SYBY skrev:Jag ser flera problem med ditt förslag:
1) Det lär bli svårt att spola från toaletten till sjön, om idén är att du med hjälp av toalettens pump ska få avfallet att passera igenom tömningspumpen utan att använda denna. Eller är idén att samtidigt hålla båda pumparna igång? Bökigt!
2) En luftningsledning till tanken är helt nödvändig - både för att kunna pumpa till tanken och för att kunna tömma den.
3) Även om du kompletterar tanken med en luftledning verkar det vara en dålig idé att placera däckstömningen efter tömningspumpen. Tömning via däcket ser med hjälp av vakuum, båtens tömningspump är inte inblandad.
Jag har själv min toatank under förpikskojerna, men i en annan båttyp. Även däckstömning. Det fungerar fint, men det krävs fler slangar, kopplingar och kranar än på din skiss. Klura vidare!
Tack för inputen.
1) När det gäller att spola från toaletten till sjön, var tanken att trycka det med toapumpen igenom tömingspumpen. Tanken är att detta borde gå så länge det bara är vätska som skall igenom, annars lär det bli lite trögt. När jag tittat på den pump som finns i bilden ifrån plastimo så verkar det inte behövas mycket kraft för att pumpa igenom den, kan dock ha fel. Sedan kan tilläggas att detta är en funktion som kan vara trevlig om den enkelt kan fixas, alltså får det vara lite trögare.
2) Självklart skall jag ha luftning, det jag menade var att den var utelämnad ur bilden, då det bara är en slang till som inte är inblandad i de andra slangarna.
3) Däckstömningen har jag inte tänkt mycket på, men det blir nog smartare att tappa av den innan pumen.
Förstår dock inte vad fördelen är med ett system där man antingen alltid pumpar igenom tanken eller har fler ventiler för att kunna bypassa tanken. De resulterar i att man blir av med de trevliga funktionerna:
1. Vid problem i toapumpen går det att suga med tömningspumpen.
2. Vid problem i tömningspumpen går den att skölja med toa pumpen.
3. Vid problem i tanken går det att trycka in vatten med toa pumpen.