Kartell

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Flayban
Guldmedlem

Kartell

Inlägg av Flayban » sön 28 aug 2011, 21:10

Såg på TV4 nyheterna om att en ev kartell ang båtmotorer och reservdelar till motorer.
Det är tydligen Mekonomem som probem att få orginaldela till dom gröna motorerna.

//Jonas

Flayban
Guldmedlem

Re: Kartell

Inlägg av Flayban » sön 28 aug 2011, 21:19

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » sön 28 aug 2011, 21:25

Vore ju riktigt bra om Volvo Penta fick sig en rejäl knäpp på näsan. De håller ju ockerpriser på reservdelar. Varje gång man påtalar detta på båtmässan får man ett arrogant svar.

Nu försöker man stoppa konkurrens på olaglig väg.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 28 aug 2011, 21:45

[quote="oceansailor"] De håller ju ockerpriser på reservdelar. Varje gång man påtalar detta på båtmässan får man ett arrogant svar.
quote]

När det var dags för motorbyte i min båt och min brors fiskebåt valdes Volvo/Penta bort pga. deras hutlösa reservdelspriser.
Vi valde Iveco/Lombardini, 3 mototer har det blivit de senaste 10 åren.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 28 aug 2011, 21:50

Det är väl den vanliga typen av kartellbildning här; motorleverantörerna har en rekommenderat-utpris-prislista som försäljarna antas följa, och avviker någon ÅF, så får motortillverkaren märkvärdigt svåra problem att kunna leverera, i antal och i tid... Det här är förstås ett otyg, men problemet är också att alliansen är mellan ÅF och leverantör, inte mellan leverantörerna. VP har ju ingen direkt konkurrent i Brunnswick, medan det är litet knepigare mellan Brunnswick och Yamaha (samma segment).

Nu skall vi bara inte prata om vad som händer när det visar sig att ÅF börjar sälja OEM- eller rena piratdelar. Baksidan för oss konsumenter är förstås att när Mekonomen (typ) plockat russinen ur kakan (volymvarorna, som sponsar sällan varorna i den bästa av världar) så blir ju situationen än värre hos tillverkarna som hissar priset på sina reservdelar till astronomiska höjder. Någon kanske menar att det inte kan bli värre hos Volvo, men det kan det.
Anders S

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » sön 28 aug 2011, 23:26

Det som fått mig att höja ögonbrynen som ny segelbåtsägare är priserna på inombordare.. :?:
Har jobbat och pysslat med flyg som hobby i lite över 20 år.

En liten Penta med segeldrev är dyrare än tex certifierad Rotax flygmotor. :o
Det går inte att argumentera med volym osv. Säljs mycket mer inombordare
än certifierade flygmotorer.. Inombords dieslarna är ju av väldigt enkel konstruktion.
Penta har ju inga certifieringskrav att följa. Flp motor tillverkarna måste dessutom
betala hutlösa sert avgifter per år till myndigheter. De har även stora kostnader för
hantering av service bulletiner osv till varje motor indevid.

Någon täljer guld.. :mrgreen:

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 29 aug 2011, 07:08

Anders S skrev:Det är väl den vanliga typen av kartellbildning här; motorleverantörerna har en rekommenderat-utpris-prislista som försäljarna antas följa, och avviker någon ÅF, så får motortillverkaren märkvärdigt svåra problem att kunna leverera, i antal och i tid... Det här är förstås ett otyg, men problemet är också att alliansen är mellan ÅF och leverantör, inte mellan leverantörerna. VP har ju ingen direkt konkurrent i Brunnswick, medan det är litet knepigare mellan Brunnswick och Yamaha (samma segment).

Nu skall vi bara inte prata om vad som händer när det visar sig att ÅF börjar sälja OEM- eller rena piratdelar. Baksidan för oss konsumenter är förstås att när Mekonomen (typ) plockat russinen ur kakan (volymvarorna, som sponsar sällan varorna i den bästa av världar) så blir ju situationen än värre hos tillverkarna som hissar priset på sina reservdelar till astronomiska höjder. Någon kanske menar att det inte kan bli värre hos Volvo, men det kan det.
du menar när ÅF börjar sälja shibura-delar/peugot-delar/perkins-delar direkt ?
Det kan ju bli en intressant diskussion om definitionen på originaldelar :-)

Själv tycker jag att det är alldeles utmärkt att kov river i detta. Om det är olagligt
avgörs framöver, men oavsett utgången är offentlig granskning alltid nyttigt!
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 29 aug 2011, 08:07

peterh skrev: du menar när ÅF börjar sälja shibura-delar/peugot-delar/perkins-delar direkt ?

Själv tycker jag att det är alldeles utmärkt att kov river i detta. Om det är olagligt
Det var ju därför jag skrev "OEM". Men saken är inte helt glasklart enkel om man väger in skydd som leverantörer och generalagenter har mot import utanför EU och vad som kan betraktas som "original". Det är mycket vanligt att de firmor som säljer OEM eller "alternativa delar" ("dvs piratdelar") har svårt att få leveranser från originaltillverkaren (vilket är extra jobbigt för sådant som bara denne har i sortimentet). Jag tror det är oundvikligt att så sker, steget mellan affärsmässig lojalitet och kartell är inte så stort alla gånger.

Men jag tror inte för en sekund att motortillverkarna har kunnat hålla sig från att ha en "tyst överenskommelse". Volvo, som inte konkurrerar med Yamaha (som exempel) kan ju knappast beskyllas för att hålla höga priser på sina reservdelar för att inte skada sina konkurrenter, utan det är ju i så fall överenskommelser att båtmotorer allmänt skall vara dyra (jmfr sators inlägg) som skadar oss.
Anders S

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 29 aug 2011, 09:27

Anders S skrev:
peterh skrev: du menar när ÅF börjar sälja shibura-delar/peugot-delar/perkins-delar direkt ?

Det var ju därför jag skrev "OEM". Men saken är inte helt glasklart enkel om man väger in skydd som leverantörer och generalagenter har mot import utanför EU och vad som kan betraktas som "original". Det är mycket vanligt att de firmor som säljer OEM eller "alternativa delar" ("dvs piratdelar") har svårt att få leveranser från originaltillverkaren (vilket är extra jobbigt för sådant som bara denne har i sortimentet). Jag tror det är oundvikligt att så sker, steget mellan affärsmässig lojalitet och kartell är inte så stort alla gånger.

Men jag tror inte för en sekund att motortillverkarna har kunnat hålla sig från att ha en "tyst överenskommelse". Volvo, som inte konkurrerar med Yamaha (som exempel) kan ju knappast beskyllas för att hålla höga priser på sina reservdelar för att inte skada sina konkurrenter, utan det är ju i så fall överenskommelser att båtmotorer allmänt skall vara dyra (jmfr sators inlägg) som skadar oss.
Följden av ett allmänt manipulerande för att hålla uppe priserna är man lämnar öppet
för andra aktörer. Skulle inte förvåna mig om kina-dieslar är dominerande och standard
i nytillverkade båtar inom en 5-års period.

Sedan kan man fundera på om de trilskande aktörerna har förstått vilken branch man jobbar med. Är målet
för dem att driva ( och skydda) verkstäder och reservdelsbutiker ? Eller vill man sälja
maximalt med sina produkter ? Eftersom man inte äger verkstäderna förefaller det
rimligt att man fokuserar på att maximera sin försäljning, och då är det inte förenligt
med målen att selektera försäljningskanaler.
( vissa företag som är "lite fina i kanten" tror att man säljer mera av sina produkter om
man ger dem en exklusivitet, t.ex. fina saluhallar, slipsklädda mekaniker etc. Andra företag
har lämnat detta stadium och säljer på varornas egna kvaliteter. Kina-dieslar är ett exempel från
båtbranchen)

( rättat stavfel och kompletterat med exempel)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar