vattensäcksproblem

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Berra2
Platinamedlem

vattensäcksproblem

Inlägg av Berra2 » sön 18 sep 2011, 19:57

Har ända sedan vi köpte vår båt för två år sedan haft problem med vattensäcken som ligger under förpiken.
den läcker. ofta blir kölsvinet fullt med vatten långt innan strupen blir det. Men det är inte själva säcken socm läcker utan anslutningarna, på något sätt som är svårt att få koll på.
Det är en Vetus vattensäck med inlopp och utlopp på samma sida.

Fråga 1: - Ska dessa slangar vara uppåt eller nedåt? det känns ju konstigt att ha utsuget uppåt men också knepigt att ha inloppet underifrån.

Fråga 2: - Det finns små krokar i utrymmet och säcken har öljetter i hörnen. Bör den hängas upp på krokarna?

Fråga 3: - Hur hanterar man en säck så att den fungerar bäst och läcker minst?

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem

Re: vattensäcksproblem

Inlägg av Vilse » sön 18 sep 2011, 22:17

Hej Berra 2

Jag hade en säck tidigare och den hade band att fästa upp med, men säcken skall ligga tight för inte klara banden att hålla den på plats under kryss. Säcken fanns vid köp. Nu fick den inte riktigt plats då den lyfte kojjerna i förpiken när den var full. Jag litar inte riktigt på en säck och när jag fick läckage bytte jag till en plasttank. Fick in en 60 liters och nu känns det mycket säkrare och den är lättare att rengöra med stort lock.

Var läcker den? Jag hade ansluten nedåt, det var ett hål i den hylla som tanken vilade på. Se till att O-ringen verkligen tätar.

Berra2
Platinamedlem

Inlägg av Berra2 » mån 19 sep 2011, 17:07

Ingen mer som har något tips? Vi är väl ändå fler än två som har eller har haft vattensäck i båten?
Jag skulle gärna avstå men bor utomlands minst två vintrar och har då inte möjlighet att bygga om båten. Jag siktar på att någon gång i framtiden beställa en rostfri tank o dumpa vattensäcken.
Men nu är nu. Nu vill jag gärna ha tips på hur man bäst får en säck att fungera. Tack.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 19 sep 2011, 18:08

Jag har använt en vattenssäck ett par säsonger för många år sedan. Bortsett från ditt läckage så tror jag inte du skall behöva tveka att behålla den ett tag, men att tömma den och efterforska anledningen till läckan är ett hett tips. Har säcken "lossnat" vid infästningen av ventilen är det väl litet småkört - sådant kan vara knepigt att få ihop. Skarvar brukar vara svetsade, av goda skäl.
Anders S

Berra2
Platinamedlem

Inlägg av Berra2 » sön 26 aug 2012, 16:10

köpte ny säck i början av sommaren. 100 liter. Blev mycket bra. Läcker inte och räcker näst intill en evighet.

Skriv svar