Undrar många watt solcell som krävs för att min kompressorkyl ska kunna stå på från sjösättning till upptagning?
Inser att det finns många variabler, men ändå, något riktmärke vore möjligt att få.
Har en 50 w solcell som står på en stång i aktern och som kan vinklas dit solen står mest, när jag inte är i båten. Räcker den eller vad krävs mer?
El-åtgång
Re: El-åtgång
I någon slags normalfall kan man säga att en 50W panel räcker. Så här mycket effekt får man i snitt per dygn av en vanlig 50W mono/polykristallin panel.
maj 240
jun 275
jul 247
aug 202
sep 125
Siffrorna gäller för en horisontellt monterad panel.
I augusti och framförallt september vinnare man effekt på att vinkla panelen 45 grader om den är riktad åt söder. Det förutsätter alltså att den hela tiden är riktad åt söder, från morgon till kväll.
45 gr vinkel ger:
aug 226
sep 170
Jag gör så här att panelerna är horisontellt monterade men i augusti vinklar jag ner dem. Är jag ute och seglar så får de stå horisontellt - då är de också mest ur vägen.
Ett annat sätt är att skaffa tex en extra 20W panel vertikalt monterad riktad åt söder när båten ligger vid bryggan. En vertikal 20W panel ger ca 90W i aug och 75W i sep.
maj 240
jun 275
jul 247
aug 202
sep 125
Siffrorna gäller för en horisontellt monterad panel.
I augusti och framförallt september vinnare man effekt på att vinkla panelen 45 grader om den är riktad åt söder. Det förutsätter alltså att den hela tiden är riktad åt söder, från morgon till kväll.
45 gr vinkel ger:
aug 226
sep 170
Jag gör så här att panelerna är horisontellt monterade men i augusti vinklar jag ner dem. Är jag ute och seglar så får de stå horisontellt - då är de också mest ur vägen.
Ett annat sätt är att skaffa tex en extra 20W panel vertikalt monterad riktad åt söder när båten ligger vid bryggan. En vertikal 20W panel ger ca 90W i aug och 75W i sep.
Hmm... lurt det här med effekt och energi.
Jag misstänker att siffrorna du anger är amperetimmar till ett 12V system?
Intressant mätserie f.ö.
//Niklas
Intressant mätserie f.ö.
//Niklas
Siffrorna avser ju nånting per dygn... 275 Ah i juni, per dygn... ja tack!cruisaren skrev:Hmm... lurt det här med effekt och energi.
Intressant mätserie f.ö.![]()
//Niklas
Tror snarare att det är nånting med totalt antal watt per dygn, delar man med 12 blir det nåt med ampere...
Men jag tycker att en viktig faktor i sammanhanget inte finns med, nämligen själva solskenet. Åtminstone där jag bor, kan det saknas sol emellanåt. Så jag menar att det måste till en ordentlig batteribank för att jämna ut toppar och dalar (sol och moln) i solenergitillförseln.
/T
Ja det är Wh per dygn om man ska vara korrekt. Siffrorna kommer väderstatistik under 30 år i Jönköping men gäller hyfsat väl för södra och mellersta Sverige. I norr blir det mer på sommaren och mindre på vintern.
Även jag tycker lyser med sin frånvaro ibland. Men man får alltid en del från det indirekta ljuset som vi har gott om här i norden. Jag satte en amperemeter efter regulator och kan se att det blir en del laddning även mulna dagar. Dessa dagar är ju också ganska långa. (eller hur)
Det finns flera som jag vet klarar en "normal" kyl på 40-50W solpanel. Kompressorn går ju också lite mindre när det är kyligt.
Även jag tycker lyser med sin frånvaro ibland. Men man får alltid en del från det indirekta ljuset som vi har gott om här i norden. Jag satte en amperemeter efter regulator och kan se att det blir en del laddning även mulna dagar. Dessa dagar är ju också ganska långa. (eller hur)
Det finns flera som jag vet klarar en "normal" kyl på 40-50W solpanel. Kompressorn går ju också lite mindre när det är kyligt.
Från ett praktiskt försök som nu pågått i två år kan jag personligen bidra med att en 44-watts panel, horisontell på rufftaket förefaller hålla ungefär jämna steg med kylboxen. Jag har en ASU och en (som jag bedömer) välisolerad box. Men det finns så många okända parametrar för det här att det knappt går att lova något bestämt.
Anders S