Jag ska försöka skriva ett inlägg som svar på din fråga, Brendan, men jag kommer att göra det i en ny tråd.Brendan skrev: Vad säger du om strandningen på Islandsbergs huvud förra året? Lärde du ingenting av den, Fredrik? Hur många tog till sig något av den lärorika debatten efter den händelsen?
Segelbåt sjönk utanför Harstena. En omkom.
Re: Segelbåt sjönk utanför Hararena. En omkom.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Vill inte på något sätt vara någon besserwisser här. Men har man en Colin Archer, seglat i hela sitt liv, så ger det mig en del signaler. Ger sig ut i skitväder med den fasta övertygelsen, att man kan framföra sin båt medelst sextant, och understundom en radiopejl. Och med den fasta insikten att alla nymodigheter är bara trams, så kan det bara gå på ett sätt.
Med en enkel GPS-plotter klarar man sig ganska bra, även om det är becksvart. Men tjurskallar finns det.
Kan ha fel, förstås.
Med en enkel GPS-plotter klarar man sig ganska bra, även om det är becksvart. Men tjurskallar finns det.
Kan ha fel, förstås.
Exaktgoph skrev:...
Kan ha fel, förstås.
/T
-
Pirateking
- Guldmedlem
Har inte tänkt att spekulera i den här tråden men vill ändå påpeka några saker.
1. Segling i hårt väder klarar många av.
2. Segling i mörker klarar också många av.
3.Segling i kyla kan man klara av genom att ha bra och varma kläder på sig.
Vid den här olyckan finns dessvärre samtliga tre ovanstående punkter med och de tillsammans kan ha blivit för mycket, möjligtvis (jag gissar) en kombination av inslag till hypotermi, fysisk och psykisk utmattning kan ha bidragit till att fel beslut har tagits med dess ödesdigra konsekvenser som följd.
Pirateking
1. Segling i hårt väder klarar många av.
2. Segling i mörker klarar också många av.
3.Segling i kyla kan man klara av genom att ha bra och varma kläder på sig.
Vid den här olyckan finns dessvärre samtliga tre ovanstående punkter med och de tillsammans kan ha blivit för mycket, möjligtvis (jag gissar) en kombination av inslag till hypotermi, fysisk och psykisk utmattning kan ha bidragit till att fel beslut har tagits med dess ödesdigra konsekvenser som följd.
Pirateking
-
Moogmannen
- Guldmedlem
En människa har dött, lägg ner spekulationerna och visa lite respekt...goph skrev:Vill inte på något sätt vara någon besserwisser här. Men har man en Colin Archer, seglat i hela sitt liv, så ger det mig en del signaler. Ger sig ut i skitväder med den fasta övertygelsen, att man kan framföra sin båt medelst sextant, och understundom en radiopejl. Och med den fasta insikten att alla nymodigheter är bara trams, så kan det bara gå på ett sätt.
Kan ha fel, förstås.
Vad har du för belägg angående att de navigerat med sextant och radiopejl?goph skrev:Vill inte på något sätt vara någon besserwisser här. Men har man en Colin Archer, seglat i hela sitt liv, så ger det mig en del signaler. Ger sig ut i skitväder med den fasta övertygelsen, att man kan framföra sin båt medelst sextant, och understundom en radiopejl. Och med den fasta insikten att alla nymodigheter är bara trams, så kan det bara gå på ett sätt.
Kan ha fel, förstås.
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Jag håller med. Var och en av oss bör ju inse att när olyckor och incidenter staplas på varandra kan även erfarna och kunniga människor råka illa ut. Att många, kanske alla, känner att "om de bara inte... ...så skulle det gått bra" är djupt mänskligt och egentligen sympatiskt. Alla seglare kan förstå att om man befinner sig på Östersjön i en segelbåt, i december, med kuling, riggen havererar och positionsbestämningen kanske brister så kan det sluta illa.Moogmannen skrev:En människa har dött, lägg ner spekulationerna och visa lite respekt...goph skrev:Vill inte på något sätt vara någon besserwisser här. Men har man en Colin Archer, seglat i hela sitt liv, så ger det mig en del signaler. Ger sig ut i skitväder med den fasta övertygelsen, att man kan framföra sin båt medelst sextant, och understundom en radiopejl. Och med den fasta insikten att alla nymodigheter är bara trams, så kan det bara gå på ett sätt.
Kan ha fel, förstås.
Från den insikten till elaka kommentarer är det ett steg som jag (också) tycker att man kan låta bli att ta.
Anders S
Ja.goph skrev:
Kan ha fel, förstås.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL
STOPPA JANZONS
MYGEL
I ett läge med mycket kraftig sjö är det förstås frestande att söka lä inomskärs, men ett bättre alternativ är nog att försöka komma ut på fritt vatten och låta båten klara sjöarna med besättningen i ruffen för vila så gott det nu går och invänta bättre väder. Givetvis är det svårt att ta ett sådant beslut. Själv har jag aldrig varit i motsvarande situation, men läst om andras erfarenheter, t. ex. i Coles "Hårt väder till havs" som beskriver erfarenheter från 1920 - 1950 ungefär. Då var det biliggning eller läns för riggen som gällde. Det var förstås andra båtar då, men Colin A. hör till denna kategori. Ett debattinlägg - inte avsett som kritik. Vid skrivbordet är det lätt att fatta bra beslut.
ALm
ALm
Kanske lite svårt att gå ner i ruffen för att vila och biliggning eller läns för bara riggen, när storseglet har fastnat i hissat läge?ALm skrev:I ett läge med mycket kraftig sjö är det förstås frestande att söka lä inomskärs, men ett bättre alternativ är nog att försöka komma ut på fritt vatten och låta båten klara sjöarna med besättningen i ruffen för vila så gott det nu går och invänta bättre väder. Givetvis är det svårt att ta ett sådant beslut. Själv har jag aldrig varit i motsvarande situation, men läst om andras erfarenheter, t. ex. i Coles "Hårt väder till havs" som beskriver erfarenheter från 1920 - 1950 ungefär. Då var det biliggning eller läns för riggen som gällde. Det var förstås andra båtar då, men Colin A. hör till denna kategori. Ett debattinlägg - inte avsett som kritik. Vid skrivbordet är det lätt att fatta bra beslut.
Hur vet du det?Archibald skrev:Ja.goph skrev:
Kan ha fel, förstås.
Om mitt inlägg varit raljerande, så ber jag om ursäkt för det.
Vidhåller fortfarande, att hela seglatsen var omdömeslös.
Vem kan säkert säga att seglatsen var omdömeslös?goph skrev:Hur vet du det?Archibald skrev:Ja.goph skrev:
Kan ha fel, förstås.
Om mitt inlägg varit raljerande, så ber jag om ursäkt för det.
Vidhåller fortfarande, att hela seglatsen var omdömeslös.
Jag tror du kommer på andra tankar om du läser alla inläggen i nedanstående tråd på Flashback.
Det är ofantligt många inlägg och det gäller att sovra. Många av inläggen är rena dyngan, sårande, omdömeslösa och respektlösa.
Men där finns också många sannolika teorier utförligt beskrivna av folk som uppenbarligen har mycket goda kunskaper om skärgården, om familjen, om båttypen, om segling i hårt väder. Läs och lär! Det tar några timmar men jag kan garantera att en mer heltäckande bild av händelsen utifrån det som är känt just nu kan du inte få.
https://www.flashback.org/t1731762
Har ingen anledning att gå in på Flashback. Men som skeppare är man ansvarig för sina medpassagerares väl och ve, det vet du. Så är det. Och han har tydligen brustit i sitt omdöme.
Egentligen är jag bar nyfiken på vilken navigationsutrustning båten hade. Hade båten GPS-plotters(s) som slutat fungera, så är det okej för mig. Hade den ingen, så är det inte okej.
Om de på Flashback sitter inne med kunskap, som vi övriga inte har, så kan du väl delge oss den?
Egentligen är jag bar nyfiken på vilken navigationsutrustning båten hade. Hade båten GPS-plotters(s) som slutat fungera, så är det okej för mig. Hade den ingen, så är det inte okej.
Om de på Flashback sitter inne med kunskap, som vi övriga inte har, så kan du väl delge oss den?
Skepparen på Alfhild kanske har brustit i sitt omdöme, kanske inte. Det är ingen av oss som vet, åtminstone inte ännu.goph skrev:Har ingen anledning att gå in på Flashback. Men som skeppare är man ansvarig för sina medpassagerares väl och ve, det vet du. Så är det. Och han har tydligen brustit i sitt omdöme.
Om man har en plotter men den har slutat att fungera, måste man omedelbart gå över till död räkning. Om man inte har förberett sig för att kunna göra det har man brustit i sitt omdöme. Men vad jag har kunnat läsa mig till, så finns det inget som tyder på att så har varit fallet.
Om du vill veta vad som skrivs på Flashback är det bara att klicka på länken jag lade ut. Något litet får du faktiskt anstränga dig själv för att informera dig. Jag tänker inte lägga ner flera timmars arbete på att göra en sammanfattning och servera dig på fat.
.
I ett totalt nödläge, som det här var frågan om, där överlevnad är prio 1, så hade jag kastat ankar. Har ingen som helst aning vilka förhållanden som rådde, kan bara spekulera. Meningslöst att spekulera därför tycker jag
vi inväntar utredningen om vad som egentligen hände.
vi inväntar utredningen om vad som egentligen hände.