Ny bärbar VHF, köpråd

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Ny bärbar VHF, köpråd

Inlägg av Anders S » tis 20 sep 2011, 20:45

Min Silva S12 (eller vad den nu heter) har tappat livsgnistan. Batteriet har gått färdigt sina laddcykler under 8 år eller så och nu kan man bara sända några sekunder innan radion tappar kraften och slocknar. Det går heller inte att byta batteri, i alla fall verkar det kräva ingrepp. Alltså, ny VHF kommer det att bli.

Jag lånade en Cobra 325, och den verkade inte så dum, tät och bra. Nu finns en (dyrare) variant som också flyter och har en "antimikrofon" som skall motfasfiltrera bort vindbrus vid sändning, men då blir priset också rätt mycket närmare de mer etablerade fin-märkenas enklare modeller. Innan jag bränner de surt förvärvade, så vill jag ha synpunkter: Vilken modell och märke borde jag titta på och varför?

Notera gärna att jag har en fast VHF som är fullt duglig, men det är mycket käckt att ha radion med upp till brunnen, och behändig att ta med iland eller på uppdrag som funktionär på rejs och så. Jag behöver inte höra att "jag borde skaffa en fast VHF i stället, med riktig antenn, i masten". Det rådet har jag liksom redan följt.... 8)
Anders S

cruisaren
Diamantmedlem

Re: Ny bärbar VHF, köpråd

Inlägg av cruisaren » ons 21 sep 2011, 08:01

Går i samma funderingar och följer således med intresse denna tråd.

Önskemål:
Flyter (det är därför jag följer denna tråd, det gjorde inte den förra :o )
Oöm
Inbygd GPS (väldigt händigt om man gått i flotten, men även om man skall guida in en kompis i en större hamn. "Lägg in mig som Waypoint" typ)
God kvalitet på mikrofon och högtalare.
Ackumulator som tål att laddas kontinuerligt med VHF:en i ett ställ. Inga lösa batterier.

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » ons 21 sep 2011, 09:13

Efter två halvdåliga köp i budgetklassen (silva och Raymarine) bestämde jag mig för att köpa något bra. Valde en ICOM M-33. Vilken skillnad i ljudkvalitet! Hela radion är betydligt robustare. Knappar, antenn etc.

Mitt råd:
Lägg en tusenlapp till så får ni en riktigt bra VHF som kommer att hålla betydligt längre. Det är så små pengar i båtbudgeten att det är ganska korkat att spara in på en sådan detalj.

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » ons 21 sep 2011, 09:42

Så här resonerade jag när jag köpte ny handapparat för ett par år sedan..

1 Vattentät
2 Flytande
3 Antenn med skruvfäste så att jag med adapter kan koppla in den på en fast/nöd antenn
4 Gärna uttag för monofon, smidigt speciellt som funktionär att ha apparaten i fickan och en monofon på kragen/flytvästen
5 GPS
6 MSI och DSC och nödknapp
6 GPS
7 Möjlighet att "plocka ut" GPS data till ett externt instrument/PC
8 Bra batteriteknik = drifttid, laddtid och antal laddcykler
9 Möjlighet att byta batteri

Ingen rangordning utan bara ett antal saker att beakta utifrån sina egna behov.

Apparaten jag hittade som faktiskt uppfyllde alla punkter var en då alldeles ny modell från Standard Horizon.

http://www.standardhorizon.com/indexVS. ... Archived=0

Jag köpte min på resa i USA..

Enda upplevda nackdelen är att den kan upplevas lite stor och fyrkantig i formatet, t.ex nämnda ICOM är smidigare i formatet, dock lite tyngre tror jag...flyter den?

Alldeles säkert har jag missat mängder av viktiga saker..

Mvh

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 21 sep 2011, 12:04

oceansailor skrev:Efter två halvdåliga köp i budgetklassen (silva och Raymarine) bestämde jag mig för att köpa något bra. Valde en ICOM M-33. Vilken skillnad i ljudkvalitet! Hela radion är betydligt robustare. Knappar, antenn etc.

Mitt råd:
Lägg en tusenlapp till så får ni en riktigt bra VHF som kommer att hålla betydligt längre. Det är så små pengar i båtbudgeten att det är ganska korkat att spara in på en sådan detalj.
Icom får man ju kolla in, helt klart (M-35 verkar ha de senaste "måstefinesserna").

Jag håller helt med om att köpa klokt, inte nödvändigtvis billigt. Men det där att "lägga en tusing till" är ju inte alltid så gångbart råd. Jag har (i mina jämförelser)sett att man enkelt kan lägga på en tusenlapp utan att få ett smack, eftersom det tycks vara skillnaden mellan ett "extra bra extrapris" och det normalpris som tillverkarna går ut med i början - på samma apparat.

Jag är dock inte snål när det gäller båtgrejor. Lädret sitter alltid löst...
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » ons 21 sep 2011, 13:57

www.gaelforcemarine.Co.uk
129 pund för en Icom M33

Inga L1 och L2 dock.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 21 sep 2011, 16:01

Idag skulle jag tveklöst köpa en Standard Horizon HX851E - efterföljaren till HX850 som Kalle Kula har. En handapparat med inbyggd DSC och GPS är mycket mera säkerhetspryl än bara en vanlig handjagare. I synnerhet när man kan köra den på vanliga batterier om det krävs. Nu går det att lägga in waypoints inkl DSC position request. Kan ju vara praktiskt när man ska hitta tillbaka till moderfartyget. Jag såg priset 215 £ hos Gael Force Marine. Panbo skriver lite om den http://www.panbo.com/archives/2009/12/s ... ments.html

Jag har en äldre SH HX600 med DSC men utan GPS som har varit med ett tag och fungerat perfekt. Jag kör med monofon (eBay ...) och apparaten i fickan, väldigt smidigt och aldrig i vägen och behöver man höra bättre så sätter man monofonen till örat. Det går att lägga in L1, L2 men jag har aldrig känt något behov. I min samling igår även en Yaesu VX-6, det är ju samma tillverkare. VX-6:an är en amatörradioapparat för 6m-2m-70cm band där det går att programmera in VHF-frekvenserna. Väldigt liten och fin.

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » ons 21 sep 2011, 19:39

Har jag oxå fixa fast vhf. Så jag ska köpa en budget, som dock flyter. Anledningen är att jag kommer att använda den väldigt lite.
Skulle jag ha bättre. ja då skulle jag kika på Icom. Har haft 2 Icom för flygbruk. Har alltid funkat klockrent. Bra ljud mm.
Dessutom går de att få reparerade i Svedala. Karlstadstrakten. Mycket kompetent generalagent här hemma.

over and out! ;)

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » tor 22 sep 2011, 08:24

En riktigt bra informationsvideo för SH HX851E

http://www.youtube.com/watch?v=NN4pWuTvgD8

Verkar ju klart genomtänkt. Undrar var den finns att köpa till bästa pris ?

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tor 22 sep 2011, 11:35

Anders S skrev:Min Silva S12 (eller vad den nu heter) har tappat livsgnistan. Batteriet har gått färdigt sina laddcykler under 8 år eller så och nu kan man bara sända några sekunder innan radion tappar kraften och slocknar. Det går heller inte att byta batteri, i alla fall verkar det kräva ingrepp. Alltså, ny VHF kommer det att bli.

Jag lånade en Cobra 325, och den verkade inte så dum, tät och bra. Nu finns en (dyrare) variant som också flyter och har en "antimikrofon" som skall motfasfiltrera bort vindbrus vid sändning, men då blir priset också rätt mycket närmare de mer etablerade fin-märkenas enklare modeller. Innan jag bränner de surt förvärvade, så vill jag ha synpunkter: Vilken modell och märke borde jag titta på och varför?

Notera gärna att jag har en fast VHF som är fullt duglig, men det är mycket käckt att ha radion med upp till brunnen, och behändig att ta med iland eller på uppdrag som funktionär på rejs och så. Jag behöver inte höra att "jag borde skaffa en fast VHF i stället, med riktig antenn, i masten". Det rådet har jag liksom redan följt.... 8)
jag har följt tråden ett tag och tendensen tycks vara att plussa-på features.

Jag skulle nog ( om jag redan har en fast vhf med alla önskade features) göra annorlunda :
vad jag är ute efter är en kompletterande vhf, att ha i sittbrunnen ( för er som inte kommer åt
den fasta vhf-en från sittbrunnen) , att ha i gummibåten eller i annat nödläge.
Jag hade köpt den billigaste som har l1+l2 ( resten är ju "tvång" att ha från pts) och använt
resten av pengarna att köpa whisky eller säkra hakar till livlinan.
Biltema har en för 690 kronor om jag minns rätt, finns det några skäl att ge mera pengar för en
"extra vhf" ??
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 22 sep 2011, 12:55

Först ett tack för input och tips.

PeterH har en poäng, helt klart. Men...

(1) Nu när prisnivåerna ser annorlunda ut än för 8 år sedan (typ) så får man jämförbar funktionalitet för tämligen samma peng över hela linjen OCH en rätt flack pris/funktion-linje. Jag kollade snabbt upp Icom och SH och tipset om Gael Force - med engelska priser får man de här litet "bättre" A-modellerna till samma pris som B-modellerna i Sverige. (Tack EU). Till yttermera visso, Biltema ( http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Handburen-VHF/ ) i all ära, men Benns rear ut en Silva i snarlik version ( http://www.benns.se/nx1000-vhf-p-2112-c-337.aspx )... (Jämför gärna, det lär vara någon vilsekommen kines i båda fallen...) Men, det ÄR ett alternativ, men kanske inte för mig. 595 är i så fall rätt OK, kostar som ett extra batteri...

(2) Det kan nog finnas anledning att satsa en smula utöver minimum på "extra-VHF:en", bland annat skall den ju klara de arbetsuppgifter man avser att använda den till. Jag har tillbringat en del tid i små arbetsbåtar och i andra sammanhang på kappseglingar och en sådan sak som vattentäthet, hållbart batteri (så den håller hela arbetspasset), bra ljud och fri från vindbrus är viktigt (för mig). Ett bra laddstativ, möjlighet att köpa bytes/extrabatteri och att den är "solid" är viktigt (för mig). Att köpa en bärbar (=plumsbar) VHF som inte flyter verkar inte så välbetänkt när det är "nästan gratis". (Mina kondoleanser till Cruisaren; jag lär ödmjukt av andras misstag).

Personligen sätter jag inte samma värde på GPS och DSC, men kostar det bara "några hundra" blir också sådan "funktionell överlast" en akademisk fråga. (Det blir i så fall min fjärde GPSenhet och andra DSC-apparat). Men eftersom jag har en livflotte så...
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 22 sep 2011, 17:12

peterh skrev:
Anders S skrev:Min Silva S12 (eller vad den nu heter) har tappat livsgnistan. Batteriet har gått färdigt sina laddcykler under 8 år eller så och nu kan man bara sända några sekunder innan radion tappar kraften och slocknar. Det går heller inte att byta batteri, i alla fall verkar det kräva ingrepp. Alltså, ny VHF kommer det att bli.

jag har följt tråden ett tag och tendensen tycks vara att plussa-på features.

Jag skulle nog ( om jag redan har en fast vhf med alla önskade features) göra annorlunda :
vad jag är ute efter är en kompletterande vhf, att ha i sittbrunnen ( för er som inte kommer åt
den fasta vhf-en från sittbrunnen) , att ha i gummibåten eller i annat nödläge.
Jag hade köpt den billigaste som har l1+l2 ( resten är ju "tvång" att ha från pts) och använt
resten av pengarna att köpa whisky eller säkra hakar till livlinan.
Biltema har en för 690 kronor om jag minns rätt, finns det några skäl att ge mera pengar för en
"extra vhf" ??
Har samma inställning.
Ville ha en extra VHF, som komplement till den fasta.
Att ta med iland eller i livflotten.
Köpte en Cobra för 800 Skr.
Kompletterade med VHF-hållaren "Lasse".
Är överaskad att den går så bra med den lilla antennen.
Pengar över till Famous Grouse att späda ut kaffet med.
VHF.jpg

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 22 sep 2011, 17:47

En reflektion:
Många har skaffat VHF de senaste åren och troligen har det aldrig funnits så många apparater på sjön som nu. Men det har också blivit en trend att inte lyssna på VHFen eller ännu värre, inte ha den på. (Den är ju mest till för en nödsituation ….)
Jag tillhör dem som har volymen nedskruvad, jag seglar ju för jag vill ha lugn och ro. Går jag för motor har jag inte en chans att höra VHFen. Handjagaren lyssnar jag på ibland men sen tröttnar jag på tjatet och drar ner volymen. I de flesta motorbåtar är det också omöjligt att höra något under gång och när man ligger stilla så stänger man av apparaten. Jag hör många som säger att det numera oftast är hopplöst att ropa på båtar eftersom ytterst få verkar lyssna. De enda som verkar passa radion är trollingfiskarna men då får man ropa på 72.
Hamnar man i en nödsituation är det inte säkert att någon hör ett MAYDAY. Men en handapparat med låg effekt, liten antenn och kanske vid vattenytan är det nog nödanropet ganska utsiktslöst. Och om det nu råkar vara någon som lyssnar så är det inte säkert att man når en nivå som öppnar squelchen. Att sen apparaten är vatentät, tålig och har aktiv vindbrusreducering hjälper föga.
Med den fasta apparaten ofta bättre antenn, högre antennplacering och mera pulver ökar sannolikheten att bli hörd.
De flesta apparater för fast bruk har idag DSC och även om man inte gjort någon ansträngning att koppla ihop VHFen med GPS/plotter eller lägga in MMSI-nr så kommer den att skrika som en stucken gris när någon annan tryckt på Alert-knappen.
Vill man att handjagaren ska vara en del av säkerhetsutrustningen ombord så ska man ha DSC.
Ska hand-VHFen vara en kul pryl för kommunikation med jollen mm då duger de billigaste utmärkt. Fast då är en PMR-radio både billigare, bättre och smidigare.

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » fre 23 sep 2011, 12:42

Jag har i tillägg till min mer påkostade funktionsrika SH 850 modell även precis en sådan Cobra som visas i sin "flaskhållare" på bild härovan i tråden.

Min upplevelse av den är att den i allt väsentligt är att betrakta som en radio från leksakshyllan om man jämför den med de andra apparaterna vi diskuterar ovan, Standard Horizon och ICOM..

Men har man ingen annan så är den bättre än ingen alls..

Allt beror ju på behovet...söker man en handapparat för att ha kontakt med moderskeppet från grillhällen i viken som man rott till med gummibåten, och med därtill relaterad kommunikation..pilsnern är slut eller hur lång tid är det kvar på potatisen...perfa!
Köp en så billig som möjligt!

Vill man ha något som är mer tillförlitligt, bättre räckvidd, ruggad et.c...då kostar det mer..!
Sedan får man värdera funktioner och finesser för vad man tycker att det är värt!
Men alldeles oavsett skall den fungera när man behöver den!!

Mvh

//OLA//

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » fre 23 sep 2011, 20:28

Jag har valt en annan strategi avseende den bärbara VHF:en, en ICOM. (Har även en fast VHF med antenn i masten). den bärbara är avsedd som reserv och intern kommunikation.

Den bärbara var ursprungligen försedd med en NICd ackumulator. Den klarade inte att stå i laddstället hela tiden och efter något år så var ackumulatorn slut. Det betyder att den inte kan tjäna som nödapparat - färdig att bara ta när den behövs. Istället införskaffades en hållare för AA-batterier och VHF:en försågs med NiMH celler (som har större kapacitet. Vidare finns en laddare med en uppsättning NiMH celler bara att ta och dessutom en uppsättning vanliga torrbatterier.

Mitt bidrag till debatten är alltså att man laddningsstyrningen av en inbyggd ackumulator är utformad så att apparaten kan sitta i laddstället hela tiden

Skriv svar