Septitank under vattenlinjen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
MartinM
Diamantmedlem

Septitank under vattenlinjen

Inlägg av MartinM » tis 10 jan 2012, 09:31

I min X-99a så vill jag ha in en septitank, har kommit fram till att den skall ligga under kojen i förpiken. Det betyder att den hamnar under vattenlinjen.

Efter lite klurande funderar jag nu på denna installation, dock med en special gjord septitank, men i övrigt exakt som på bilden. Luftningen utelämnad ur bilden!
Bild

Tycker det borde funka.
1. Pumpa till tanken, inget konstigt trevägs T-ventilen öppen åt alla håll samt bordgenomföring stängd. Då hamnar skiten i tanken med hjälp av toa pumpen.
2. Puma rakt ut utan att gå via tanken genom att stänga till tanken samt pumpa igenom tömningspumpen, borde funka.
3. Tömma tanken genom att stänga trevägs ventilen emot toa och suga ut tanken på normalt sätt.

Fördelar
1. Vid problem i toapumpen går det att suga med tömningspumpen.
2. Vid problem i tömningspumpen går den att skölja med toa pumpen.
3. Vid problem i tanken går det att trycka in vatten med toa pumpen.

Sedan kan man kompletera med däckstömning med ett Y efter tömningspumpen, vad tror ni?
Senast redigerad av 2 MartinM, redigerad totalt 0 gång.

oceansailor
Diamantmedlem

Re: Septitank under vattenlinjen

Inlägg av oceansailor » tis 10 jan 2012, 20:51

Har dålig erfarenhet av tank med pumptömning. Mkt. Slang samt en pump som gärna luktar efter några år. Om plats finnes är en högt placerad tank som kan tömmas med självtryck att föredra.

SYBY
Platinamedlem

Inlägg av SYBY » tis 10 jan 2012, 21:19

Jag ser flera problem med ditt förslag:

1) Det lär bli svårt att spola från toaletten till sjön, om idén är att du med hjälp av toalettens pump ska få avfallet att passera igenom tömningspumpen utan att använda denna. Eller är idén att samtidigt hålla båda pumparna igång? Bökigt!

2) En luftningsledning till tanken är helt nödvändig - både för att kunna pumpa till tanken och för att kunna tömma den.

3) Även om du kompletterar tanken med en luftledning verkar det vara en dålig idé att placera däckstömningen efter tömningspumpen. Tömning via däcket ser med hjälp av vakuum, båtens tömningspump är inte inblandad.

Jag har själv min toatank under förpikskojerna, men i en annan båttyp. Även däckstömning. Det fungerar fint, men det krävs fler slangar, kopplingar och kranar än på din skiss. Klura vidare!

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 10 jan 2012, 21:30

Jag har också tanken placerad under förpikskojerna och ser inte heller några problem med det mer än att det är 'skittrist' att pumpa tanken tom, så jag ska komplettera med en el-pump. Jag håller dock med om att en tank med självfall är roligare men har man inte plats så...
Beträffande tanken, om du ska specialbeställa den... Min tank har alla anslutningar på ovansidan; tillopp, avlopp och luftning. Dessutom har den en manlucka. Avloppsanslutningen fortsätter med ett rör inne i tanken, ner till botten. Med alla anslutningar på tanktoppen behöver det således inte bli nån total katastrof om en slang, av nån anledning, skulle råka lossna.

:o
/T

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » tis 10 jan 2012, 22:31

SYBY skrev:Jag ser flera problem med ditt förslag:

1) Det lär bli svårt att spola från toaletten till sjön, om idén är att du med hjälp av toalettens pump ska få avfallet att passera igenom tömningspumpen utan att använda denna. Eller är idén att samtidigt hålla båda pumparna igång? Bökigt!

2) En luftningsledning till tanken är helt nödvändig - både för att kunna pumpa till tanken och för att kunna tömma den.

3) Även om du kompletterar tanken med en luftledning verkar det vara en dålig idé att placera däckstömningen efter tömningspumpen. Tömning via däcket ser med hjälp av vakuum, båtens tömningspump är inte inblandad.

Jag har själv min toatank under förpikskojerna, men i en annan båttyp. Även däckstömning. Det fungerar fint, men det krävs fler slangar, kopplingar och kranar än på din skiss. Klura vidare!
Tack för inputen.

1) När det gäller att spola från toaletten till sjön, var tanken att trycka det med toapumpen igenom tömingspumpen. Tanken är att detta borde gå så länge det bara är vätska som skall igenom, annars lär det bli lite trögt. När jag tittat på den pump som finns i bilden ifrån plastimo så verkar det inte behövas mycket kraft för att pumpa igenom den, kan dock ha fel. Sedan kan tilläggas att detta är en funktion som kan vara trevlig om den enkelt kan fixas, alltså får det vara lite trögare.

2) Självklart skall jag ha luftning, det jag menade var att den var utelämnad ur bilden, då det bara är en slang till som inte är inblandad i de andra slangarna.

3) Däckstömningen har jag inte tänkt mycket på, men det blir nog smartare att tappa av den innan pumen.

Förstår dock inte vad fördelen är med ett system där man antingen alltid pumpar igenom tanken eller har fler ventiler för att kunna bypassa tanken. De resulterar i att man blir av med de trevliga funktionerna:
1. Vid problem i toapumpen går det att suga med tömningspumpen.
2. Vid problem i tömningspumpen går den att skölja med toa pumpen.
3. Vid problem i tanken går det att trycka in vatten med toa pumpen.

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » tis 10 jan 2012, 22:35

T skrev:Jag har också tanken placerad under förpikskojerna och ser inte heller några problem med det mer än att det är 'skittrist' att pumpa tanken tom, så jag ska komplettera med en el-pump. Jag håller dock med om att en tank med självfall är roligare men har man inte plats så...
Beträffande tanken, om du ska specialbeställa den... Min tank har alla anslutningar på ovansidan; tillopp, avlopp och luftning. Dessutom har den en manlucka. Avloppsanslutningen fortsätter med ett rör inne i tanken, ner till botten. Med alla anslutningar på tanktoppen behöver det således inte bli nån total katastrof om en slang, av nån anledning, skulle råka lossna.

/T
Tack för tipset, mycket tänkvärt!

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 10 jan 2012, 23:01

Allmännt:
En tank placerad lägre än toalettstolen brukar alltid ha färre stopp och mindre stank.
Slangar där skit kan bli stående luktar efter några år och måste bytas - hur kl är det?
De flesta stopp uppstår i ventilerna.

Om jag skulle bygga om mitt toalettsystem skulle jag försöka göra så här:

Toalettstolen helst monterad direkt ovanpå tanken. En så kort slang som möjligt mellan toalett och tank. Ingen ventil - det är i dessa de flesta stoppen blir.
En 20 mm avluftningsslang. En sugtömningsslang till däck och med ett rör som går ner i botten på tanken.
I botten på tanken, en anslutning för pumpen. Här måste man nog sätta en ventil men då med överdriven dimension. Sen en elektrisk macerator pump som mal sönder avfallet. Utlopp över vattenlinjen bredvid avgasröret.
Jag vill ha möjligheten att bära ut hela skiten om det krånglar och kunna meka på en mer lämplig plats. Rejäla slangstosar på ovansidan. Ventilen vid elpumpen kanske ska sitta på trycksidan.
Gärna en manlucka och gärna en omgivande kofferdamm (min pessimistiska läggning samt berättelsen från en vars tank sprack på semestern).
Varför elpump? Jo jag vill inte ha fler bordsgenomföringar under vattenlinjen men att tömma ovan vattenlinjen kräver lite timing för att inte lukta. Då är det praktiskt med en trycknapp i sittbrunnen som kan manövreras vid lämpliga tillfällen.
Dessutom macerator pumparna är väldigt bra, de mal sönder skiten och de krånglar väldigt sällan, mer sällan än en handpump.
Jag brukar ha en ingång i tanken med ventil och backventil för att kunna "flusha" tanken.
Man skulle kunna ha en trevägsventil mellan toalett och tank och med överbordventil. Men då blir det många fler prylar och mer stinkande slang. I så fall är det bättre att lägga pengar på en extra handpump för att tömma med.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 11 jan 2012, 07:27

Jag håller helt med om att man bör minimera antalet ventiler och pumpar. I min båt finns det bra med utrymme, så jag har tank med självfall. Då behövs en (1) pump. Har man tanken under vattenlinjen (helt eller delvis) krävs två (2) pumpar, en för transport till, och en för bort. För att minimera hanteringsproblemen har jag inga valmöjligheter - allt som hamnar i toan hamnar i tanken och därifrån går det ut, på ena eller andra sättet. Till sjöss kan man låta tanken stå öppen och att stänga den ingår i rutinerna vid ingång i hamn eller inomskärs.

Antalet ventiler och slang väljer man efter tycke och smak. Jag kan inte se hur man väljer att INTE ha isoleringsventiler, om man nu inte har en robust tank med in- och utlopp på tanktaket (som T beskriver) men det är förstås valfritt. Den som snålar på toaslang får helt enkelt skylla sig själv om det luktar, det finns (dyr) slang som fungerar. Men även här finns det en sak att tänka på: Man kan, ganska enkelt, förvissa sig om att slangen inte luktar bajs om man ser till att det står vatten i slangen. Här gäller (bara) att spola så mycket rent vatten vid sköljning att man vet att till-slangen fyllts med rent vatten. Likadant kan det vara mycket bra att ha två ventiler på utloppet, en vid tanken (avloppsventilen), en vid skrovet (för säkerheten). Använder man ventilen vid tanken för att stänga utloppet står det heller inte bajsvatten i ledningen, och sjövattnets rörelser hjälper kanske till att hålla rent i övrigt om man låter bordventilen stå öppen till sjöss.

På min toainstallation sitter det en kulventil vid toan (isolera toan), en vid tankutloppet, en vid skrovet. Sedan har jag en eltoa (handjagad fungerar utan ström, vilket också är något att tänka på), som redan från början maler ner avfallet. Om man har en vanlig handjagad pump får man se upp med toapapper, som i sämsta fall kan gå med i stora bitar. Men då kan man samla papperet i en äckelpåse, men en sådan har man kanske ändå för övrigt som inte är spolbart? En kvarnpump är ett bra el-val för att tömma en "lågtank". Men allt som man kan göra för att slippa att mecka med täppta bajsutlopp är bra.
Anders S

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » ons 11 jan 2012, 13:30

Vi tömmer vår tank mha en handpump - funkar alltid. Har aldrig haft stopp. Enda "problemet" vi har haft är att pumpen ibland läckt några droppar "äckel-vatten" i slutet av tömningarna. Har bytt hela pumpen på garanti, men problemet har ändå återkommit. Kanske beror på att pumpen är monterad på en kloss med en "lutning" ut från skottet för att undvika att man slår sönder knogarna vid pumpning.
Har däremot en hel del dåliga erfarenheter från tankar som töms genom hög placering och självtryck. Fel sorts toapapper, för mycket toapapper eller om fekalierna är "för grova" orsakar väldigt lätt stopp som är vidriga att åtgärda.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 11 jan 2012, 14:41

Jag har i princip gjort så här. Fungerar perfekt.
Bilagor
Tömmingsystem.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » ons 11 jan 2012, 15:07

Nu när ni ändå har tankar i tankarna... fundera ut hur jag ska montera den här pumpen, en Jabsco. Den är redan inköpt så andra pumpar är inte aktuella. http://www.hjertmans.se/webshop/artikla ... 4713-8.jpg

Toainstallationen består av toa förstås, slang till tank, tank, slang till handpump (Gusher 10), slang till bordgenomföring (en vanlig rak tvåvägs kulventil).
Ett alternativ, det enklaste, kunde vara att placera Jabsco i linje (seriekoppla) med Gusher men jag är inte säker på att den skull orka trycka skiten genom Gusher.
Ett annat alternativ är att installera Jabsco parallellt med Gusher, ev bara med hjälp av två Y-rör (inga extra kranar). Jag tycker att dom två backventiler som finns i Gusher borde räcka för att Jabsco ska suga rätt väg. Jag antar att det finns två backventiler i Jabscon också så att det funkar att pumpa med Gushern, om man skulle känna för det.

Vad tror ni?

/T

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 11 jan 2012, 16:12

Jag tror så här.

Varför göra nåt enkelt om man kan krångla till det!? :wink:

Jag har en toa med handpump. Det är den toan som satt i båten - och den fungerade, så när jag satte in hålltanken för ett par år sen så fick den bli kvar tills vidare. Vad det blir för toalett sedan vet jag inte. Att skiten blir mer finfördelad i en toa med elpump är jag helt övertygad om, och det har ju stora fördela pga minskat krångel. Sen har ett helt yrkesliv i elbranchen lärt mig att det elektriska krångla - när man minst anar det. :?

En toa med elpump som dessutom gick att handpumpa !? :mrgreen:

Från pumpen är det fall ner till tanken (via en slang). På slangen från tanken, som går ut i botten på tanken sitter ett T-rör. Från T-röret går en slang till utaget för sugtömning på däck och en slang till en handpump av modellen Gusher 10 (möjligen hade den ett annat efternamn än 10) från handpumpen går det en slang till en kulventil som sitter på bottengenomföringen. Bottengenomföringen sitter ganska djupt under vattenlinjen. Dessutom finns det en luftare.

Precis som på bilden ovan. Fungerar klockrent. Både att sugtömma och att pumpa ut till havet.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 11 jan 2012, 16:41

T skrev:Nu när ni ändå har tankar i tankarna... fundera ut hur jag ska montera den här pumpen, en Jabsco. Den är redan inköpt så andra pumpar är inte aktuella. http://www.hjertmans.se/webshop/artikla ... 4713-8.jpg

Toainstallationen består av toa förstås, slang till tank, tank, slang till handpump (Gusher 10), slang till bordgenomföring (en vanlig rak tvåvägs kulventil).
Ett alternativ, det enklaste, kunde vara att placera Jabsco i linje (seriekoppla) med Gusher men jag är inte säker på att den skull orka trycka skiten genom Gusher.
Ett annat alternativ är att installera Jabsco parallellt med Gusher, ev bara med hjälp av två Y-rör (inga extra kranar). Jag tycker att dom två backventiler som finns i Gusher borde räcka för att Jabsco ska suga rätt väg. Jag antar att det finns två backventiler i Jabscon också så att det funkar att pumpa med Gushern, om man skulle känna för det.

Vad tror ni?

/T
Nu vet jag inte hur du ordnat placeringen av pumpen (ovan tanken?) men om du har den på en så låg nivå att de inte kan lossas (urrrkk) för service när tanken är full, så har du en olycka som ännu inte hänt på halsen. Din lösning med två Y-rör fungera fram till dess en av pumparna går sönder och inte håller emot - då kommer den att göra den andra obrukbar. Två Y-ventiler löser den saken.

Men (efter att ha kollat vilken pump du köpt, så hade jag provat att sätta dem i serie. Du kan antagligen suga igenom Gushern (mebranpump med två backventiler) med elpumpen, så sätt elpumpen "närmast sjön". Sätter du dem parallellt behöver du en Y-ventil (väljare) och ett Y-rör - det räcker att stänga i ena ändan.
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » ons 11 jan 2012, 18:29

Anders S skrev: Nu vet jag inte hur du ordnat placeringen av pumpen (ovan tanken?) men om du har den på en så låg nivå att de inte kan lossas (urrrkk) för service när tanken är full, så har du en olycka som ännu inte hänt på halsen. Din lösning med två Y-rör fungera fram till dess en av pumparna går sönder och inte håller emot - då kommer den att göra den andra obrukbar. Två Y-ventiler löser den saken.

Men (efter att ha kollat vilken pump du köpt, så hade jag provat att sätta dem i serie. Du kan antagligen suga igenom Gushern (mebranpump med två backventiler) med elpumpen, så sätt elpumpen "närmast sjön". Sätter du dem parallellt behöver du en Y-ventil (väljare) och ett Y-rör - det räcker att stänga i ena ändan.
Jabscon är också en mebranpump med två backventiler, så varför skulle den bästa ordningen vara Gusher ==> Jabsco?
Den omvända ordningen ger nämligen en betydligt mycket enklare installation...

/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 11 jan 2012, 18:47

T skrev:
Anders S skrev: Nu vet jag inte hur du ordnat placeringen av pumpen (ovan tanken?) men om du har den på en så låg nivå att de inte kan lossas (urrrkk) för service när tanken är full, så har du en olycka som ännu inte hänt på halsen. Din lösning med två Y-rör fungera fram till dess en av pumparna går sönder och inte håller emot - då kommer den att göra den andra obrukbar. Två Y-ventiler löser den saken.

Jabscon är också en mebranpump med två backventiler, så varför skulle den bästa ordningen vara Gusher ==> Jabsco?
Den omvända ordningen ger nämligen en betydligt mycket enklare installation...

/T
Mest för att jag tror att det är lättare för din nya pump att suga genom Gushern än tvärtom. Sedan finns ju risken att den nya elpumpen kan klara av att spräcka eller trycka av mebranet på Gushern, medan tvärtom inte är så troligt.

Jag hade personligen satt en väljarventil före och och ett Y bakom. Då sätter man Jabscon precis som det passar bäst.
Anders S

Skriv svar