Nya segelbåten ska vinterförvaras, har lite frågor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Alfredl
Rookie

Nya segelbåten ska vinterförvaras, har lite frågor

Inlägg av Alfredl » mån 19 sep 2011, 10:36

Jo det är så att jag köpte min första segelbåt (Maxi 77 25 fot) i somras och tidigare har jag noll erfarenhet av segling såväl som båtar i största allmänhet. Nu i Oktober ska båten upp på land och har precis köpt en trevlig trävagga som det ska stå på men det är fortfarande lite frågetecken :

1. Vad är det viktigaste att tänka på? Behöver jag tömma vatten och fylla på med glykol tex, eller tömma dieseln ut tanken? Koppla ur batteri etc?

2. Kan jag lämna riggen och allting på över vintern? Alltså låta alla masten med linor och segel vara kvar (ihoprullade och med skydd på givetvis) båten kommer att stå utomhus med tak över.

3. Behöver jag ta ut dynor och liknande ur ruffen eller är dessa säkra från mögel osv?

peterh
Diamantmedlem

Re: Nya segelbåten ska vinterförvaras, har lite frågor

Inlägg av peterh » mån 19 sep 2011, 12:01

Alfredl skrev:Jo det är så att jag köpte min första segelbåt (Maxi 77 25 fot) i somras och tidigare har jag noll erfarenhet av segling såväl som båtar i största allmänhet. Nu i Oktober ska båten upp på land och har precis köpt en trevlig trävagga som det ska stå på men det är fortfarande lite frågetecken :

1. Vad är det viktigaste att tänka på? Behöver jag tömma vatten och fylla på med glykol tex, eller tömma dieseln ut tanken? Koppla ur batteri etc?

2. Kan jag lämna riggen och allting på över vintern? Alltså låta alla masten med linor och segel vara kvar (ihoprullade och med skydd på givetvis) båten kommer att stå utomhus med tak över.

3. Behöver jag ta ut dynor och liknande ur ruffen eller är dessa säkra från mögel osv?
1/ du skall tömma alla saltvattendelar, gärna sköja ur dem med glykolblandat vatten efteråt.
Har motorn slutet kylsystem skall du lämna det fyllt men se till att det har tillräckligt med glykol.
Koppla ur batteriet genom att lossa en polsko, se till att det är fulladdaat ( ladda några ggr i vinter)
Har du solcell kan det vara bättre att lämna elsystemet igång och låta solcellen hålla med
underhållsladdning.
Byt olja och filter på motorn, men lämna dieseltanken som den är. Drevet skall även det ha
viss service, oljebyte och propellerrengöring samt ev. nya zinkanoder.

2/ de flesta ser fördelar med att ta av riggen och förvara den under tak, inte minst för att
man får en "automatisk genomgång" av riggen varje gång man mastar. Ingen vill väl ha
masten i huvudet för att någonting brister...

3/ har du möjlighet är det bästa att ta hem dynor. Se också till att alla livsmedel är
borta och att vattentanken är tömd.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 19 sep 2011, 12:34

Jag brukar även städa ur så gott det går, särskilt runt kök och skafferi.
Ställer också in 2 megatorrbollar (hinkar).

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 19 sep 2011, 14:05

Jag har visserligen en förkärlek för att vinterförvara båten, både på land och i vattnet, med riggen på.

Med en så lite båt som en Maxi 77 så är det ju inte nåt märkvärdigt att ta ner masten, så är du osäker så skulle jag rekommendera det. Brukar ta ner masten ungefär vart tredje år så man får en ordentlig koll. Är båten ny för din del kan du ju börja med det.

Seglen skall i varje fall plockas av och förvaras luftigt och torrt. Om du är osäker på vilket skick seglen är så är det rätt tid att lämna in dem till en segelmakare för att han skall titta över dem och fixa till taskiga sömmar mm. Nu har man tid. Till våren så är "livet till låns" för segelmakare liksom för alla andra hantverkare, dvs man är överhopad med jobb.

Bilden visar kompisens Maxi 77. Han hade inte koll på att tråden i seglen var "ruttna" förrän jag gjorde en kontrollerad gipp under en 12-timmars segling. Segelmakarn fixade seglet och sydde om fler sömmar som var dåliga.
Bilagor
Olymput för ankar.JPG
thallatha(alfakrull)hotmail.com

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 21 sep 2011, 17:03

Fler och fler står ju på vintern med masten på men, med tanke på att det är första säsongen är det nog bäst att masta av och gå igenom riggen. Ta hem segel och ersätt fall mm med pilotlinor.
Kan man ha bra ventilation i båten kan man låta dynorna vara kvar men vill man vara på den säkra sidan, ta hem dem.
Städa ordentligt och avlägsna vatten som kan frysa. En våtdammsugare är en bra hjälp. Jag skulle nog byta motorns kylvatten så jag vet att mängden glykol är korrekt.

Alfredl
Rookie

Inlägg av Alfredl » fre 23 sep 2011, 14:41

peterh skrev:
Alfredl skrev:Jo det är så att jag köpte min första segelbåt (Maxi 77 25 fot) i somras och tidigare har jag noll erfarenhet av segling såväl som båtar i största allmänhet. Nu i Oktober ska båten upp på land och har precis köpt en trevlig trävagga som det ska stå på men det är fortfarande lite frågetecken :

1/ du skall tömma alla saltvattendelar, gärna sköja ur dem med glykolblandat vatten efteråt.
Har motorn slutet kylsystem skall du lämna det fyllt men se till att det har tillräckligt med glykol.
Koppla ur batteriet genom att lossa en polsko, se till att det är fulladdaat ( ladda några ggr i vinter)
Har du solcell kan det vara bättre att lämna elsystemet igång och låta solcellen hålla med
underhållsladdning.
Byt olja och filter på motorn, men lämna dieseltanken som den är. Drevet skall även det ha

2/ de flesta ser fördelar med att ta av riggen och förvara den under tak, inte minst för att
man får en "automatisk genomgång" av riggen varje gång man mastar. Ingen vill väl ha

3/ har du möjlighet är det bästa att ta hem dynor. Se också till att alla livsmedel är
Tack så mycket för infon!

Båten är dock enbart seglad i Mälaren så då kanske jag inte behöver ta ut "saltvattendelarna" ?

Och är det inte bättre att byta olja osv nu i vår? Gammal olja kan väl inte vara bra för motorn? Och jag har köpt en trävagga som jag hoppas håller, den verkar stadig men jag vette fan om jag vågar gå upp och klättra runt i båten när den står på vaggan :?

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » fre 23 sep 2011, 14:47

Alfredl skrev:
peterh skrev:

underhållsladdning.

Tack så mycket för infon!

Båten är dock enbart seglad i Mälaren så då kanske jag inte behöver ta ut "saltvattendelarna" ?

Och är det inte bättre att byta olja osv nu i vår? Gammal olja kan väl inte vara bra för motorn? Och jag har köpt en trävagga som jag hoppas håller, den verkar stadig men jag vette fan om jag vågar gå upp och klättra runt i båten när den står på vaggan :?
om den ligger i sötvatten (mälaren) är det ännu viktigare att tömma och frostskydda "saltvattendelarns, dvs
vattenintag, vattenpump värmeväxlare och avgaslimpa. Detta för frostrisken.

Olja bytes på hösten, just därför att den är "gammal" olja. Den nya oljan skyddar bättre och
är fullt brukbar nästa sommar. Likaså kollas oljan i drevet, om det kommit vatten i den så
kan det rosta mycket i vinter.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 23 sep 2011, 14:58

Alfred skrev: Båten är dock enbart seglad i Mälaren så då kanske jag inte behöver ta ut "saltvattendelarna" ?

Skölja måste du ändå, och att spola/köra med glykol gör du för frysskyddets skull. Du kanske inte får ut allt, och då skall det vara frysskydd det som står kvar.

Oljan du har NU är gammal! Den kan till och med göra motorn illa om den är kvar över vintern, med otur. Oljan du häller i NU är lika fin till våen, när du börjar slita på den, men den är också fri från föroreningar och kan ta upp det vatten som finns i luften. Du sliter i princip inte inte på oljan om den ligger oanvänd i motorn över vintern,men du tar bort risken att den gamla oljan inte skyddar motorn då den står still. Man gör bytet innan man kör till upptagningen, typ (en timmes körning går bra, även 6-10. Men den olja du kört på hela sommaren skall bort.

Törs du (befogat) inte klättra på båten då den står i vaggan måste du förstärka den och staga upp den mera, annars tar till och med Gudruns lillasyster båten i nästa blåst. Kanske är du bara litet normalt "feg" (=förståndig...) , men fråga någon båtgranne eller klubbens landplatsgubbar om råd. Att springa fritt på båten skall man kunna, helt utan problem, annars är ställningen inte stabil nog.

Du är väl med i någon båtkubb? Det kan kännas litet "sådär" att komma in i gänget, men båtfolk älskar å andra sidan att ge goda råd, så är man ödmjuk och frågar, så får man säkert hjälp. Mycket nöje med nya båten!
Anders S

barkbåt
Guldmedlem

Inlägg av barkbåt » fre 23 sep 2011, 16:15

Hej!
Se Lasse L förslag=sxk cheklista:http://old.sxk.se/tekniska/btf/sakerhet ... kerhet.htm.
Där finns det mesta du behöver och lite till!

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » fre 23 sep 2011, 17:20

barkbåt skrev:Hej!
Se Lasse L förslag=sxk cheklista:http://old.sxk.se/tekniska/btf/sakerhet ... kerhet.htm.
Där finns det mesta du behöver och lite till!
Framför allt "lite till"...

:o
/T

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » fre 23 sep 2011, 21:49

En täcktällning och en presenning behöver du. Många (ävenjag) köper i början billiga presenningar av typen "Japanväv" men inser att det är bättre och billigare i längden att skaffa en riktig PVC-presenning även om de är tyngre att handskas med. Men de håller oerhört mycket bättre för de påfrestningar de utsätts för under vintern
Henric D

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » fre 23 sep 2011, 22:22

Ack, dessa superambitiösa höst- och vårlistor med sina femårsplaner att bocka av! En ordinär slöseglare blir modfälld med mindre.

Hur är det nu t ex med det där med frostrisk? Man kan ju bra förstå risk att för frostsprängning föreligger om vattnet i fryser i kylkanalerna i ett motorblock eller topplock i gjutjärn. Därför gäller det att tömma alternativt fylla med glykol en råvattenkyld motor.

Men hur är det med en vattenpump resp värmeväxlaren i en glykolkyld motor? Man tycker att gummit i impellern borde "ge efter" så mycket att den lilla mängden expanderande is inte kunde komma åt att frostspränga vattenpumpen. Samma betr. värmeväxlaren: tar inte den omgivande "mjuka" kylvätskan upp det tryck som det isande vattnet utövar inne i de många kopparslingorna? Så att det hela inte spricker, menar jag.

Vill inte polemisera: det är säkert bra att tappa ut allt vatten. Men å andra sidan målas fan lite väl ofta på väggen när det gäller båtunderhåll. Frukta icke lite slarv!

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » lör 24 sep 2011, 08:34

Läste igenom de bägge listorna.

I tillämpliga delar är det väl vad man gör. Tycker inte det är något överdrivet. Ganska enkla och naturliga åtgärder.
Jag har visserligen ingen lista jag följer och heller ingen tjecklista som jag bockar av, men är man ny som båtägare och inte har en aning om vad som kan va bra att göra så är det inget fel att ha en skriftlig förebild.

I den branschen jag jobbat större delen av mitt liv - elverksbranschen - får man inte lov att göra något utan en skriftlig förebild, när man arbetar med delar som är eller kan vara spänningsförande.

Jag har haft en arbetskamrater som inte följde den skriftliga förebilden - han överlevde.

Det gör båtmotorn också om man följer de föreslagna listorna. Sen kan ju en gammal motor paja ändå, men då har man ju gjort det man kan.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 24 sep 2011, 13:58

Jag tror det kan vara meningsfullt att sortera bland "höstjobben" ungefär såhär:

Jobb som innebär att dyra saker inte går sönder, kanske hela båten, exempel: frysskydd för motorn (frostrisk), koll av olja i drev (rostrisk), stöttning
Jobb som innebär att något mindre dyra saker inte går sönder: segelvård, ta hand om dynorna etc
Jobb som är enkla på hösten, men jobbiga på våren: skrapa snäckor och tvätta botten, städa i matförrådet, torka och vädra etc (så slipper man slipa, skrapa och städa svamp och mögel...
Anders S

Skriv svar