Vattenledningar i båt.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
BjörnS
Platinamedlem

Vattenledningar i båt.

Inlägg av BjörnS » fre 02 sep 2011, 13:22

Under de senaste åren har jag fått halvgenomskinliga flagor i mitt färskvattensystem. Jag har inte lyckats spola rent. Slangarna är av livsmedelskvalitet, helt ogenomskinliga. Systemet har en vattentank av polyeten, väl rengjord på hösten som via en tryckvattenpump och ett Seaclear filter matar vatten till värmare och tappställen. Filter har jag haft från första början och bytt vart år. Flagorna måste alltså komma från slangarna eller varmvattenberedaren, 15l.
För att få bukt med problemet behöver jag byta slangarna som kostar runt 70:-/m. Sedan slog det mig att jag lika gärna skulle kunna installera vanliga kopparrör för vattenledningar i hus för ungefär samma pris ( 80:-/m idag). Kan man ha kopparrör i hushållsvattnet borde det funka även i båten och förhoppningsvis också förhindra/försvåra tillväxten av vad-det-nu-är i slangarna.

Vad säger den församlade expertisen?

//Björn
//Björn

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Vattenledningar i båt.

Inlägg av Anders S » fre 02 sep 2011, 13:43

Omsättningen i ledningarna är inte är så stor, och att vattnet därför kan bli en smula mer "kopparhaltigt" än eljest. Tveksamt om jag skulle bry mig om den biten, dock, men som du är inne på. "Kanske kopparrör hindrar algtillväxt..." och man kan ju fundera "hurdå?"....

Däremot skulle jag bry mig mycket om kopparrörs förmåga att vibrationsutmattas (härds och spricka). Det är ett reellt problem för gasolledningar, som har mycket bättre mekaniska förutsättningar. Kopparrör behöver klamras ordentligt.

En tredje faktor är frysrisken. Med kopparrör är det j-t vitalt att man får torrt i rören, de får förmodligen blåsas torra för att inte restvattnet skall rinna till lägsta punkten och frostspränga. Vet du "lägsta punkten" sätter du in en ventil där, gärna med plats för en hink under.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 02 sep 2011, 17:10

Jag har haft både hårda och Prisolrör i många år utan problem. Ett glödgat kopparrör kan hårdna med tiden i vibrerande miljö och ska klamras ordentligt och egentligen, glödgas efter ett antal år, jag tror man säger 7 år på motorer. Men hårda kopparrör används ju tex i starkt vibrerande miljö på passagerarfartyg. Utan problem.
Personligen tycker jag bäst om lödda, hårda kopparrör. Prisol tycker jag är för känsliga samt att installationen ofta ser amatöraktig ut ...

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 02 sep 2011, 19:48

Inga problem med "föroreningar" i tanken, varje vår spolar/överfyller jag tanken någon timma med stadens lätt klorblandade vatten.
Jag är lat och använder "trädgårdsslang" till både varm o kallvattnet i båten.
Inga problem de senaste 10 åren (förutom att det ser oproffsigt ut).
Använder flera snabbkopplingar a´la trädgårdstandard.
Blåser "vattensystemet" innan frosten kommer, (kör året runt).
VVS MARIA.jpg

Skriv svar