Många otroligt respektlösa inlägg och spekulationer!
Påståenden som omdömmes lös. Hur f.. kan man veta det???
Det KAN vara missbedömningar inblandande. Men, jag och alla
andra här VET INTE!
Först och främst är det en tragisk olycka.
OK, jag håller med om att där är många respektlösa inlägg och spekulationer, och det kanske var fel av mig att hänvisa till Flashback.sator skrev:Nu blir jag förb..
Många otroligt respektlösa inlägg och spekulationer!![]()
Påståenden som omdömmes lös. Hur f.. kan man veta det???
Det KAN vara missbedömningar inblandande. Men, jag och alla
andra här VET INTE!
Först och främst är det en tragisk olycka.
AB, Expressen är lika bra som se och hör..goph skrev:Brendan: Nu har jag läst hela tråden i Flashback, tog flera timmar. Många intressanta inlägg, mycket välinformerat och bra, på alla sätt. Rekommenderad läsning för alla båtmänniskor.
Men i vanlig svensk, DDR-anda, lägger man locket på. Men att AB, och övrig slaskpress inte stör er, kan man väl tillförskriva en 40-årig indoktrinering av vänsterpressen. Ni har blivit immuna emot all skit som skrivs där och gladeligen köper dessa alster.
Tips: Om man håller för öronen och sjunger en glad melodi, så försvinner problemen.
Tyvärr, eller lyckligen fungerar livet så att ämnen skär varandra. Om det är så att denna sajt, bara handlar om "skruv och mutter" så passar jag. Om du tycker, i din anonymitet och din nästan namne "Anders", att vi spårat ur så är det din tolkning. Varför inte skriva det i det kontrakt man skriver under när man blir medlem här:Anders S skrev:Nu räcker urspåringen!. Fortsätt gärna diskutera vintersegling, kulingstrategi, farledsval, gaffelriggar, mörkernavigation och annat. Om det är kvällstidningarnas fel eller om Sverige liknar DDR tar vi någon annan stans.
Som någon sade, vi försöker hålla stilen då vi diskuterar seglarkamrater som råkat illa ut. // MOD.
"Skruv och muttrar" passar mej bra.goph skrev:Tyvärr, eller lyckligen fungerar livet så att ämnen skär varandra. Om det är så att denna sajt, bara handlar om "skruv och mutter" så passar jag. Om du tycker, i din anonymitet och din nästan namne "Anders", att vi spårat ur så är det din tolkning. Varför inte skriva det i det kontrakt man skriver under när man blir medlem här:Anders S skrev:Nu räcker urspåringen!. Fortsätt gärna diskutera vintersegling, kulingstrategi, farledsval, gaffelriggar, mörkernavigation och annat. Om det är kvällstidningarnas fel eller om Sverige liknar DDR tar vi någon annan stans.
Som någon sade, vi försöker hålla stilen då vi diskuterar seglarkamrater som råkat illa ut. // MOD.
"- Jo, min yngling, här pratar vi bara skruv och mutter, samt understundom värmeväxlare, nåt annat passar sig icke! Förstått!"
Skiter i denna sajt.
Lycka till!
Det har i ett par inlägg gjorts påstående som detta; "Men har man en Colin Archer, seglat i hela sitt liv, så ger det mig en del signaler. Ger sig ut i skitväder med den fasta övertygelsen, att man kan framföra sin båt medelst sextant, och understundom en radiopejl."Segelbo skrev:"Skruv och mutter":
Har inte tänkt att spekulera i den här tråden men vill ändå påpeka några saker.
1. Segling i hårt väder klarar många av.
2. Segling i mörker klarar också många av.
3.Segling i kyla kan man klara av genom att ha bra och varma kläder på sig.
Vid den här olyckan finns dessvärre samtliga tre ovanstående punkter med och de tillsammans kan ha blivit för mycket, möjligtvis (jag gissar) en kombination av inslag till hypotermi, fysisk och psykisk utmattning kan ha bidragit till att fel beslut har tagits med dess ödesdigra konsekvenser som följd.
Pirateking
"Övrigt""
Vill inte på något sätt vara någon besserwisser här. Men har man en Colin Archer, seglat i hela sitt liv, så ger det mig en del signaler. Ger sig ut i skitväder med den fasta övertygelsen, att man kan framföra sin båt medelst sextant, och understundom en radiopejl. Och med den fasta insikten att alla nymodigheter är bara trams, så kan det bara gå på ett sätt.
Med en enkel GPS-plotter klarar man sig ganska bra, även om det är becksvart. Men tjurskallar finns det.
goph
För min del är valet enkelt i det här fallet. Precis som för Lasse L, passar "skruv och mutter" mig jättebra.
Att det fanns en GPS med i en annons från 2007 behöver ju inte betyda att det fanns nån GPS idag. Å andra sidan är det ju en aning märkvärdigt om man på en så pass stor båt inte har nån form av GPS hjälpmedel för navigation.Ridax skrev:http://www.batborsen.se/segelbaatar-604 ... ter-273484
Då fanns det i alla fall GPS på den. Det betyder ju iofs inte att det fanns det nu eller att den användes. Men hur sannolikt är det att de överhuvudtaget hade kunnat uppge någon position (även en något felaktig sådan) till jrcc med hjälp av sextant vid den tiden på dygnet och med den tidspress som det måste ha varit fråga om då?
Det är bara fåniga spekulationer som goph håller på med. Jag tycker det låter som en trovärdig förklaring att man på grund av sjöhävningen gått på ett 3m grund som man normalt sett skulle gått över och vid det tillfället skadat rodret och sedan med rodret utslaget drivit på grynnor som slagit sönder skrovet.
Det har ingenting med GPS eller inte att göra, utan bara om ett beklagligt men lätt förståeligt förbiseende.
Det var väl iofs ungefär det jag skrev eller?toaen skrev:Att det fanns en GPS med i en annons från 2007 behöver ju inte betyda att det fanns nån GPS idag.Ridax skrev:http://www.batborsen.se/segelbaatar-604 ... ter-273484
Då fanns det i alla fall GPS på den. Det betyder ju iofs inte att det fanns det nu eller att den användes.
Precis, toaen. Håller helt med dig.toaen skrev:Att det fanns en GPS med i en annons från 2007 behöver ju inte betyda att det fanns nån GPS idag. Å andra sidan är det ju en aning märkvärdigt om man på en så pass stor båt inte har nån form av GPS hjälpmedel för navigation.Ridax skrev:http://www.batborsen.se/segelbaatar-604 ... ter-273484
Då fanns det i alla fall GPS på den. Det betyder ju iofs inte att det fanns det nu eller att den användes. Men hur sannolikt är det att de överhuvudtaget hade kunnat uppge någon position (även en något felaktig sådan) till jrcc med hjälp av sextant vid den tiden på dygnet och med den tidspress som det måste ha varit fråga om då?
Det är bara fåniga spekulationer som goph håller på med. Jag tycker det låter som en trovärdig förklaring att man på grund av sjöhävningen gått på ett 3m grund som man normalt sett skulle gått över och vid det tillfället skadat rodret och sedan med rodret utslaget drivit på grynnor som slagit sönder skrovet.
Det har ingenting med GPS eller inte att göra, utan bara om ett beklagligt men lätt förståeligt förbiseende.
Jag förstår inte hur man i ett sånt här fall kan komma med ett påstående som man inte kan bekräfta riktigheten av. Är det bara spekulationer så är det ju rent elakt.
Läste igenom det inlägget på Flachbak som "Bredan"länkade till. De 10-15 första sidorna var ju bara spekulationer och rent trams, sen var det nånsom hade forskat i båtens historia, som Bosseh i korthet redogör för, och det hela fick betydligt mer substans.
Är det ett behov för vissa människor att spekulera och ha åsikter om saker som man egentligen inte har en aning om - om det är så är ju dessa människor beklagansvärda.
Är det nån som vet hur det står till med pappan och dottern i dagsläget?