Skipper info - konsumentupplysning
Re: Skipper info - konsumentupplysning
Har själv en 2002:a som är 25 år. Har aldrig haft några mekaniska problem med den, men håller med fullständigt när det gäller elen. Har bytt hela startpanelen och kontakterna i eldhärvan måste man vara väldigt noga med. Synd dom inte är guldpläterade som vid datorkopplingar på vissa bilar. Det hade avhjälpt många problem. Vattenpumpens packboxar bytt flera ggr. Blev bättre med sjövattenfilter.
Intressant att läsa denna statistik. Det här är ju verkligen hårdtester för grejerna som vi vanliga "semesterseglare" får åka många år för att motsvara ett år här.
Intressant att läsa denna statistik. Det här är ju verkligen hårdtester för grejerna som vi vanliga "semesterseglare" får åka många år för att motsvara ett år här.
Jag har haft 2 st 2002:or, den första med orginal VP färskvattenkylning, den andra med 3:e-parts dito med elpump.
Den första hade jag i 10 år.
Den andra (som jag nyss bytt till en trecylindrig 2003:a för trevligare gång) är från 1988.
Bortsett från en renovering av impellerpump (byt helst både lager, axel och tätningar, annars slits de nya tätningarna fort), samt en 3:e-parts elektriskt cirkulationspump för sötvattenkylningen har inget behövt röras över huvud taget på någondera av dessa 2002:or. Och de har alltid startat på mindre än en sekund, utom första vårstarten på land efter vintern och ev. byte av finfilter etc. då det ibland tagit 2-3 sekunder. (Jo, man måste veta hur kallstartsmanövern måste göras)
Jag har inte haft EN ENDA DRIFTSTÖRNING på någon av dessa under åren 1986-2011, annat än lite läckage på impellerpumpens axeltätning.
De punkter man skall se upp med är dels avgasböjen som efter typ 20 år kan vara väldigt sönderrostad inuti utan att det syns utanpå. Lossa bultarna så fort du har chansen, på land, byt till nya varmgalvade bultar och fetta in gängorna. Då är du beredd att byta under säsongen utan att bultarna går av i det läget.
Dels skall man inspektera den medbringare med splines som är bultad på svänghjulet och driver backslag eller S-drev. Den slits och måste bytas till en förbättrad variant med gummimellanlägg som medför elasticitet. Annars kan även spinesaxeln på drev/backslag nötas sänder och DET är dyrt.
Behöver man mecka t.ex. en VP orginal sötvattenpump eller värmeväxlare, så får man lossa några av de töntiga kopparrör som leder runt kylvatten utanför motorblocket. Gummitätningarna för dessa rör måste alltid ersättas med nya om man lossar dem, och man skall då även borsta rent deras tätytor på motorn med t.ex. en Dremel. Då blir återmontaget tätt. Annars kan det läcka lite förargligt.
Med denna erfarenhet i bagaget blir jag imponerad av dessa andra motorer som uppenbarligen är hästlängder bättre......
Den första hade jag i 10 år.
Den andra (som jag nyss bytt till en trecylindrig 2003:a för trevligare gång) är från 1988.
Bortsett från en renovering av impellerpump (byt helst både lager, axel och tätningar, annars slits de nya tätningarna fort), samt en 3:e-parts elektriskt cirkulationspump för sötvattenkylningen har inget behövt röras över huvud taget på någondera av dessa 2002:or. Och de har alltid startat på mindre än en sekund, utom första vårstarten på land efter vintern och ev. byte av finfilter etc. då det ibland tagit 2-3 sekunder. (Jo, man måste veta hur kallstartsmanövern måste göras)
Jag har inte haft EN ENDA DRIFTSTÖRNING på någon av dessa under åren 1986-2011, annat än lite läckage på impellerpumpens axeltätning.
De punkter man skall se upp med är dels avgasböjen som efter typ 20 år kan vara väldigt sönderrostad inuti utan att det syns utanpå. Lossa bultarna så fort du har chansen, på land, byt till nya varmgalvade bultar och fetta in gängorna. Då är du beredd att byta under säsongen utan att bultarna går av i det läget.
Dels skall man inspektera den medbringare med splines som är bultad på svänghjulet och driver backslag eller S-drev. Den slits och måste bytas till en förbättrad variant med gummimellanlägg som medför elasticitet. Annars kan även spinesaxeln på drev/backslag nötas sänder och DET är dyrt.
Behöver man mecka t.ex. en VP orginal sötvattenpump eller värmeväxlare, så får man lossa några av de töntiga kopparrör som leder runt kylvatten utanför motorblocket. Gummitätningarna för dessa rör måste alltid ersättas med nya om man lossar dem, och man skall då även borsta rent deras tätytor på motorn med t.ex. en Dremel. Då blir återmontaget tätt. Annars kan det läcka lite förargligt.
Med denna erfarenhet i bagaget blir jag imponerad av dessa andra motorer som uppenbarligen är hästlängder bättre......
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Men, tittar man runt litet på den här klagositen så finner man att de flesta produkter som avhandlas är "dåliga". Det var inte någon av småmotorerna som någon var nöjd med, och i stort sett inget annat heller. Jag vet vad ja tycker om sådana "gnällsidor", men visst får de finnas.
Går man efter Vad som sagts om 2002-motorerna, så verkar det som om Volvo satt på en "riktig" vattenpump (det lär vara en Johnson), fixar det elektriska, sätter på en riktig avgaskrök och löser kylvattenledningarna på ett annat sätt, så hade motorn blivit hur bra som helst. Huruvida man då kan påstå att det egentligen är en Volvo är väl mer oklart, snarare visar det att vem som marinanpassar industrimotorer spelar viss roll.
Går man efter Vad som sagts om 2002-motorerna, så verkar det som om Volvo satt på en "riktig" vattenpump (det lär vara en Johnson), fixar det elektriska, sätter på en riktig avgaskrök och löser kylvattenledningarna på ett annat sätt, så hade motorn blivit hur bra som helst. Huruvida man då kan påstå att det egentligen är en Volvo är väl mer oklart, snarare visar det att vem som marinanpassar industrimotorer spelar viss roll.
Anders S
Är det inte så att 2000-serien var den senaste/sista egenutvecklade marinmotorserien från Skövde i "småmotorsegmentet" - eller sviker mitt minne?
ALm
ALm
Så är det, alldeles riktigt. Min tankebana gick in på mariniserade industrimotorer en generation för tidigt.ALm skrev:Är det inte så att 2000-serien var den senaste/sista egenutvecklade marinmotorserien från Skövde i "småmotorsegmentet" - eller sviker mitt minne?
ALm
Men min PÅÄNG, att det handlar lika mycket om delarna som skruvas på som det handlar om motorn gäller ändå
Anders S
Så här står det om Yanmar 2GM
"The GM motors are designed for rotation speeds of 3.400 RpM. If one drives it with smaller rotation speed, for example only with 2.200 RpM, soon the injection elbow of the exhaust will carbonise and back pressure and engine heat (cylinder head gasket) arise. One day, the injection elbow will be closed. The exhaust must be removed and cleaned. If one drives the motors on the other hand with rotation speeds from 2.800 - 3.000 RpM, the exhaust remains bright"
Är det någon här som har liknande erfarenheter, det skulle kunna vara lösningen på mitt problem då jag sällan kör över 2000varv och om jag gör det så vill den gå varm.
Som det beskrivs så blir det tätt i avgasknät som ger ett motstånd vilket leder till att motorn går varm. Motstånd för kylvattnet eller avgaserna?
Rengöra exhaust, någon som gjort det?
"The GM motors are designed for rotation speeds of 3.400 RpM. If one drives it with smaller rotation speed, for example only with 2.200 RpM, soon the injection elbow of the exhaust will carbonise and back pressure and engine heat (cylinder head gasket) arise. One day, the injection elbow will be closed. The exhaust must be removed and cleaned. If one drives the motors on the other hand with rotation speeds from 2.800 - 3.000 RpM, the exhaust remains bright"
Är det någon här som har liknande erfarenheter, det skulle kunna vara lösningen på mitt problem då jag sällan kör över 2000varv och om jag gör det så vill den gå varm.
Som det beskrivs så blir det tätt i avgasknät som ger ett motstånd vilket leder till att motorn går varm. Motstånd för kylvattnet eller avgaserna?
Jag tror man skall ta det som står på den där sajten med en nypa salt.Schvidja skrev:Så här står det om Yanmar 2GM
Men om du misstänker koks i avgaskröken kan det vara endera eller båda delarna. Det troliga är dock att du har en förträngning i avgasutblåset som fungerar som ett spjäll, på fel sida. När detta är ett faktum kommer alla försök att köra hårt att medföra en rik blandning (mer bränsle ger ingen ökning av varvet och då hittar inte pumpen och varvtalsregulatorn en jämvikt mellan varvtal och bränsle, med rik, sotande blandning som följd. Men frågan är om det är hönan eller ägget vi talar om i så fall. Att ta loss och rensa ur avgaskröken kan dock inte skada. I äldre, sämre tider var sotning av topplock, avgassamlare och rörkrök en rutinåtgärd. Inget konstigt med det efter lång tid.
Skulle du finna att avgaskröken är mycket koksad, så gäller det ju att inse att det är resten av motorn också, och att det kan ta sin lilla tid innan man kör en sådan motor ren från sot. Sedan finns det alltid en anledning till sotbildning från första början, oftast en för stor propeller som man kör "för hårt" och med bränsleöverskott. Om motorn inte orkar mer än (exempelvis) 2800 varv (men borde klara 3400) så bör man inte köra den i närheten av 2800 varv utan hålla sig väl under detta.
Anders S
Min motor startar lätt och går bra utan något motstånd när jag gasar på, den ryker inte heller. Den går fort redan vid 2000varv så det finns inget större behov att gasa mer. Det borde kännas mer som ett motstånd ungefär som när man avgasbromsar på lastbil om man kör med koks i knät. Problemet är att temperaturen höjs när jag kommer över 2100rpm men det håller jag koll på med min supertermometer, jag har även fått en del tips från er så jag ska testa en bypass inför nästa säsong.
Schvidja skrev:Min motor startar lätt och går bra utan något motstånd när jag gasar på, den ryker inte heller. Den går fort redan vid 2000varv så det finns inget större behov att gasa mer. Det borde kännas mer som ett motstånd ungefär som när man avgasbromsar på lastbil om man kör med koks i knät. Problemet är att temperaturen höjs när jag kommer över 2100rpm men det håller jag koll på med min supertermometer, jag har även fått en del tips från er så jag ska testa en bypass inför nästa säsong.