Byta skrovgenomföringar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bosseh
Diamantmedlem

Re: Byta skrovgenomföringar

Inlägg av bosseh » ons 19 okt 2011, 11:00

- Sorry för namnförvirringen, jag brukar bli väldigt trött när andra gör sådana saker.

- Att komma ihåg personer som har en låda Blakeventiler är betydligt enklare än var man la bilnycklarna.

- Det kan mycket väl vara en Blkeventil som sitter till toaletten. Jag tror Blake/Lavac såldes i paket med ventilen.

- En gammal Blakeventil brukar gå att renovera på plats, det måste finnas massor med instruktioner på nätet!

- Visst fanns det någon som hade en länk till en amerikansk site med bla tips om bordsgenomföringar? Amerikanerna verkar ha en panisk skräck för genomföringar. Jag kollade lite och konstaterade att om jag skulle vara ordentlig så hade jag nog köpt delarna i USA, riktiga grejor till bra priser. (Jag brukar köpa till en amerikansk adress och sedan får tex JetCarrier skicka hem det)

- Kolla Lasse L's tips om trevägsventil till kylvattenintaget. Förenklar "glykoliseringen" avsevärt.

[Helt off topic]Ridax, det var väl du som skrev på något forum för några år sedan i en disskusion om att välja mellan berg resp. fjärrvärme? Jag är mitt i processen att få in fjärrvärme istället för att byta kompressor ytterligare än gång. Någon spådde att kompressorerna skulle falla i pris rejält, vilket ju inte skett. [/Helt off topic]

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » ons 19 okt 2011, 17:35

Ridax skrev:Någon som vet var man får tag på verktyget/hylsan somman stoppar in i genomföringen för att stoppa det från att rotera?
Prova med en bergskil.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » ons 19 okt 2011, 17:58

[quote="bosseh"]-

- Kolla Lasse L's tips om trevägsventil till kylvattenintaget. Förenklar "glykoliseringen" avsevärt.

"Tipset" finns långt ner på sidan. http://lasselundell.se/page6.html

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 27 okt 2011, 09:20

"Genomföring med sil för självläns"

Det där var det sämsta jag har hört, totalt livsfarligt.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 27 okt 2011, 09:39

Lite om skrovgenomgångar och andra bra tips. http://www.pbase.com/mainecruising/boat_projects

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 27 okt 2011, 11:27

Calle C skrev:"Genomföring med sil för självläns"

Det där var det sämsta jag har hört, totalt livsfarligt.
Hej Calle, bara lugn! Det handlar om den lilla spiralformade "fångstsilen" som sitter i durken (inloppet), inte om någon sil i utloppet. Det senare hade i sanning varit riktigt dumt. Den silen är ju till för att fånga tappade jordgubbar, legobitar och annat nipper som annars skulle riskera att täppa till slangen.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 27 okt 2011, 11:58

Visst fanns det någon som hade en länk till en amerikansk site med bla tips om bordsgenomföringar?
Det var naturligtvis Lasse L:
Lasse L skrev:Lite om skrovgenomgångar och andra bra tips. http://www.pbase.com/mainecruising/boat_projects
Det här är riktigt bra råd, följ dem!

Minne
Platinamedlem

Inlägg av Minne » tor 27 okt 2011, 20:30

Lasse L skrev:Håller på att byta kranar och skrovgenomförningar, kunde behålla slangstosen.
Var tvungen att borra/såga ur genomförningen.
Biltema var ca 75 kr billigare än Seasea.

Då jag för några år sedan skulle byta en avloppsgenomföring under diskhon i pentryt till en ny genomföring med vattenkylning för Isotherm ASU SP kylen hade jag verkligen stora problem med att få loss mässingsgenomföringen som satt verkligen hårt fast med tätningsmedlet efter att jag lossat muttern inne i båten. Till sist tog jag värmepistolen och sprutade het luft utifrån in genom genomföringen. Efter ett par försök då mässingsgenomföringen fått tillräckligt hög temperatur kunde jag sedan helt lätt trycka och vrida ut genomföringen utan större svårighet. Mässingen (som en kopparhaltig metall) tar lätt till sig värmen från hetluften och Sicaflexen mjuknar vid tillräckligt hög temperatur. Har senare flera gånger gjort likadant och med lika gott resultat då jag bytt genomföringar.

Skyddade förstås noga glasfibern från luftstrålen med en spackelspade av metall (på kant vid hålet) för att inte skada laminatet bredvid genomföringen.

En liten vink som någon kanske kunde behöva. Men kanske det är helt självklart.

Minne

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 27 okt 2011, 21:12

Minne skrev:
Lasse L skrev:Håller på att byta kranar och skrovgenomförningar, kunde behålla slangstosen.
Var tvungen att borra/såga ur genomförningen.
Biltema var ca 75 kr billigare än Seasea.

Då jag för några år sedan skulle byta en avloppsgenomföring under diskhon i pentryt till en ny genomföring med vattenkylning för Isotherm ASU SP kylen hade jag verkligen stora problem med att få loss mässingsgenomföringen som satt verkligen hårt fast med tätningsmedlet efter att jag lossat muttern inne i båten. Till sist tog jag värmepistolen och sprutade het luft utifrån in genom genomföringen. Efter ett par försök då mässingsgenomföringen fått tillräckligt hög temperatur kunde jag sedan helt lätt trycka och vrida ut genomföringen utan större svårighet. Mässingen (som en kopparhaltig metall) tar lätt till sig värmen från hetluften och Sicaflexen mjuknar vid tillräckligt hög temperatur. Har senare flera gånger gjort likadant och med lika gott resultat då jag bytt genomföringar.

Skyddade förstås noga glasfibern från luftstrålen med en spackelspade av metall (på kant vid hålet) för att inte skada laminatet bredvid genomföringen.

En liten vink som någon kanske kunde behöva. Men kanske det är helt självklart.

Minne
Ett bra tips.

I mitt "fall" var problemet att genomförningen släppte i skrovet, och kranen var fastärgad i genomförningen samt att utrymmet var för trångt att hantera "rätt" verktyg.
KranI)F.jpg

Skriv svar