Parallelkoppling till lodgivare
Parallelkoppling till lodgivare
Har ett Nexus NX tridata instrument.
Har nu, när jag ska skriva detta precis glömt vad givaren hette. (förmodligen för att det är mitt i natten)
Men, jag har en raymarinplotter med ekolods funktion.
För att slippa köpa och installera ytterligare en givare i båtan. Så undrar jag om någon
vet om det går att parallelkoppla instrumenten till samma givare?? (under förutsättning att de stöder givaren)
Någon som provat?
Har nu, när jag ska skriva detta precis glömt vad givaren hette. (förmodligen för att det är mitt i natten)
Men, jag har en raymarinplotter med ekolods funktion.
För att slippa köpa och installera ytterligare en givare i båtan. Så undrar jag om någon
vet om det går att parallelkoppla instrumenten till samma givare?? (under förutsättning att de stöder givaren)
Någon som provat?
Re: Parallelkoppling till lodgivare
Nix, det blir inte bra. Anledningen är funktionen: Svingaren (givaren) är "bara" en ultraljudsändtagare, som sänder ett (ultraljuds)pip till botten och tar emot studsen. Sedan beräknas tidsskillnaden och ger en djupsiffra. Elektroniken bor vanligen i displayboxen (eller i en egen låda) och då kan man inte blanda in en annan sändtagare på samma givare - då får man givetvis kaoz. Det som kommer mer och mer är enheter som skickar en djupsiffra direkt.
Men NX sk triducer är inte en sådan, tror jag mig veta. Den har logg- temp och hastighetsgivare i ett och då undrar jag om det är en sådan du har eller om du har en separt ekolodsgivare. Däremot går Nexus givare på 200 kHz, vilket råkar vara samma som många andra, och Airmar-givare används också av många instrumenttillverkare. Det kan därför tänkas att det går att använda befintlig givare, men det går inte att låta två system köra parallellt på samma ekolodsgivare.
Men NX sk triducer är inte en sådan, tror jag mig veta. Den har logg- temp och hastighetsgivare i ett och då undrar jag om det är en sådan du har eller om du har en separt ekolodsgivare. Däremot går Nexus givare på 200 kHz, vilket råkar vara samma som många andra, och Airmar-givare används också av många instrumenttillverkare. Det kan därför tänkas att det går att använda befintlig givare, men det går inte att låta två system köra parallellt på samma ekolodsgivare.
Anders S
Airmar är det!
Tack för svaret. Misstänkte det redan. Men det är bäst å frågan innan man gör något dumt och handlar.
Jag är allergisk mot för mycket pinaler. Ska det vara ska det vara prydligt. Vilket inte en hop givare är.
Funderar på om jag ska sätta en switch imellan. Så jag kan välja vilken display som får indatan. Behöver
förmodligen inte titta på båda samtidigt. Plottern visar ju en liten graf. (kan va kul vid antågande mot naturhamn) mot nx är ju bara en siffra.
Tack för svaret. Misstänkte det redan. Men det är bäst å frågan innan man gör något dumt och handlar.
Jag är allergisk mot för mycket pinaler. Ska det vara ska det vara prydligt. Vilket inte en hop givare är.
Funderar på om jag ska sätta en switch imellan. Så jag kan välja vilken display som får indatan. Behöver
förmodligen inte titta på båda samtidigt. Plottern visar ju en liten graf. (kan va kul vid antågande mot naturhamn) mot nx är ju bara en siffra.
Airmar givaren som Nexus använder är väl en aktiv givare som lämnar NMEA signal ut? Raymarine plottern har väl troligen anslutning för en vanlig passiv ekolodsgivare. Men plottern brukar även kunna ta emot NMEA signaler och då är det inget problem. Finns ingen NMEA ingång så får man koppla in en NMEA-Seatalk brygga. Tex http://brookhouseonline.com har sådana bryggor även med WiFi mm.
Det är inte så säkert. Tridata (eller triducer) på nexus är givarmodellen med ekolod, logg och temperaturmätare i ett. Den tror jag är Nexus egen. Däremot vet jag att Airmar gör givare till några av Raymarines plottrar. Men det kan ju Sator berätta, så kanske det finns en lösning?bosseh skrev:Airmar givaren som Nexus använder är väl en aktiv givare som lämnar NMEA signal ut? Raymarine plottern har väl troligen anslutning för en vanlig passiv ekolodsgivare. Men plottern brukar även kunna ta emot NMEA signaler och då är det inget problem. Finns ingen NMEA ingång så får man koppla in en NMEA-Seatalk brygga. Tex http://brookhouseonline.com har sådana bryggor även med WiFi mm.
Anders S
Det är möjligt att givaren är Nexus egen, jg har ingen aning. Men det finns Airmar givare som säljs för användning ihop med Nexus så det finns viss sannolikhet att de är kompatibla.
--
Lite off topic: Många plotters kan presentera djupdata från ett ekolod med NMEA utgång eller en Airmar givare. Praktiskt att få in ekolodsfunktionen i plottern.
Själv valde jag ett ekolod med NMEA utgång men det berodde mest på Hjertmans julrea för några år sedan! Ekolodet lever till vardags ett undanskymt liv nere i båten men kan få komma upp i sittbrunnen i spännande stunder.
--
Lite off topic: Många plotters kan presentera djupdata från ett ekolod med NMEA utgång eller en Airmar givare. Praktiskt att få in ekolodsfunktionen i plottern.
Själv valde jag ett ekolod med NMEA utgång men det berodde mest på Hjertmans julrea för några år sedan! Ekolodet lever till vardags ett undanskymt liv nere i båten men kan få komma upp i sittbrunnen i spännande stunder.
Jag är säker på att det är en Airmar triducer givare. såg namnet på den när jag kröp omkring i min välta båt förra helgen.
Men, glömt bort namnet när jag skulle skriva inlägget...
Har inte hunnit forska vad den lämnar ut. Men, Raymarine A50 tar emot nmea.
Men, glömt bort namnet när jag skulle skriva inlägget...
Har inte hunnit forska vad den lämnar ut. Men, Raymarine A50 tar emot nmea.
Nexus skriver att man kan använda NMEA givare men man ska då ställa in det. Det kan alltså vara så att man kör ett eget protokoll men eftersom du har en Airmar givare så är det troligen NMEA 0183.
A50 tar emot NMEA utan problem. Detta gäller såväl djup, temp och fart.
Det finns nog att anledning att vara försiktig optimistisk. Säker är man först när man provat!
A50 tar emot NMEA utan problem. Detta gäller såväl djup, temp och fart.
Det finns nog att anledning att vara försiktig optimistisk. Säker är man först när man provat!
Det här är spännande!
Nu måste jag dyka i manualerna!!

Nu måste jag dyka i manualerna!!
Hej Bosse.
Har dykt i manualerna till NX.
Den säger att det endast ska vara 200khz lodgivare till wsi boxen.
Kollade A50 manualen. Det finns adapter kablar att köpa. Men det måste ju
kopplas på annat sätt.
Lite att klura på. Men att slippa köpa, samt ha en till installerad. Vill jag inte.
Ska iaf skicka i wsi boxen på uppdatering för andra gången.
Har dykt i manualerna till NX.
Den säger att det endast ska vara 200khz lodgivare till wsi boxen.
Kollade A50 manualen. Det finns adapter kablar att köpa. Men det måste ju
kopplas på annat sätt.
Lite att klura på. Men att slippa köpa, samt ha en till installerad. Vill jag inte.
Ska iaf skicka i wsi boxen på uppdatering för andra gången.