Laga solpanel?
Laga solpanel?
En kabel som går in i den lilla svarta dosan i solpanelen har ärgat av. Vad är det i dosan? Går det och är det värt att ge sig på detta?
Företaget som sålde panelen har kånkat, så det är självhjälp som gäller. Alt ngn billig elreparatör (Sthlm).
Jag har baskunskaper inom el och kan till nöds löda... Newbie som ungdomarna säger ;)
Råd, information och tips uppskattas!
Företaget som sålde panelen har kånkat, så det är självhjälp som gäller. Alt ngn billig elreparatör (Sthlm).
Jag har baskunskaper inom el och kan till nöds löda... Newbie som ungdomarna säger ;)
Råd, information och tips uppskattas!
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
Re: Laga solpanel?
Dosan brukar bara vara för koppling, ev kan det sitta en eller flera dioder där också.
Men det är inget problem att löda ihop ledaren, var bara lätt på handen så att inte för mycket värme leds in in i panelen då kan det släppa där.
Men det är inget problem att löda ihop ledaren, var bara lätt på handen så att inte för mycket värme leds in in i panelen då kan det släppa där.
Tack!... Aha, det kan gå alltså. Bra nyheter!
Dosan (svart fyrkantig) sitter med ngt tätmtrl typ smältlim, silikonliknande (fast hårt). Rätt metod för att öppna upp kan vara? Skalpell och instrumentverktyg eller?
Någon som gjort ngt liknande?
Dosan (svart fyrkantig) sitter med ngt tätmtrl typ smältlim, silikonliknande (fast hårt). Rätt metod för att öppna upp kan vara? Skalpell och instrumentverktyg eller?
Någon som gjort ngt liknande?
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
Håller nu på och löder och fixar.
Hur testar man om det är ok? Måste panelen kopplas till ett batteri för att man skall kunna mäta vad den "matar". Eller går det bra att haka på ett mätisntrument direkt på panelen?
Vad skall man ställa in mätinstrumentet på (finns 1000 inställningar... :)
Hur testar man om det är ok? Måste panelen kopplas till ett batteri för att man skall kunna mäta vad den "matar". Eller går det bra att haka på ett mätisntrument direkt på panelen?
Vad skall man ställa in mätinstrumentet på (finns 1000 inställningar... :)
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
Du mäter lämpligen spänningen från panelen, ställ mätaren på spänning (du kan börja med 200V och gå neråt då du ser något) och var med på + och minus. Du får då svar på att lödningen fungerat så till vida att det är kontakt. Du kan sedan testa strömstyrkan med en lampa, typ billampa (samma wattantal som panelen, ungefär). I gassande sol skall lampan lysa så det märks.
Jag har gjort en liknande reparation. Efter att ha lött på nya kablar fyllde jag boxen med sikaflex och satte på den, med en lagom tyngd på sig, över natten. Men du kan ju (försiktigtvis) vänta tills du testat.
Jag har gjort en liknande reparation. Efter att ha lött på nya kablar fyllde jag boxen med sikaflex och satte på den, med en lagom tyngd på sig, över natten. Men du kan ju (försiktigtvis) vänta tills du testat.
Anders S
Tack för svar. Instrumentet jag har ställer in skala automatiskt.
Inte helt lätt att veta om man lyckats med lödningen då trådarna på panelen ligger under ett lager plast. Men tror jag fått till det.
I och med att den visade sig vara hafsigt tillverkad den där panelen (iaf kontakterna) börjar man tvivla... har de vänt dioden rätt, kan man kolla vad som är plus och vad som är minus på panelen...
En dag med sol ger nog svar...
Inte helt lätt att veta om man lyckats med lödningen då trådarna på panelen ligger under ett lager plast. Men tror jag fått till det.
I och med att den visade sig vara hafsigt tillverkad den där panelen (iaf kontakterna) börjar man tvivla... har de vänt dioden rätt, kan man kolla vad som är plus och vad som är minus på panelen...
En dag med sol ger nog svar...
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag tror att en dag med sol behövs för att kolla upp om panelen lämnar något som påminner om nominell effekt. En lagom 12V billampa (10-50 W) är ett OK "dumpmotstånd" som visar om det fungerar som det skall. Voltmätaren är så "snäll" att den bara visar om kablarna har kontakt. Den belastar så litet att man inte ser om man missat i lödningen eller har annat problem.
Men det skall säkert fungera, tekniken är ju robust på det sättet - inte mycket i panelen som kan krångla.
Men det skall säkert fungera, tekniken är ju robust på det sättet - inte mycket i panelen som kan krångla.
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jo, det stämmer, men för att kolla vad som är plus och minus så räcker en lampa. Skall man kolla att panekel verkligen fungerar så behöver man en voltmätare, amperemätare och en variabel strömsänka. Finns i varje välförsedd källare - i varje fall min 
/Anders G
Mäta V eller A direkt på panelen rakt in i instrumentet är inte rätt metod alltså?
Voltmätare, check
Amperemätare, check
Glödlampa, chek
Variabel Strömsänka... verkar vara ett på måfå sammansatt ord ungefär som huffelpuff =) På Svenska? Går det lika bra med selleri?
Har faktiskt en tångamperemätare och skulle till nöds kunna haka på bilens 12v batteri om panelen behöver motstånd för att funktionstesta med den.
Vill bara kolla att panelen är lagad okido innan jag smackar dit platslocket som skydd ovanpå diod och lödningar. Smältlim, Sika, Silikon eller annan tätning som börjar på S för det förresten?
Voltmätare, check
Amperemätare, check
Glödlampa, chek
Variabel Strömsänka... verkar vara ett på måfå sammansatt ord ungefär som huffelpuff =) På Svenska? Går det lika bra med selleri?
Har faktiskt en tångamperemätare och skulle till nöds kunna haka på bilens 12v batteri om panelen behöver motstånd för att funktionstesta med den.
Vill bara kolla att panelen är lagad okido innan jag smackar dit platslocket som skydd ovanpå diod och lödningar. Smältlim, Sika, Silikon eller annan tätning som börjar på S för det förresten?
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Sorry
en variabel strömsänka är en sorts konstlast som håller en konstant ström, oavsett spänning.
Med det du har gör du så här en solig dag:
Voltmetern mellan plus och minus på panelen. Amperemeterns plus till plus på panelen. Minus till en lampa/lampor och andra änden av lampan till jord.
Med lampan oansluten och panelen således öppen skall du se kanske ca 20V över panelen en solig dag.
Koppla sedan i lampan. då skall spänningen sjunka till kanske 15-17V och sjunka mera i takt med att du kopplar på flera lampor.
Är du orolig att bränna lampan så kör du med 24V lampor, eller 2 i serie.
Effekten får du som spänning * ström.
Voltmetern mellan plus och minus på panelen. Amperemeterns plus till plus på panelen. Minus till en lampa/lampor och andra änden av lampan till jord.
Med lampan oansluten och panelen således öppen skall du se kanske ca 20V över panelen en solig dag.
Koppla sedan i lampan. då skall spänningen sjunka till kanske 15-17V och sjunka mera i takt med att du kopplar på flera lampor.
/Anders G
Ser mörkt ut...AndersGustafsson skrev:Sorry :) en variabel strömsänka är en sorts konstlast som håller en konstant ström, oavsett spänning.
När jag nu hänger på voltmätaren rakt på panelen visar den bara milivolt.
Att hänga på en lampa rakt på panelen gav inget utslag heller.
Skall pröva ovanstående. En koll att jag uppfattat ok:
Voltmätare plus till plus på panel
Voltmätare minus till minus på panel
Och samtidigt
Amperemätare plus till plus panel
Amperemätare minus till lampa, andra sladd från lampa till minus panel
Annars får jag backa bandet och försöka löda om.
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Börja med bara voltmetern över panelen. Dvs mät utan last. Vad har du för spänning då?
/Anders G
-
Sneseglarn
- Diamantmedlem
Glöm inte att se till att du mäter DC (och inte AC - då kommer du nämligen att se just mV även om allt skulle vara helt)
Selleri förresten - det funkar nog som last det med. Det svåra är att få lagom mycket resistans...
Selleri förresten - det funkar nog som last det med. Det svåra är att få lagom mycket resistans...
Bara milivolt. Från 20 till 200 mV. Mätt både före och efter lödning.AndersGustafsson skrev:Börja med bara voltmetern över panelen. Dvs mät utan last. Vad har du för spänning då?
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas