Jag har en batteribank bestående av 3 st förbrukningsbatterier och nu har ett av dessa givit upp. Det trasiga batteriet visar drygt 9V och drar ström ur de seriekopplade friska batterierna. Inget av batterierna är dock äldre än ett par-tre år. Då kommer frågan -ska man nöja sig med att byta det felande batteriet eller ska man byta alla 3?
Jag vet att detta diskuterats, i olika forum, tidigare, men det kunde vara kul att se ifall nya idéer och fakta tillkommit.
Det finns de som menar att man alltid ska byta samtliga batterier samtidigt för annars kommer batterier som har en ngt högre spänning att före det sämre batteriet med ström. Och det är ju precis så som jag har det nu.
Men om man förutsätter att alla batterier egentligen är friska men har en spänningsskillnad på några 10-delar så kommer givetvis en strömvandring att ske men så småningom kommer det väl att jämna ut sig och alla batterier ligger på en likadan spänning (som om de tillsammans vore ett enda stort batteri). Eller tänker jag fel nu?
Om däremot ett, eller flera, av batterierna har något fel kommer de friska batterierna hela tiden att få mata detta och man får en intern "strömförbrukare" i batteribanken.
Byta ett batteri eller alla?
Re: Byta ett batteri eller alla?
Byt alla batterier samtidigt och sälj de friska tokbilligt till mig som inte tror på det där med att man måste ha alla batterier som är lika gamla, samma storlek och av samma modell 
Om de befintliga, friska, batterierna inte tagit stryk, så hade jag också köpt ett nytt batteri, inte tre. Det beror på vem man talar med, men mycket pekar på att oron för "obalanserade batterier" är obefogad. Det som då är viktigt är förstås att de befintliga batterierna ÄR friska. Men det bör du kunna testa genom att stressa dem (var för sig) med tio sekunders startmotorkörning och se hur snabbt de kommer tillbaka. Är de friska bär de sig i stort sett åt som det nya batteriet.
Anders S
Man kan mycket väl behålla de friska batterierna. Innan byte skulle jag koppla isär de fulladdade batterierna och jämföra spänningen efter något dygns vila. Ännu bättre att ladda ur typ 30% med en "normal" belastning och sen jämföra spänningen. Gör man detta en eller ett par gånger per år så kan man lättare förutspå ett batteris död.
-
oceansailor
- Diamantmedlem
Koppla bort det dåliga batteriet. Forsätt sedan använda resterande batterier tills det är daga att byta dem.