solcells regulator

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
omega
Diamantmedlem

solcells regulator

Inlägg av omega » lör 10 dec 2011, 11:08

hej har nu köpt en solcell,tänkte nu få lite tips på en bra regulator,samt hur man bäst kopplar in den ,är det bäst att sätta den på den vanliga laddaren ? båten har förbruknings bank på 200 ah samt start på 75 ah,alltid bra med lite tips

//Johan

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Re: solcells regulator

Inlägg av toaen » sön 11 dec 2011, 09:19

Max Power - eller liknade. http://www.hjertmans.se/webshop/artikla ... 7&artname=
Den typen av regulatorer omvandlar den "överspänning" som solcellspanelen ger till laddström. Ökar laddningen med 25-30%.

Inkoppling - över en säkring direkt på förbrukningsbatteriet.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 11 dec 2011, 10:34

Köp en vanlig PWM-regulator, kostar knappt 300 kr. Vill du slösa pengar, köp en MPPT-regulator, kostar 1000kr och uppåt. Den ger i snitt kanske 10% mer laddning. Tänk på att ska du ha flera solpaneler så bör du ha en regulator för varje panel.
http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... wer#p90294

Själv har köpt mer än 10 regulatorer från eBay/Kina till mig själv och andra, fungerar helt perfekt. Kostar runt 110kr inkl allt.
Modellen jag köper är typ denna: http://www.ebay.com/itm/10A-12V-24V-Aut ... 6033wt_876
Säljs av många leverantörer.

Undvik MaxPower, den ger alldeles för hög spänning och kommer att förkorta batteriernas livslängd väsentligt.

barkbåt
Guldmedlem

Inlägg av barkbåt » sön 11 dec 2011, 12:01

Hej bosseh!
Jag har 2 st 22W solcellespaneler varav 1 är fast monterad på luckgaraget och den andra är lös och kopplas in på lämplig plats när jag lämnar båten. Den är är parallellkoplad med den fasta till en MaxPower. Om jag nu går in för din lösning och skippar MaxPowern (som minskar livslängden på batterierna pga för hög spänning när batterierna är fulla) kan jag då parallellkoppla mina 2 solceller på en PWM eller måste jag ha en för varje solcell? Det är mest en praktisk fråga, priset är ju inte avskräckande även för 2.
MVH

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 11 dec 2011, 14:51

barkbåt skrev:kan jag då parallellkoppla mina 2 solceller på en PWM
Regulatorn bryr sig inte. Men, man brukar sätta en diod i serie med varje panel om de inte har inbyggda dioder. Detta för att strömmen inte ska gå bakvägen till den panel som blivit skuggad. Helst sätter man en regulator per panel. Jag tror kanske inte genomsnitseffekten ökar så mycket över en sommar. Men driftsäkerheten ökar, lägger en regulator av så fungerar den andra och man får en indikering på att varje panel lämnar ström.

Mina kinesiska regulatorer har en utgång för belysning som ger ström under inställbar tid. Den ena regulatorn håller en LED-lampa i förpiken lysande i 2 tim efter mörkrets inbrott. Den andra förser lanternorna med ström när det är mörkt. Onödigt kanske men praktiskt.

barkbåt
Guldmedlem

Inlägg av barkbåt » sön 11 dec 2011, 15:08

Tack bosseh!
Det blir nog ett par av de kinesiska som du länkade till.
MVH

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 12 dec 2011, 11:23

Hej

Om du har ett skiljerelä eller diod mellan start o förbrukning bör du koppla in panelerna till startbatteriet.
Maxpower är OK, använd den du har.
Calle

Se gla ut

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 12 dec 2011, 13:44

Calle C skrev: Om du har ett skiljerelä eller diod mellan start o förbrukning bör du koppla in panelerna till startbatteriet.
En sanning med modifikation. Sitter det dioder så kommer husbatterierna som då får 0,7V lägre spänning kommer aldrig att bli fulla. Är det ett bra, spänningsstyrt skiljerelä så fungerar det. Såvida inte startbatteriet klappar ihop för då får husbatterierna heller ingen laddning.
Anledningen till att de flesta skaffar solpaneler är att de vill ha mer ström i husbatterierna. Koppla därför solpanel/regulator enbart till dessa, då hålls de laddade och, skulle startbatteriet vara dåligt så kan man starta på husbatterierna mha omkopplare eller startkabel. Börjar startbatteriet bli så dåligt att det behöver ständig laddning så byt det eller investera några hundra i en särskilld panel/regulator för just startbatteriet. 5 - 10W panel håller startbatteriet i toppskick året runt.
Calle C skrev: Maxpower är OK, använd den du har.
Nej, MaxPower är inte ok, sök på forumet så finns det flera som konstaterat att spänningen på fulladdat batteri ligger på en bra bit över 14V. Fråga batteritillverkarna så säger de att batterierna kommer att oxidera sönder och livslängden förkortas avsevärt.
Frågar man Maxpower/Naps så får man inget svar.

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » mån 12 dec 2011, 16:46

Hej igen
för mig är det av stor betydelse att få så mycket in i batterierna som möjligt,Skulle önska att cellen fixade kylen 'för det är den som drar mest,Vi gillar att ligga ut några dager utan att behöva ladda, Jag såg att mastervolt hade någon laddare som verkade bra , sen har tydligen c tek någon smart historia som skulle vara bra ,om någon vet något om dessa delge gärna erfarenheterna. priset är i detta fall sekundärt jag vill ha en solcell som ligger på luckgaraget och är tunn så där är jag styrd från början
Min förra panel hade jag bak på en stång så jag vet hur mycket effektivare det var , men nu har jag ej den möjligheten , så det blir att göra det bästa av situationen,som då är en tunn 45 watts solcell på ett luckgarage , med en bra regulator som ger max samt spar batterierna

//Johan

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem

Inlägg av Perra » mån 12 dec 2011, 16:57

Jag har ett AGM batteri på 120Ah som jobbat ihop med två paneler på sammanlagt c:a 50W
över en maxpower i sex år.
Gjorde kapacitetstest i höst , med resultat att batteriet håller över 125Ah.
Detta tyder ju inte på att batteriet har tagit skada.
Segla vackert.

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » mån 12 dec 2011, 17:25

angående maxpower ,såläste jag att det gick att välja batterityp ,de har ju olika underhålls spänningar så kanske man har ställt in fel batterityp??
//Johan

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » mån 12 dec 2011, 17:39

omega skrev:angående maxpower ,såläste jag att det gick att välja batterityp ,de har ju olika underhålls spänningar så kanske man har ställt in fel batterityp??
Ja, man kan välja batterityp, men det är för att koppla in/ur avsiktlig "kokning" av batterierna under en begränsad tid efter fulladdning. Jag kör också en MaxPower och har inte märkt av några döda batterier, men det är kanske för tidigt att uttala sig. Får fylla på vatten en gång om året.

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » mån 12 dec 2011, 18:26

Nja , det gäller nog om det är öppna eller slutna celler,tyckte manualen var ganska bra även lass iden som känner av temperaturen och ladar där efter 14,2 volt vid 25 grader,detta system borde egentligen fungera ganska bra http://www.isotherm.se/pdf/AnvMaxPower.pdf

//Johan

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » mån 12 dec 2011, 18:32

omega skrev:Nja , det gäller nog om det är öppna eller slutna celler
Ja, man ställer in batterityp öppna/slutna celler och beroende på den inställningen så använder den sig av kokning (15V under 1 timme) eller inte. Förstår inte vad ditt "Nja" syftar på.

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » mån 12 dec 2011, 18:37

Nja syftar nog på att jag inte förstod det ur manualen,kunde inte utläsa att den gav 15 volt vid normala temperaturer,utan som max 14,2 vilket är ganska bra 15 volt gav den bara vid minus 20,trodde öppna celler var de batterierna som kunde dunsta och slutna var de som ej var påfyllningsbara,men jag kanske misstog mig??

//Johan

Skriv svar