coppercoat
coppercoat
Hej igen
är det någon som har prövat att använda coppercoat , om reklamen stämmer borde detta var en bra metod.Satt och surfade runt lite när det slog mig att jag läste om någon mirakelfärg för en 10 år sedan ,när jag började söka hittade jag coppercoat , om den är så bra så den håller i tio år borde man ju testa den kanske ,
Vet någon något om den ? finns det några nackdelar med den ? vad kostar den'
Johan
är det någon som har prövat att använda coppercoat , om reklamen stämmer borde detta var en bra metod.Satt och surfade runt lite när det slog mig att jag läste om någon mirakelfärg för en 10 år sedan ,när jag började söka hittade jag coppercoat , om den är så bra så den håller i tio år borde man ju testa den kanske ,
Vet någon något om den ? finns det några nackdelar med den ? vad kostar den'
Johan
Re: coppercoat
Den är väl inte tillåten i Sverige vad jag vet? Men annars är den säkert bra. Den aktiva kopparn binds ju på ett annat sätt än vad en polerande färg gör där utsöndringen ska ske under hela förloppet tills färgen är helt borta från skrovet, men där det inte fungerar riktigt så.
http://coppercoat.com/
http://coppercoat.com/
Går utmärkt att beställa direkt från tillverkaren. Tillstånd etc har diskuterats i annan tråd på forumet under hösten. Bifogar två bilder från årets upptagning på en båt behandlad med Coppercoat för tre år sedan. Båten har legat i Östersjön under snäcksäsongen och i Mälaren vår och höst. Tidigare säsonger har det suttit mycket snäckor på de fläckar som inte är behandlade men detta år tog ägaren och borstade rent dessa ytor under säsong (ja, det var fullt av snäckor på dom även i år).
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Så det här tyder på att Coppercoat faktiskt fungerar, då...?barry skrev:Går utmärkt att beställa direkt från tillverkaren. Tillstånd etc har diskuterats i annan tråd på forumet under hösten. Bifogar två bilder från årets upptagning på en båt behandlad med Coppercoat för tre år sedan. Båten har legat i Östersjön under snäcksäsongen och i Mälaren vår och höst. Tidigare säsonger har det suttit mycket snäckor på de fläckar som inte är behandlade men detta år tog ägaren och borstade rent dessa ytor under säsong (ja, det var fullt av snäckor på dom även i år).
Engelska båttidningar rapporterar regelbundet positivt om coppercoat (och varianter, det lär finnas någon) och man kan förmodligen likna produkten vid "kopparplåt som målas på", rent funktionellt. Nu får ni tänka efter en smula. Coppercoat säljs på ställen där man har båtarna i saltvatten, det här exemplet: "Båten har legat i Östersjön under snäcksäsongen och i Mälaren vår och höst." Beväxningsprofilen ser inte likadan ut i sjövatten, bräckvatten och saltvatten, och sedan spelar temperaturen och grundfaunan stor roll även i havet.
Att Coppercoat skulle fungera utmärkt i Östersjön betvivlas icke, knappast i Mälaren heller. Frågan är mest om det är ett lämpligt miljöval. Här tror jag personligen på de forskare som hävdar att koppar är lämpligare än giftfärg, men det är förstås bara en åsikt.
Att Coppercoat skulle fungera utmärkt i Östersjön betvivlas icke, knappast i Mälaren heller. Frågan är mest om det är ett lämpligt miljöval. Här tror jag personligen på de forskare som hävdar att koppar är lämpligare än giftfärg, men det är förstås bara en åsikt.
Anders S
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Koppar som immobiliserats i en matris av epoxy lär knappast utgöra nån större risk för havsorganismer. Åtminstone inte jämfört med vilken som helst annan giftfärg...Anders S skrev:Engelska båttidningar rapporterar regelbundet positivt om coppercoat (och varianter, det lär finnas någon) och man kan förmodligen likna produkten vid "kopparplåt som målas på", rent funktionellt. Nu får ni tänka efter en smula. Coppercoat säljs på ställen där man har båtarna i saltvatten, det här exemplet: "Båten har legat i Östersjön under snäcksäsongen och i Mälaren vår och höst." Beväxningsprofilen ser inte likadan ut i sjövatten, bräckvatten och saltvatten, och sedan spelar temperaturen och grundfaunan stor roll även i havet.
Jag hoppas på att hitta några pålitliga resultat som visar på att Coppercoat fungerar i Östersjön också, för att byta ut min gamla epoxy och botenfärg mot ny barriärepoxy+Coppercoat är ett hästjobb, eller dyrt, beroende på hur jag gör/låtert göra det. Det skulle gräma mej en aning att sedan behöva skrapa snäckor och elände ovanpå allt detta...
Coppercoat har vunnit miljöpriser på mässor i andra länder.
Är sannolikt bättre än mycket annan ävja så det är obegripligt att det inte är tillåtet i Sverige.
Snäckfritt i 10 år. Dessutom applicerat endast en gång på dessa år - inte varje år.
Nuvarande förbud hänvisar till koppar som ärgar på på tak och utsläpp via dagvatten.
Men här är ju grundämnet både bundet i epoxyn och ligger oftast i vattnet utan kontakt med luft.
Släpp det fritt till försäljning !
Är sannolikt bättre än mycket annan ävja så det är obegripligt att det inte är tillåtet i Sverige.
Snäckfritt i 10 år. Dessutom applicerat endast en gång på dessa år - inte varje år.
Nuvarande förbud hänvisar till koppar som ärgar på på tak och utsläpp via dagvatten.
Men här är ju grundämnet både bundet i epoxyn och ligger oftast i vattnet utan kontakt med luft.
Släpp det fritt till försäljning !
Att lasera en ny bottenfärg är förenat med stora kostnader för att få den godkänd.
De "etablerade" bolagen är nog måttligt intresserad av att sälja en "engångsfärg", de tjänar mer på en färger som skall målas i flera lager varje år.
De "etablerade" bolagen är nog måttligt intresserad av att sälja en "engångsfärg", de tjänar mer på en färger som skall målas i flera lager varje år.
Coppercoat måste slipas (aktiveras) varje år för att fungera. Och eftersom epoxin är stenhård är det ett slitsamt jobb. Jag har läst om seglare som varit grymt missnöjda med Coppercoat - förmodligen har de slarvat med slipningen.
Jag ser inget problem med att alla fungerande bottenfärger är förbjudna i Sverige. Det funkar ju alldeles utmärkt att beställa från Tyskland eller England.
Rapportera gärna om hur det går med färgvalet.
Jag ser inget problem med att alla fungerande bottenfärger är förbjudna i Sverige. Det funkar ju alldeles utmärkt att beställa från Tyskland eller England.
Så en annan som har båten liggandes i hela året och tar upp den några dar på försommaren - när alla andra har sjösatt - måste, om man behandlar med Coppercoat, ändå ta upp den varje vår för att slipa!?Stream skrev:Coppercoat måste slipas (aktiveras) varje år för att fungera. Och eftersom epoxin är stenhård är det ett slitsamt jobb. Jag har läst om seglare som varit grymt missnöjda med Coppercoat - förmodligen har de slarvat med slipningen.
Det var det jag ville slippa.
thallatha(alfakrull)hotmail.com
toaen skrev:Så en annan som har båten liggandes i hela året och tar upp den några dar på försommaren - när alla andra har sjösatt - måste, om man behandlar med Coppercoat, ändå ta upp den varje vår för att slipa!?Stream skrev:Coppercoat måste slipas (aktiveras) varje år för att fungera. Och eftersom epoxin är stenhård är det ett slitsamt jobb. Jag har läst om seglare som varit grymt missnöjda med Coppercoat - förmodligen har de slarvat med slipningen.
Det var det jag ville slippa.
Varje år bättras det som isen tagit.
Efter 5 år så bättras botten.
Han är helnöjd, för något problem med tulpanerna har han inte.
Fast miljövänner knorrar, när de ser båten på land, varje sommar när den lyfts för skrovunderhåll.
Kan denne trevlige man va namne med mig.
L Tommy H Andersson
L Tommy H Andersson
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Lasse L skrev:Att lasera en ny bottenfärg är förenat med stora kostnader för att få den godkänd.
Jag har i november 2011 varit i kontakt med tillverkaren och det är just precis så som Lasse L säger. Att få färgen godkänd i Sverige är mycket dyrt och man får sälja åtskilliga liter för att få igen kostnaderna för godkännandet men ärendet lär vara på gång med någon firma. Hoppas de får saken avklarad snart. Enligt tillverkaren Aquarius Marine Coatings Ltd uppgift är de först angivna kostnaderna för godkännandet i Sverige 40 gånger dyrare än i UK. Kostnaden för godkännandet i Sverige är enligt tillverkaren ca. 8 gånger dyrare än i Florida/USA osv. Om någon vill ha mera uppgifter om vår korrespondens så är det fritt fram att kontakta mig med PM funktionen. Kan och får ej utan tillverkarens tillstånd publicera den offentligt. Men vi hade en mycket intressant och givande korrespondens.
Enligt tillverkarens uppgifter har de redan levererat Coppercoat till flera både finska och svenska varv (förmodligen då för båtar som går på export förstås). Och dessutom har de levererat till flera hundra privata båtägare i Sverige och Finland tillsammans. Så det torde alltså finnas tillräckligt med referenser så fort som det saknade försäljningstillståndet slutar lägga band på båtägarnas tungor.
Såsom jag tidigare påpekat i den andra tråden (Val av bottenfärg) så anser jag fortfarande att det är rent ut sagt "sjukt" att de olika instanserna (miljömyndigheterna, de gröna, kemikaliemyndigheterna osv.) och målfärgstillverkarna tillsammans har kunnat styra utvecklingen så att antifoulingfärgerna inte ens håller ett halvt år i vattnet utan att vi båtägare varje vår måste göra om hela målningsproceduren på nytt. Att en färg endast håller ett halvt år i bruk betyder att det valda färgsystemet är totalt fel valt och borde ersättas med ett helt annat färgsystem som har längre hållbarhet. Den principen är allmänt godtagen inom industriell målning.
Då antifouling färgen på min nuvarande båt "tagit slut" efter något år kommer jag absolut att försöka med Coppercoat. Det verkar lovande men knappast kan någon ge garantier för att det går bra över allt i alla olika marina miljöer (mer eller mindre salthalt, mer eller mindre föroreningar osv.). Men jag tycker det är värt att försöka. Och det torde finnas referenser på kommande när rädslan äntligen släpper. Koppar har ju tidigare fungerat bra med andra "självpolerande" kopparhaltiga färger (t.ex. typ VC 17 m) så varför skulle det inte kunna fungera i Östersjön kan man fråga sig.
Tro bara inte att jag inte är skulle vara miljövän. Jag gör allt för att skydda vår unika seglingsmiljö. T.o.m. septisugningen understöder jag och använder dem själv alltid då det bara är möjligt.
De nuvarande mjuka självpolerande "korttids"-antifoulingfärgerna är rena rama miljöbovarna jämfört med hårda antifoulingfärger vars hållbarhetstider/ommålningsintervall kan vara upp till över 10 år.
Fartygsfärger som t.ex Hempels Olympic har för fartyg en ommålningstid på 36 månader alltså tre år. Om man använder färgen endast ett halvt år i sänder borde man på en fritidsbåt kunna uppnå ett målningsintervall på 5...6 år.
Man borde kunna förutsätta ett ommålningsintervall på minimum 5 år för alla antifoulingfärger för fritidsbåtar för att därigenom bespara miljön från onödiga lösningsmedels och färgutsläppsbelastningar.
Minne
Senast redigerad av 1 Minne, redigerad totalt 0 gånger.
Vi har använt oss av Coppercoat på vår 43 fotare under sex år, är supernöjda och har aldrig haft problem. Vi slipar aldrig vår botten, har aldrig behövt och varje år när vi tar upp är hon ren från havstulpaner, om man inte räknar två eller tre stycken för många, hon har endast alger och det blåser vi bort med högtryckstvätten direkt. Vill man slippa alger när man tar upp, kan man hoppa i vattnet och tvätta henne ren undertill med typ en svamp. Nackdelen är priset, men det bryr vi oss inte om med tanke på att vi inte behövt bottenmåla henne under dessa år. Men så gjorde vi också ett bra underarbete från grunden, totalt renskapad från bottenfärg ner till gelcoaten och sedan la vi på fem lager av epoxi (två komponents) och sedan därefter fyra lager Coppercoat epoxi. Det vi var noga med var att hon inte utsattes för regn under 72 timmar när vi la på Coppercoat epoxin och då hade vi ändå sämsta tänkbara väder
med regn, blåst och +10 grader, gällde att vara uppfinningsrik med regnskydd.