Portabel Gasolvärme
Portabel Gasolvärme
Hösten närmar sig och jag tänkte göra en del invändiga arbeten när båten när båten står på landbacken.
För att det skall vara lite behagligare att arbeta i båten funderar jag på någon form av tillfällig värmekälla. Elvärmare fungerar tyvärr inte pga för hög strömförbrukning för elnätet och båtens värmare är ur funktion. Såg att Erlandsson brygga säljer en portabel gasolbrännare för blygsamma 500 kronor och med 1300W effekt.
Men den kräver (tror jag) en tillfredsställande ventilation i båten. Är fundersam om båtens vanliga ventilation räcker (Electroluxventiler samt lite drag kring ruffluckan mm) eller om ruffluckan och ev. skylight måste vara öppen. Känns ju i så fall lite som att elda för kråkorna. Kalla dagar under sommaren förekommer det att man använder gasolspisen med stängda luckor utan problem, men det är ju under en relativ begränsad tidsperiod, kanske max. någon timma.
Har någon en idé på hur mycket syre som förbrukas och var går en kritiskt gräns för acceptabel syrenivå?
/Göran A
För att det skall vara lite behagligare att arbeta i båten funderar jag på någon form av tillfällig värmekälla. Elvärmare fungerar tyvärr inte pga för hög strömförbrukning för elnätet och båtens värmare är ur funktion. Såg att Erlandsson brygga säljer en portabel gasolbrännare för blygsamma 500 kronor och med 1300W effekt.
Men den kräver (tror jag) en tillfredsställande ventilation i båten. Är fundersam om båtens vanliga ventilation räcker (Electroluxventiler samt lite drag kring ruffluckan mm) eller om ruffluckan och ev. skylight måste vara öppen. Känns ju i så fall lite som att elda för kråkorna. Kalla dagar under sommaren förekommer det att man använder gasolspisen med stängda luckor utan problem, men det är ju under en relativ begränsad tidsperiod, kanske max. någon timma.
Har någon en idé på hur mycket syre som förbrukas och var går en kritiskt gräns för acceptabel syrenivå?
/Göran A
Re: Portabel Gasolvärme
Värmde med gasol får många år sen. Kommer ihåg att det var dyrt. Kolla gasolförbrukningen.
Är inte detta ett utmärkt tillfälle att laga värmaren då? Värma med gasolbrännare utan att ta in luften utifrån låter riskabelt. Kan ju bli svårt att hålla reda på när du är säker och inte och när det är kallt vill man ju inte ventilera så mycket.
Jag antar det är en sådan där värmare med engångstuber med ca 220 g gasol?
1300 W är mindre än ett gasolkök och precis som för köken så är det helt ofarligt bara man inte bär sig extremt dumt åt. Det finns ju andra värmare typ HeatPal, Pod mm som används utan problem.
För 1300 W bör förbrukningen ligga på ca 100 g/tim, alltså drygt 2 tim på en flaska. Flaskorna köper man fö på Biltema, 4 st för 79 kr, det är oslagbart billigt. Hur mycket luft som förbrukas vid förbränning av gasol vet jag inte men för diesel behövs ca 1200 lifter luft för 100 g diesel. Siffrorna bör inte skilja speciellt mycket för gasol. Typ 20 l/min alltså. Lägger man en 3/4" slang utifrån och fram till värmaren så borde man få tillräckligt med luft utan att förbruka något från omgivningen.
Jag har en HeatPal som reserv ombord i fall någon glömt köpa gasol el likn. Jag har också använt den för temporär ppvärmning på vintern när det inte funnit el. I vintras gjorde jag en perforerad durkbit med lite skydd för värmaren som jag annars brukar lyckas spraka iväg ibland. Perforerad durk därför att då kommer luften in via dyvikan!
1300 W är mindre än ett gasolkök och precis som för köken så är det helt ofarligt bara man inte bär sig extremt dumt åt. Det finns ju andra värmare typ HeatPal, Pod mm som används utan problem.
För 1300 W bör förbrukningen ligga på ca 100 g/tim, alltså drygt 2 tim på en flaska. Flaskorna köper man fö på Biltema, 4 st för 79 kr, det är oslagbart billigt. Hur mycket luft som förbrukas vid förbränning av gasol vet jag inte men för diesel behövs ca 1200 lifter luft för 100 g diesel. Siffrorna bör inte skilja speciellt mycket för gasol. Typ 20 l/min alltså. Lägger man en 3/4" slang utifrån och fram till värmaren så borde man få tillräckligt med luft utan att förbruka något från omgivningen.
Jag har en HeatPal som reserv ombord i fall någon glömt köpa gasol el likn. Jag har också använt den för temporär ppvärmning på vintern när det inte funnit el. I vintras gjorde jag en perforerad durkbit med lite skydd för värmaren som jag annars brukar lyckas spraka iväg ibland. Perforerad durk därför att då kommer luften in via dyvikan!
Ingen expert på detta, men för mig ter det sig inte som självklart att bräm aren av sig själv suger luft från något hål i närheten (slangen eller dyvikan som du talar om). För att det skall bli luftomsättning krävs väl att luften kommer in någonstans, går ut någon annanstans och har en drivkraft som är tillräckligt stor för behovet. Att syre används vid förbränning gör ju inte automatiskt att det blir luftomsättning.
Suck.
Öppen eld, inombords, för uppvärmning är synnerligen olämpligt. Avgaserna måste ut, det är inte syreförbrukningen som är problemet, utan ofullständig förbränning som genererar kolmonoxid.
Öppen eld, inombords, för uppvärmning är synnerligen olämpligt. Avgaserna måste ut, det är inte syreförbrukningen som är problemet, utan ofullständig förbränning som genererar kolmonoxid.
Anders S
Håller med dig om att det inte låter som någon bra idé... men när det gäller vad du säger om syreförbrukning och ofullständig förbränning och kolmonoxid, så tycker jag du missar lite grann. Ofullständig förbränning uppstår ju just på grund av bristande syretillförsel... Däremot är slutsatsen att om man ser till att avgaserna kommer ut så har man nått långt, då det ju också blir en drivkraft för att få in ny luft.Anders S skrev:Öppen eld, inombords, för uppvärmning är synnerligen olämpligt. Avgaserna måste ut, det är inte syreförbrukningen som är problemet, utan ofullständig förbränning som genererar kolmonoxid.
Båtar har ju ofta en viss ventilation för att man ska kunna vistas i ruffen. Tex insläpp i nedgångsluckan och någon Electroluxventil i taket. Försöker man stänga till allt blir det ganska snabbt inpyrt även på vintern. Kör man någon värmare eller tänder gasolköket brukar det bli outhärdligt.bosseh skrev:... och precis som för köken så är det helt ofarligt bara man inte bär sig extremt dumt åt.
Jag håller med ridax : fixa värmaren. Skall väl ändå göras ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Tack för idér och synpunkter.
Värmaren i båten är Thermo 1000 och hänger i ett skott inne i båten. Tar gärna emot tips om någon som kan reparera en gammal värmare. Kanske bättre att skaffa en ny, men har inte sett att det finns någon som ersätter min modell. Urtaget för skorstenen går igenom däcket och tror att det blir svårt att laga på ett snyggt sätt.
Fördelen med värmaren inne i båten är att det inte blir några värmeförluster i slangar, men ljudet gör att man inte har igång den natten (om man känner för att sova).
Tycker ändå att en portabel värmare skulle kunna fungera temporärt, öppen låga har man likaväl i båtköket, vare sig det är gasol eller sprit.
Däremot skulle det kännas en aning osäkert att starta den på kvällen och låta den gå under natten.
/Göran A
Värmaren i båten är Thermo 1000 och hänger i ett skott inne i båten. Tar gärna emot tips om någon som kan reparera en gammal värmare. Kanske bättre att skaffa en ny, men har inte sett att det finns någon som ersätter min modell. Urtaget för skorstenen går igenom däcket och tror att det blir svårt att laga på ett snyggt sätt.
Fördelen med värmaren inne i båten är att det inte blir några värmeförluster i slangar, men ljudet gör att man inte har igång den natten (om man känner för att sova).
Tycker ändå att en portabel värmare skulle kunna fungera temporärt, öppen låga har man likaväl i båtköket, vare sig det är gasol eller sprit.
Däremot skulle det kännas en aning osäkert att starta den på kvällen och låta den gå under natten.
/Göran A
Är veken OK? Har du kollat bränslepumpen?
Här missas ingenting! Det räcker att förbränningsapparaten (vad det än handlar om) brinner med en smula luftunderskott (delvis stängt spjäll, en smula för riklig blandning etc) så kan kolos (kolmonoxid, koloxid) bildas. Gasen är farlig i extremt små mängder därför att den saboterar syreupptagningen och vi talar om 200 ppm,när det börjar bli akut livsfarligt. Hela ruffen kan vara fylld med luft och syre, medan det räcker att en spis eller fotogenkamin för litet dåligt med luft till lågan för att det här skall inträffa.Ridax skrev:Håller med dig om att det inte låter som någon bra idé... men när det gäller vad du säger om syreförbrukning och ofullständig förbränning och kolmonoxid, så tycker jag du missar lite grann. Ofullständig förbränning uppstår ju just på grund av bristande syretillförsel... Däremot är slutsatsen att om man ser till att avgaserna kommer ut så har man nått långt, då det ju också blir en drivkraft för att få in ny luft.Anders S skrev:Öppen eld, inombords, för uppvärmning är synnerligen olämpligt. Avgaserna måste ut, det är inte syreförbrukningen som är problemet, utan ofullständig förbränning som genererar kolmonoxid.
Anders S
Jo, men talade vi inte om en gasolbrännare med öppen låga. Hur åstadkommer du ofullständig förbränning i en sådan?
Det räcker att brännaren inte klarar av att ta in luft som den skall till förbränningsdysorna, att den inte får tillräckligt med luft, att den bränner med avgaser från sig själv etc. Se länk här: (Idioter i fall ett, olycka i fall två) http://old.sxk.se/tekniska/btf/ovrigt/v ... ankare3549Ridax skrev:Jo, men talade vi inte om en gasolbrännare med öppen låga. Hur åstadkommer du ofullständig förbränning i en sådan?
Konsekvenserna är mycket allvarliga. Ett minimum av skydd kan ju vara ett kolmonoxid/gasollarm i så fall, men finns det en riktig värmare att tillgå, så är det mycket att föredra.
Anders S
Jag förstår inte vad som är problemet. Det ena skräckscenariot efter det andra målas upp med syrebrist, kolmonoxid och ond bråd död. Det är klart att skulle man få för sig att täcka för alla luftintag och utsläpp, så blir det scenariot verklighet. Men i verkliga liver tror inte jag att någon gör så. En vanlig gasolspis ligger med en effekt på 1700 - 2500Watt per brännare, betydligt högre än värmaren som omskrivs i början. Med andra ord borde det vara förenat med livsfara att laga mat ombord och det kan det ju vara men inte p.g.a. syrebrist. Vad är effekten på en stor fotogenlampa? Hur mycket syre förbrukar den och kanske fyra - sex personer som är i ruffen samtidigt.