubbla filter. Givetvis hindrar de andningen en smula, men man får ju jobba därefter.
Altt man vill veta (och mer) : http://multimedia.3m.com/mws/mediawebse ... MFR_SE.pdf
Altt man vill veta (och mer) : http://multimedia.3m.com/mws/mediawebse ... MFR_SE.pdf
Anders S
-
WhitePearl
- Guldmedlem
- Kontakt:
Värt att tänka på att normal är Epoxi nästa luktfritt och därmed bekvämt att arbeta med. MEN det är mycket allergent, så det är viktigt att skydda huden för spill och absolut ha inandningsfilter vid sliparbete.
/Fredrik
/Fredrik
Men det är däremot inte cancerogent... som nån påstod.WhitePearl skrev:Värt att tänka på att normal är Epoxi nästa luktfritt och därmed bekvämt att arbeta med. MEN det är mycket allergent, så det är viktigt att skydda huden för spill och absolut ha inandningsfilter vid sliparbete.
/Fredrik
/T
Har en sådan också, som köptes för att via ett tunt kopparrör med småhål kunna tina upp en fastfrusen båt med aktersnurra ur 70cm is. (det funkade fint, efter en vecka var den lös.)bosseh skrev:Den bör kunna fungera bra för att ge andningsluft när man ska ligga under vatten och skrapa botten.
Och jag avser också att prova om man kan ha den till bottenrengöringsseanser.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "