När rött blir blått

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

När rött blir blått

Inlägg av Seglaren » lör 10 sep 2011, 22:18

Bild

Så ser det ut på huvudbrytaren i båten. Kanske ett akademiskt problem, men klart störande.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

peterh
Diamantmedlem

Re: När rött blir blått

Inlägg av peterh » sön 11 sep 2011, 08:33

Seglaren skrev:Bild

Så ser det ut på huvudbrytaren i båten. Kanske ett akademiskt problem, men klart störande.
Fast det är antagligen väldigt enkelt att följa den blå kabeln ( om det inte finns flera)

Många ledaare i samma färgkod utan märkning öppnar ju för misstag.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem

Inlägg av Vilse » sön 11 sep 2011, 11:03

Jag har en så kabel med fel färg. Det är lång och kraftig och då d y r, målande den några centimeter i varje ände så behövde jag inte tänka på detta mer, är den kort och klen byter jag för att inte ställa till oreda i huvudet för mig eller den som tar hand om båten i framtiden.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: När svart blev brunt

Inlägg av Lasse L » sön 11 sep 2011, 14:51

Det går ju an att följa när kabeln ligger "utanpå".
Jag felsökte el i en villa där några uttag inte hade ström.
Efter många om och men, hittades felet, en skarv inne i en väg hade släppt, kabeln var skarvad med olika färg på kabeln.
Svart i ena ändan och brun i den andra.

sator
Diamantmedlem

Re: När svart blev brunt

Inlägg av sator » lör 17 sep 2011, 20:55

Lasse L skrev:Det går ju an att följa när kabeln ligger "utanpå".
Jag felsökte el i en villa där några uttag inte hade ström.
Efter många om och men, hittades felet, en skarv inne i en väg hade släppt, kabeln var skarvad med olika färg på kabeln.
Svart i ena ändan och brun i den andra.
Hö hö!
Bytta mina kablar i kåken för några år sedan. Den gamla "hederliga" typen med fiberisolering..Så kallade tjärkablar..
Alla var svarta såklart. Guud va roligt det var! :D
Däremot var de i (i motsats till vad jag trodde) väldigt bra skick! Rör dragningen var väldigt fint gjort.
Hittade dock andra roliga saker....Man hade fällt in kablar i väggen..Med att spika upp dem som man gjorde
med gamla tele trådar...Mao en nubb mellan ledarna..På sinaställen hade kablarna svartnat pga av värmen.. :o

Skönt att ha frächa kablar i kåken...om jag nu hittat alla gamla...

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » sön 18 sep 2011, 09:02

Nu är det ju lite på sidan av ämnet, men vissa jobb kommer man ihåg.

Gick i uppdrag att byta tråd - OVIR hette den väl -hos en gammal dam i Hunnebostrand.

Det var ofta ganska lätt att dra i nya trådar.Rören var ju i regel "pansarrör.Dvs järnrör som bockades med "hora". Det kunde väl förekomma B-rör som bockades med en stor "kulotång" Rören lades också ordentligt. Idag kastar man väl ner slang lite huller om buller.

Jobbet gick fint ända tills jag kom till köket. Där kunde jag inte hitta dosan. Köket var klätt med masonit. Välspaklat och målat med en blank färg, säkert i många lager. Fick tillkalla en kompis så att en kunde rycka i trådarna och en lyssna. När vi hade lokaliserat dosan anade vi en skiftning i väggen.

Stämde mig igenom masoniten och hade sån tur att jag träffade den lilla fyrkantiga dosans plåtlock. Det är inte roligt att hugga upp en fint målad vägg på fel ställe. Sen gick det galant att byta tåpdarna.

Fast jag kommer ihåg ett ställe där jag fick lägga kulo i halva huset för att dosor var inbyggda i en skjutdörrsvägg.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Skriv svar