Hej
Jag bytte båt förra året och har nu seglat min första säsong med rullgenua. Vad som irriterar mig är att det är svårt att få rullen att rulla ut helt. Den stannar när ett eller ett halvt varv återstår. Förstagsprofilen stannar ofta med skåran vänd rakt frammåt. Jag sliter tämligen hårt i genuaskotet men sista eller halva sista varvet är svårt att få utrullat. Efter en stunds segling och ibland ett slag så kommer det sista varvet. Jag har testat att smörja rullen enligt seldens instruktioner och förvissat mig om att det inte är för mycket lna på rullen så att den är "full" men inget hjälpte. Är detta fenomen normalt? Kan man göra något åt det?
Hälsningar
Furlex som inte rullar ut helt
-
Glad_seglare
- Platinamedlem
Furlex som inte rullar ut helt
Glad Seglare
Re: Furlex som inte rullar ut helt
Det är normalt. Furlex lilla slanka profil får ingen vidare hävarm för att vrida det sista. Det du kan kolla är så att förstaget är lagom uppspänt vid in- och utrullning (wiren skall vara så rak som möjligt så den blir en bra axel för profilen) och naturligtvis se till att alla block som inrullarlinan går i löper lätt och smidigt. Sedan hjälper det att rulla ut med "fart och fläkt" i ett moment, men inte till priset av spinnrulletrassel i trumman.
Anders S
-
Glad_seglare
- Platinamedlem
Tack för svaret! Då är det bara att vänja sig vid detta. Båten åker upp idag så nu ser vi fram emot nästa säsong.
Hälsn.
Hälsn.
Glad Seglare
Se också till att du inte har för mycket inrullningslina på rullen. Det räcker om det är ett par tre varv kvar på rullen när seglet är inrullat. Detta gäller i alla fall den gamla modellen med den fjädrande plastflärpen som omsluter rullen. Mycket friktion blir det med mycket lina.