Ett antal måsar har behagat sitta på masten och fälla avföringen precis så att de träffat rullgenuan på toppen och sedan har det runnit ner längs akterliket (framförallt på UV-skyddet). Det är lite grönt och något som jag helst vill ta bort. Vad är bäst; såpa, Yes...? Eller skulle en ångtvättare från Biltema kunna göra susen?
Genuan är dacron/pentex.
Rengöra segel
Re: Rengöra segel
Fågelbajs kan du nog ta med varmt (ljummet vatten) med litet rengöringsmedel i. Yes duger nog bra, såpa också. En ångtvätt låter vanskligt om vi talar laminat eller dopad seglduk. I mitt eget fall var "det gröna" växtlighet, men litet handpåläggning med seglet på trädäcket löste detta. Ju mildare, ju bättre.
Anders S
Den gamla "tumregeln" för tvätt av segel är att allt man kan tvätta ansiktet med är OK.
Jag överraskas ofta över hur effektiv modern flytande tvål är, det borde vara en säker första metod.
/HW
Jag överraskas ofta över hur effektiv modern flytande tvål är, det borde vara en säker första metod.
/HW
Håkan Winbom Arcona 340 # 61
YES! (diskmedlet) Är otroligt bra och drygt. Kör samma blandförhållande som när du hand diskar. Billigt å bra!
Använder det vid motortvätt mm..
Använder det vid motortvätt mm..
Vanligt diskmedel funkar bra till vanliga dacronsegel.
YES är ganska starkt så överdosera inte.
YES är ganska starkt så överdosera inte.