Segelbåt sjönk utanför Harstena. En omkom.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
sator
Diamantmedlem

Re: Segelbåt sjönk utanför Hararena. En omkom.

Inlägg av sator » lör 10 dec 2011, 20:59

Nu blir jag förb..
Många otroligt respektlösa inlägg och spekulationer! :evil:
Påståenden som omdömmes lös. Hur f.. kan man veta det???
Det KAN vara missbedömningar inblandande. Men, jag och alla
andra här VET INTE!
Först och främst är det en tragisk olycka.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » lör 10 dec 2011, 21:22

sator skrev:Nu blir jag förb..
Många otroligt respektlösa inlägg och spekulationer! :evil:
Påståenden som omdömmes lös. Hur f.. kan man veta det???
Det KAN vara missbedömningar inblandande. Men, jag och alla
andra här VET INTE!
Först och främst är det en tragisk olycka.
OK, jag håller med om att där är många respektlösa inlägg och spekulationer, och det kanske var fel av mig att hänvisa till Flashback.
Men jag varnade för alla vidrigheter som skrivs där.
Tyvärr får man försöka bortse från det och sålla. Men om man vill ha fyllig och vederhäftig information, så är det just på Flashback man hittar den.
Man får ta det onda med det goda.

goph
Platinamedlem

Inlägg av goph » sön 11 dec 2011, 19:46

Brendan: Nu har jag läst hela tråden i Flashback, tog flera timmar. Många intressanta inlägg, mycket välinformerat och bra, på alla sätt. Rekommenderad läsning för alla båtmänniskor.
Men i vanlig svensk, DDR-anda, lägger man locket på. Men att AB, och övrig slaskpress inte stör er, kan man väl tillförskriva en 40-årig indoktrinering av vänsterpressen. Ni har blivit immuna emot all skit som skrivs där och gladeligen köper dessa alster.

Tips: Om man håller för öronen och sjunger en glad melodi, så försvinner problemen.

Flayban
Guldmedlem

Inlägg av Flayban » sön 11 dec 2011, 20:04

En lien parentes. Många skriver "vad gör dom ute vid den här årstiden".
Jo det finns faktiskt vi som använder båten mer än dom 3-4 v i Juli.

//Jonas.

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » sön 11 dec 2011, 20:36

goph skrev:Brendan: Nu har jag läst hela tråden i Flashback, tog flera timmar. Många intressanta inlägg, mycket välinformerat och bra, på alla sätt. Rekommenderad läsning för alla båtmänniskor.
Men i vanlig svensk, DDR-anda, lägger man locket på. Men att AB, och övrig slaskpress inte stör er, kan man väl tillförskriva en 40-årig indoktrinering av vänsterpressen. Ni har blivit immuna emot all skit som skrivs där och gladeligen köper dessa alster.

Tips: Om man håller för öronen och sjunger en glad melodi, så försvinner problemen.
AB, Expressen är lika bra som se och hör..

Har inte köpt en dagstidning eller kvällsblaska på 15 år!
Varför betala för skit? (oavsett Vänster, mittimellan eller högerriktad..)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 11 dec 2011, 21:16

Nu räcker urspåringen!. Fortsätt gärna diskutera vintersegling, kulingstrategi, farledsval, gaffelriggar, mörkernavigation och annat. Om det är kvällstidningarnas fel eller om Sverige liknar DDR tar vi någon annan stans.
Som någon sade, vi försöker hålla stilen då vi diskuterar seglarkamrater som råkat illa ut. // MOD.
Anders S

goph
Platinamedlem

Inlägg av goph » mån 12 dec 2011, 19:40

Anders S skrev:Nu räcker urspåringen!. Fortsätt gärna diskutera vintersegling, kulingstrategi, farledsval, gaffelriggar, mörkernavigation och annat. Om det är kvällstidningarnas fel eller om Sverige liknar DDR tar vi någon annan stans.
Som någon sade, vi försöker hålla stilen då vi diskuterar seglarkamrater som råkat illa ut. // MOD.
Tyvärr, eller lyckligen fungerar livet så att ämnen skär varandra. Om det är så att denna sajt, bara handlar om "skruv och mutter" så passar jag. Om du tycker, i din anonymitet och din nästan namne "Anders", att vi spårat ur så är det din tolkning. Varför inte skriva det i det kontrakt man skriver under när man blir medlem här:

"- Jo, min yngling, här pratar vi bara skruv och mutter, samt understundom värmeväxlare, nåt annat passar sig icke! Förstått!"

Skiter i denna sajt.

Lycka till!

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 12 dec 2011, 22:11

goph skrev:
Anders S skrev:Nu räcker urspåringen!. Fortsätt gärna diskutera vintersegling, kulingstrategi, farledsval, gaffelriggar, mörkernavigation och annat. Om det är kvällstidningarnas fel eller om Sverige liknar DDR tar vi någon annan stans.
Tyvärr, eller lyckligen fungerar livet så att ämnen skär varandra. Om det är så att denna sajt, bara handlar om "skruv och mutter" så passar jag. Om du tycker, i din anonymitet och din nästan namne "Anders", att vi spårat ur så är det din tolkning. Varför inte skriva det i det kontrakt man skriver under när man blir medlem här:

"- Jo, min yngling, här pratar vi bara skruv och mutter, samt understundom värmeväxlare, nåt annat passar sig icke! Förstått!"

Skiter i denna sajt.

Lycka till!
"Skruv och muttrar" passar mej bra.
"Övrigt" passar bra på http://79.99.6.178/~planket/forum7/

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tis 13 dec 2011, 10:00

"Skruv och mutter":
Har inte tänkt att spekulera i den här tråden men vill ändå påpeka några saker.

1. Segling i hårt väder klarar många av.

2. Segling i mörker klarar också många av.

3.Segling i kyla kan man klara av genom att ha bra och varma kläder på sig.

Vid den här olyckan finns dessvärre samtliga tre ovanstående punkter med och de tillsammans kan ha blivit för mycket, möjligtvis (jag gissar) en kombination av inslag till hypotermi, fysisk och psykisk utmattning kan ha bidragit till att fel beslut har tagits med dess ödesdigra konsekvenser som följd.

Pirateking

"Övrigt""
Vill inte på något sätt vara någon besserwisser här. Men har man en Colin Archer, seglat i hela sitt liv, så ger det mig en del signaler. Ger sig ut i skitväder med den fasta övertygelsen, att man kan framföra sin båt medelst sextant, och understundom en radiopejl. Och med den fasta insikten att alla nymodigheter är bara trams, så kan det bara gå på ett sätt.

Med en enkel GPS-plotter klarar man sig ganska bra, även om det är becksvart. Men tjurskallar finns det.

goph

För min del är valet enkelt i det här fallet. Precis som för Lasse L, passar "skruv och mutter" mig jättebra.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 13 dec 2011, 11:21

Segelbo skrev:"Skruv och mutter":
Har inte tänkt att spekulera i den här tråden men vill ändå påpeka några saker.

1. Segling i hårt väder klarar många av.

2. Segling i mörker klarar också många av.

3.Segling i kyla kan man klara av genom att ha bra och varma kläder på sig.

Vid den här olyckan finns dessvärre samtliga tre ovanstående punkter med och de tillsammans kan ha blivit för mycket, möjligtvis (jag gissar) en kombination av inslag till hypotermi, fysisk och psykisk utmattning kan ha bidragit till att fel beslut har tagits med dess ödesdigra konsekvenser som följd.

Pirateking

"Övrigt""
Vill inte på något sätt vara någon besserwisser här. Men har man en Colin Archer, seglat i hela sitt liv, så ger det mig en del signaler. Ger sig ut i skitväder med den fasta övertygelsen, att man kan framföra sin båt medelst sextant, och understundom en radiopejl. Och med den fasta insikten att alla nymodigheter är bara trams, så kan det bara gå på ett sätt.

Med en enkel GPS-plotter klarar man sig ganska bra, även om det är becksvart. Men tjurskallar finns det.

goph

För min del är valet enkelt i det här fallet. Precis som för Lasse L, passar "skruv och mutter" mig jättebra.
Det har i ett par inlägg gjorts påstående som detta; "Men har man en Colin Archer, seglat i hela sitt liv, så ger det mig en del signaler. Ger sig ut i skitväder med den fasta övertygelsen, att man kan framföra sin båt medelst sextant, och understundom en radiopejl."

Jag har ställt frågan tidigare, men inte fått nåt svar.

Finns det några belägg för att de bara hade sextant och radiopelj att navigera med?
I så fall vilka?
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tis 13 dec 2011, 12:02

http://www.batborsen.se/segelbaatar-604 ... ter-273484

Då fanns det i alla fall GPS på den. Det betyder ju iofs inte att det fanns det nu eller att den användes. Men hur sannolikt är det att de överhuvudtaget hade kunnat uppge någon position (även en något felaktig sådan) till jrcc med hjälp av sextant vid den tiden på dygnet och med den tidspress som det måste ha varit fråga om då?

Det är bara fåniga spekulationer som goph håller på med. Jag tycker det låter som en trovärdig förklaring att man på grund av sjöhävningen gått på ett 3m grund som man normalt sett skulle gått över och vid det tillfället skadat rodret och sedan med rodret utslaget drivit på grynnor som slagit sönder skrovet.

Det har ingenting med GPS eller inte att göra, utan bara om ett beklagligt men lätt förståeligt förbiseende.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 13 dec 2011, 12:25

Om man försöker sammanfatta det som hittills skrivits i media blir det så här: OBS Det kan vara fel i media och jag kan också missuppfattat det som skrivits.

Båten var byggd i plast år 2000. Som honform användes en bohuslänsk skuta från 1907. Eftersom en del från ursprungsbåten plastats in anses båten i skeppsregistret vara den från 1907. Riggen med trämaster är inspirerad av Colin Archer men båten är inte en Colin Archer. Båten var utrustad med en 150 hk Valmet. Familjen har stor seglingsvana och har haft flera mindre båtar innan denna båt köptes 2008. Enligt ett tidningsrepotage så användes båten mest som bobåt och lämnade sällan kajen. Anledningen till resan var att kvinnan fått ett nytt jobb och skulle bo på båten.

Båten seglades utomskärs, när storseglet skulle bärgas/revas fastnade det. Mannen fick slita med det och verkar ha lyckats. Efter den anstängingen blev han trött (och säkert stel och frusen, min anm.) och gick ner för att vila. Dottern låg och sov.
Kvinnan var ensam kvar på däck och verkar ha fattat beslutet att gå inomskärs. Båten gick på ett grund så att rodret skadades och man förlorade styrförmågan och gick på grund rejält.
Man larmade via mobiltelefon 21.08
En livflotte sjösattes men verkar ha trasslat in sig, mannen hittades krampaktigt hållandes i flotten.
Mannen och kvinnan hade flytoveraller, typ Fladen. Dottern hamnade i vattnet med endast flytväst.
Några säkra uppgifter om vilka navigationshjälpmedel eller kompetens som fanns ombord hittar inte jag.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 13 dec 2011, 13:38

Ridax skrev:http://www.batborsen.se/segelbaatar-604 ... ter-273484

Då fanns det i alla fall GPS på den. Det betyder ju iofs inte att det fanns det nu eller att den användes. Men hur sannolikt är det att de överhuvudtaget hade kunnat uppge någon position (även en något felaktig sådan) till jrcc med hjälp av sextant vid den tiden på dygnet och med den tidspress som det måste ha varit fråga om då?

Det är bara fåniga spekulationer som goph håller på med. Jag tycker det låter som en trovärdig förklaring att man på grund av sjöhävningen gått på ett 3m grund som man normalt sett skulle gått över och vid det tillfället skadat rodret och sedan med rodret utslaget drivit på grynnor som slagit sönder skrovet.

Det har ingenting med GPS eller inte att göra, utan bara om ett beklagligt men lätt förståeligt förbiseende.
Att det fanns en GPS med i en annons från 2007 behöver ju inte betyda att det fanns nån GPS idag. Å andra sidan är det ju en aning märkvärdigt om man på en så pass stor båt inte har nån form av GPS hjälpmedel för navigation.

Jag förstår inte hur man i ett sånt här fall kan komma med ett påstående som man inte kan bekräfta riktigheten av. Är det bara spekulationer så är det ju rent elakt.

Läste igenom det inlägget på Flachbak som "Bredan" :wink: länkade till. De 10-15 första sidorna var ju bara spekulationer och rent trams, sen var det nånsom hade forskat i båtens historia, som Bosseh i korthet redogör för, och det hela fick betydligt mer substans.

Är det ett behov för vissa människor att spekulera och ha åsikter om saker som man egentligen inte har en aning om - om det är så är ju dessa människor beklagansvärda.

Är det nån som vet hur det står till med pappan och dottern i dagsläget?
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tis 13 dec 2011, 13:44

toaen skrev:

Då fanns det i alla fall GPS på den. Det betyder ju iofs inte att det fanns det nu eller att den användes.
Att det fanns en GPS med i en annons från 2007 behöver ju inte betyda att det fanns nån GPS idag.
Det var väl iofs ungefär det jag skrev eller?

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tis 13 dec 2011, 14:01

toaen skrev:

Att det fanns en GPS med i en annons från 2007 behöver ju inte betyda att det fanns nån GPS idag. Å andra sidan är det ju en aning märkvärdigt om man på en så pass stor båt inte har nån form av GPS hjälpmedel för navigation.

Jag förstår inte hur man i ett sånt här fall kan komma med ett påstående som man inte kan bekräfta riktigheten av. Är det bara spekulationer så är det ju rent elakt.

Läste igenom det inlägget på Flachbak som "Bredan" :wink: länkade till. De 10-15 första sidorna var ju bara spekulationer och rent trams, sen var det nånsom hade forskat i båtens historia, som Bosseh i korthet redogör för, och det hela fick betydligt mer substans.

Är det ett behov för vissa människor att spekulera och ha åsikter om saker som man egentligen inte har en aning om - om det är så är ju dessa människor beklagansvärda.

Är det nån som vet hur det står till med pappan och dottern i dagsläget?
Precis, toaen. Håller helt med dig.

Det hela är en fruktansvärt tragisk händelse. Jag som vinterseglat en del och dessutom varit krigsplacerad i övre Norrland och deltagit í en och annan köldövning, vet hur helt försatt ut stridbart skick man blir efter en stunds kroppsarbete i kyla och inte minst blöta. Att pappan efter sitt slit på däck, går ned under däck för att återhämta sig, dricka något varmt och byta kläder, ser jag som omdömesgillt och helt naturligt och sannolikt det enda han kunde göra i det läget. Att ha honom sittande trött och stelfrusen och omtöcknad (jo. man blir omtöcknad och det rejält, av kyla, blöta och trötthet i kombination) i sittbrunnen hade inte medfört något gott.
Och att i mörker, blåst och sjögång hamna på fel kurs och komma närmare land än man avsett är också det fullt förståeligt och inte heller något utslag för dåligt omdöme eller dåligt sjömanskap. Det kan hända vem som helst av oss.

Däremot finns det lärdomar att dra ur händelsen. Som alltid. Brendans ivrigt förfäktade åsikt att man skall förlita sig på segel när man framför en segelbåt i hårt väder delar jag tex. helt. Det var ju fallet i den här händelsen, men inte i många andra tragiska olyckor. Men för att våga göra det måste man öva. Hur många av oss övar frivilligt att segla i dåligt väder? Hur skall vi då få kunskapen, erfarenheten och inte minst den mentala beredskapen att göra det? Har man inte den, ligger det nära till hands att starta den ack så skenbart pålitliga motorn i stället.
Hur många av oss seglar med sin normala, oftast ganska fåtaliga besättning, i uselt väder där det verkligen är viktigt att lita på varandra och kunna utföra sina sysslor? Om man aldrig gjort det, hur skall då det medelålders paret (en vanlig besättning på svenska fritidsbåtar) klara sig om de överraskas av dåligt väder till havs?

Svåra frågor och ont om enkla svar.

Kanske flitigt deltagande i SXK:s 24-timmars är ETT sätt att öka sin kunskap och förmåga. Många jag talat med i dessa sammanhang, intygar efteråt att de aldrig skulle ha givit sig ut på sjön om det inte hade varit för att delta i 24-timmars. Men de är alltid glada över att de ändå gjorde det. De lärde sig något viktigt. De fick en erfarenhet och därmed en trygghet. Har man aldrig seglat i mörker och en översegling tar längre tid än beräknat och man måste göra sista delen av resan i mörker, då är det inte kul om man aldrig tidigare mörkerseglat under kontrollerade former.

Så SXK:s kursen i mörkernavigation är något att varmt rekommendera.

Eller varför inte hänga med som besättning på tex. Sjösportskolans "äventyrsseglingar" på Nordsjön med erfarna skeppare?

Okej, de flesta sysslar inte med flerdygnslånga havsöverseglingar, men även ett kustnära hav kan te sig som ett rytande monster som skrämmer både vett, förstånd och omdöme ur en ovan besättning som aldrig upplevt riktigt grov sjö eller vind över 12 m/s ombord på en liten båt.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Skriv svar