Kläder med skydd

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
vhisla
Silvermedlem

Kläder med skydd

Inlägg av vhisla » fre 12 aug 2011, 22:17

Finns det sjökläder med skydd?

Jag har denna sommar valt att (när det varit aktuellt) använda mitt allvädersställ designat för motorcykel. Då slog det mig att de insydda skydden faktiskt kändes riktigt vettiga även för segling. Det är ju trots allt lätt hänt att man snubblar/halkar och kan då slå sig ordentligt. Då jag antar att de flesta här instämmer i att flytväst är en viktig säkerhetsdetalj, kan jag inte låta bli att tycka att vettiga skydd skulle vara minst lika viktigt baserat på egna erfarenheter. Jag har oftare varit nära att slå mig ordentligt än jag varit att hamna i plurret.

Även MC-handskar (finns tunna eller varma) med knogskydd känns bra. Alla nämnda kläder finns i versioner där du inte hindras alls i din rörlighet och är med seglarställ i åtanke definitivt inom budgeten.

Så, finns det redan och i så fall, använder någon detta? Finns det kanske till och med vettiga seglarhjälmar för bruk under dramatiska förhållanden?
Vill du ha en handmålad tavla föreställande din båt?
Se min "avatar" som ett exempel.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Kläder med skydd

Inlägg av Anders S » fre 12 aug 2011, 22:32

Ryggskydd och burkpuckar kanske man kan klara sig utan, men visst vill man vara litet extra polstrad ibland. Fickor för knäskydd hade jag gillat.
Anders S

Användarvisningsbild
vhisla
Silvermedlem

Inlägg av vhisla » fre 12 aug 2011, 22:50

Håller med, men det allvädersställ som jag använder har följande skydd och alla är löstagbara: Relativt mjuk och obemärkt ryggplatta (bra tycker jag), knäskydd och armbågsskydd. Med handskarna tycker jag det funkar kanon. Sålänge skydden inte sitter ivägen ser jag inga problem. Men det stämmer altså att detta inte återfinns i "normala" seglarställ? Är inte det lite konstigt?
Vill du ha en handmålad tavla föreställande din båt?
Se min "avatar" som ett exempel.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 13 aug 2011, 08:38

Ja, litet konstigt är det. I synnerhet knäskydd, eftersom seglare ofta vilar på knät vid arbete med vinschar och skot. Armbågsskydden har åtminstone jag inte efterlyst på samma sätt och handskydd för seglare har väl många (sk "seglarhandskar"). Sedan är väl designen av skydden en smula annorlunda eftersom kraven blir annorlunda. Hjälm är väl inte att tänka på, men en (anpassad) integralhjälm med visir skulle ju kunna lösa problemet med blåst och regn/spray. Man kan ju se en del patentare på Whitbreadbesättningarna som pekar på att det kan vara läge att tänka litet längre.

Sedan är ju våldet mot kroppen vid MC-incidenter (det går ju ofta bra, har en RR-utövande bekant berättat, "får man bara ner farten under 150 är det inte så farligt"...) litet större. Skidåkare har ju ryggplattor och hjälm, numera, medan segling är ju litet annorlunda på det sättet, egenhastigen då man dunsar i är ju lägre. Men tanken är inte dum alls.
Anders S

LasseT
Guldmedlem

Inlägg av LasseT » lör 13 aug 2011, 09:39

Fickor för knäskydd hade jag också uppskattat. Fast det finns knäskydd att ha annanför sjöstället, jag kör med dessa o det fungerar bra.
http://www.benns.se/knaskydd-p-16776.aspx

/Lars

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » sön 14 aug 2011, 11:16

vhisla skrev:Finns det sjökläder med skydd?

Jag har denna sommar valt att (när det varit aktuellt) använda mitt allvädersställ designat för motorcykel. Då slog det mig att de insydda skydden faktiskt kändes riktigt vettiga även för segling. Det är ju trots allt lätt hänt att man snubblar/halkar och kan då slå sig ordentligt. Då jag antar att de flesta här instämmer i att flytväst är en viktig säkerhetsdetalj, kan jag inte låta bli att tycka att vettiga skydd skulle vara minst lika viktigt baserat på egna erfarenheter. Jag har oftare varit nära att slå mig ordentligt än jag varit att hamna i plurret.

Även MC-handskar (finns tunna eller varma) med knogskydd känns bra. Alla nämnda kläder finns i versioner där du inte hindras alls i din rörlighet och är med seglarställ i åtanke definitivt inom budgeten.

Så, finns det redan och i så fall, använder någon detta? Finns det kanske till och med vettiga seglarhjälmar för bruk under dramatiska förhållanden?
en hjälm vore bra att ha att ha när bommen kommer farande. Fast en integralhjälm är nog att ta i ...
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 14 aug 2011, 14:52

Knäskydd har man ju kört med i många kappseglingsklasser och det finns ju att köpa för just segling om man nu vill ha.

http://www.happyyachting.com/fronpage-b ... -2474.html

Hjälm har ju blivit ett måste i katamaranklasser som Extreme 40 och AC45 tex.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » mån 15 aug 2011, 10:00

Tror Ocean Works har möjlighet att peta in knäskydd på sina brallor från utsidan. Shorts med pads på rumpan för besättningen som sitter på railen finns det gott om. Henri Lloyd mfl. Finns hikingbyxor för jolleseglare också med inbyggd dyna för ömhudade.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar