Septitank under vattenlinjen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Re: Septitank under vattenlinjen

Inlägg av T » ons 11 jan 2012, 18:59

Anders S skrev:Mest för att jag tror att det är lättare för din nya pump att suga genom Gushern än tvärtom. Sedan finns ju risken att den nya elpumpen kan klara av att spräcka eller trycka av mebranet på Gushern, medan tvärtom inte är så troligt.

Jag hade personligen satt en väljarventil före och och ett Y bakom. Då sätter man Jabscon precis som det passar bäst.
Väljarventil tillsammans med Y-rör var min plan 'A'. Men sen började bekvämligheten (och kanske snålheten) att ta över... dvs plan 'B' och plan 'C'... men det blir nog 'A' till slut ändå... Jag har haft pumpen liggande sen förra julrean så det börjar väl bli dags att sluta vela nu.

:o
/T

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » tor 12 jan 2012, 09:59

Kanske lite ot i denna bajs-o-rama-diskussion, men vi har kört med kemtoa i flera år nu. Den rostfria holdingtanken som satt i båten när vi köpte den hade börjat rosta och det såg ut som om något brunt hade runnit längs med skottet bakom den. Dessutom luktade systemet lite så där småjävligt som nästan alla toasystem förr eller senare luktar i båtar. Sammanlagt var det tillräckligt för att jag skulle kasta ut hela systemet.
Nu har vi alltså en kemtoa som oftast är luktfri, tack vare tillsats av Green Viking (och tro mej, jag har testat *många* olika tillsatsmedel. Det enda som har fungerat, utom Green Viking, är gammalt, hederligt blekmedel, klorin). I år ska jag satsa stort på en ny kemtoa, antagligen en PortaPotti med 19 liters holdingtank och köpa en extra tank till den så att jag kan byta tanken när den blir full och placera den i en hållare i segelkojen tills vi kommer till nåt ställe där jag kan tömma den.
Med en totalkapacitet på 30-40 liter klarar vi oss (3 personer) säkert en vecka mellan tömningarna eftersom man pumpar ner väldigt lite sköljvatten i en kemtoa. Ölen i kölsvinet ställer till med större problem för kapaciteten...
Extrabonus för mej i vår båt är vår överenskommelse: frun tömmer *aldrig* toan och jag diskar *inte*. Och om nånting katastrofalt börjar jäsa till sej i tanken kan jag alltid hiva ut hela eländet på nolltid...

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 12 jan 2012, 12:14

T skrev:Nu när ni ändå har tankar i tankarna... fundera ut hur jag ska montera den här pumpen, en Jabsco. Den är redan inköpt så andra pumpar är inte aktuella.
Eftersom du har en riktig tank med riktiga anslutningar mm så borde ju elpumpen anslutas riktigt dvs ett eget rör ner i tanken. Går det att komma åt så är det bara en hålsåg, en bit rf-rör och en pinnsvets som behövs.
Överbordgenomföringen hade jag satt ovan vattenlinjen. Lite svårare att smygtömma men praktiskt att man aldrig behöver kolla att ventilen är öppen.

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » fre 13 jan 2012, 10:32

Anders S skrev:
T skrev:
Anders S skrev: Nu vet jag inte hur du ordnat placeringen av pumpen (ovan tanken?) men om du har den på en så låg nivå att de inte kan lossas (urrrkk) för service när tanken är full, så har du en olycka som ännu inte hänt på halsen. Din lösning med två Y-rör fungera fram till dess en av pumparna går sönder och inte håller emot - då kommer den att göra den andra obrukbar. Två Y-ventiler löser den saken.

Men (efter att ha kollat vilken pump du köpt, så hade jag provat att sätta dem i serie. Du kan antagligen suga igenom Gushern (mebranpump med två backventiler) med elpumpen, så sätt elpumpen "närmast sjön". Sätter du dem parallellt behöver du en Y-ventil (väljare) och ett Y-rör - det räcker att stänga i ena ändan.
Jabscon är också en mebranpump med två backventiler, så varför skulle den bästa ordningen vara Gusher ==> Jabsco?
Den omvända ordningen ger nämligen en betydligt mycket enklare installation...

/T
Mest för att jag tror att det är lättare för din nya pump att suga genom Gushern än tvärtom. Sedan finns ju risken att den nya elpumpen kan klara av att spräcka eller trycka av mebranet på Gushern, medan tvärtom inte är så troligt.

Jag hade personligen satt en väljarventil före och och ett Y bakom. Då sätter man Jabscon precis som det passar bäst.
Hade gjort som Anders, men satt ventilen efter pumpen och y-röret före då det är bättre att ha undertryck i den pump som inte används istället för övertryck. Minskar risken för läckor och läcker det så sugs luft in istället för att skit sprutas ut!

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 13 jan 2012, 11:16

Varför inte helt enkelt byta handpump till elektrisk?
Experimentella kopplingar i skit-tank-systemet känns inte alls lockande.
Krånglar det kan man ju till nöds gå till en tömningsstation.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » fre 13 jan 2012, 14:14

MartinM skrev:...
Hade gjort som Anders, men satt ventilen efter pumpen och y-röret före då det är bättre att ha undertryck i den pump som inte används istället för övertryck. Minskar risken för läckor och läcker det så sugs luft in istället för att skit sprutas ut!
Vad händer när man tror att ventilen står i elpumpsläge, fast den inte gör det? Och man sitter i sittbrunnen och trycker på sin hemliga tömningsknapp och det inte händer nåt (i alla fall inte på utsidan)?
bosseh skrev:Varför inte helt enkelt byta handpump till elektrisk?
Experimentella kopplingar i skit-tank-systemet känns inte alls lockande.
Krånglar det kan man ju till nöds gå till en tömningsstation.
Det skulle kännas bra att ha en manuell pump när den elektriska krånglar eller strömmen tagit slut. Särskilt experimentellt känns det inte, det handlar bara om en parallellkoppling vid sidan av befintlig pump.
Att gå till en tömningsstation är inget alternativ för mig innan jag experimenterat fram en däckstömningsanslutning. Knappast sen heller, med tanke på hur 'tätt' det är mellan tömningsstationerna i Sthlms skärgård.

/T

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 13 jan 2012, 15:01

T skrev: Det skulle kännas bra att ha en manuell pump när den elektriska krånglar eller strömmen tagit slut. Särskilt experimentellt känns det inte, det handlar bara om en parallellkoppling vid sidan av befintlig pump.
Absolut, jag älskar redundanta lösningar men då ska de också vara separerade från tank till hav, jävlas det så sker det alltid på fel ställe.
Men, hur sannolikt är det att den elektriska pumpen ska krångla (jämfört med handpumpen)?
Eller att elektriciteten är slut just när man måste tömma tanken?
Det experimentella ligger i flera kopplingar, ventiler som kan stå i felläge eller pumpar som inte orkar trycka genom varandra.
Ju fler skarvar desto fler möjliga läckage.
Personligen skulle jag i första hand satsa på att få en fungerande sugtömningsanslutning. Mest därför att det är en bra nödmetod. Det går ju också bra att nödtömma via det uttaget med en handpump.
Sugtömningsanläggningarnas största fördel verkar vara att man i princip alltid fixar alla stopp!

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » mån 14 jan 2013, 13:00

Efter en säsong med skittanken kan jag bara säga att jag är jätte nöjd med installationen.
Osäkerheten kring att kunna pumpa igenom tömningspumpen var helt obefogad, man märker inte något motstånd.
Här kommer en bild på installationen. Tror inte man kan få till en installation med mindre slang eller mer funktion än på detta sätt.
OBS det saknas lite slangklämmor på bilden, men det fixades senare.
Bild

Här en bild på Tanken:
Bild

Fördelar:
Går att använda utan tank, pumpa rakt ut när man kissar.
Går att ta ut tanken även när den är full.
Alla anslutningar högt, så ingen risk att tömma hela tanken i kölsvinet.
(In/ut röret går ner i botten på insidan, svetsat av Argona rostfritt efter mall i kartong)
Tömningspumpen sitter så att det aldrig behöver stå vatten eller skit i den, minimal lukt (Ingen lukt hittills och skulle det lukta så kan man skölja med toa pumpen även om tanken har skit i sig.
Trevägs ventilen stänger till tanken, så att lukt och skit stannar där och inte ligger emot ventilen i toapumpen.

Skriv svar