Segla under falsk flagg bör man inte göra
Re: Segla under falsk flagg bör man inte göra
Har vi inte nog här i Sverige politiker och andra som med ryggmärgsreflex skall uppfostra oss andra medborgare hur man ska bete sig, som det står i länken:
Detta är ett oskick och bör omedelbart läggas ner
Bror duktig gör sig hörd. Om jag seglade längs Somalias kust (vilket jag förvisso aldrig kommer att göra), så skulle jag vara glad om jag hade en tvåtungad flagga.
ps.
Har Brendan också inrättat siog i ledet? Tyckte du var en kul en med lite aparta åsikter.
Bror duktig gör sig hörd. Om jag seglade längs Somalias kust (vilket jag förvisso aldrig kommer att göra), så skulle jag vara glad om jag hade en tvåtungad flagga.
ps.
Har Brendan också inrättat siog i ledet? Tyckte du var en kul en med lite aparta åsikter.
Är du säker på att det inte är min åsikt om tvåtungad flagg som är den som är apart?goph skrev:Har vi inte nog här i Sverige politiker och andra som med ryggmärgsreflex skall uppfostra oss andra medborgare hur man ska bete sig, som det står i länken:
ps.
I de flesta länder tas nationsflaggan på mer eller mindre stort allvar, och det kan få riktigt svåra konsekvenser om man inte följer reglerna till punkt och pricka. Många svenska seglare, som för konstiga, hemmagjorda flaggor på nationsflaggans plats inser nog inte detta. Svenska myndigheter ser mellan fingrarna med oskicket men segla absolut inte under falsk flagg utomlands om du vill undvika böter, fängelse eller att få båten beslagtagen!
OK, utanför Somalias kust må det väl vara hänt. Men varför inte ta steget fullt ut och föra den tretungade örlogsflaggan i så fall? När man ändå falskflaggar, så kan man väl göra det med besked? Och glöm inte att måla kanonportar på friborden som man gjorde förr i tiden för att slippa uppvaktning från pirater!
Nu gällde ju förvisso mitt inlägg, seglandet i svenska farvatten. Att ta seden dit man kommer, är för mig helt okej. Att trilskas med utländska myndigheter, bara "for the sake of it" är ju bara omoget och fånigt.
Det finns ju ännu en annan möjlighet.
Om man tycker att den tvåtungade svenska flaggan är snyggare än den rektangulära så varför kunde inte då båtorganisationerna uppvakta de heraldiska svenska kommitteerna och be dem ändra på flaggreglerna så att de svenska fritidsbåtarna skulle få rätt att använda den flaggan i stället för den rektangulära nationsflaggan. Den med två tungor ser mera kunglig ut och skulle passa bättre i kungadömet Sverige. Som finländare tycker jag alltså att den ser stiligare ut än er vanliga svenska nationsflagga använd speciellt i aktern på en segelbåt. (Men det är ju en smaksak förstås).
I Finland har vi ju en speciell båtflagga. De båtägare som hör till en båtförening (motorbåts eller segelförening) har rätt att använda den speciella båtflaggan (ett blått kors med ett vitt mitt på det blåa och båtklubbens emblem uppe i översta inre hörnet närmast flaggstången på en annars vit flagga). Men vi har inga tungor på den.
Minne
Om man tycker att den tvåtungade svenska flaggan är snyggare än den rektangulära så varför kunde inte då båtorganisationerna uppvakta de heraldiska svenska kommitteerna och be dem ändra på flaggreglerna så att de svenska fritidsbåtarna skulle få rätt att använda den flaggan i stället för den rektangulära nationsflaggan. Den med två tungor ser mera kunglig ut och skulle passa bättre i kungadömet Sverige. Som finländare tycker jag alltså att den ser stiligare ut än er vanliga svenska nationsflagga använd speciellt i aktern på en segelbåt. (Men det är ju en smaksak förstås).
I Finland har vi ju en speciell båtflagga. De båtägare som hör till en båtförening (motorbåts eller segelförening) har rätt att använda den speciella båtflaggan (ett blått kors med ett vitt mitt på det blåa och båtklubbens emblem uppe i översta inre hörnet närmast flaggstången på en annars vit flagga). Men vi har inga tungor på den.
Minne