Ocker!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
HansH
Diamantmedlem

Ocker!

Inlägg av HansH » tis 09 aug 2011, 21:51

Upptäckte att insugs-filtret på min VP2020 hade gått sönder o börjat lösa upp sig i småbitar - skumgummi har ju en begränsad livstid (11 år i det här fallet).
Åkte till närmsta VP-återförsäljare som var Wahlborgs Marina, men de hade inga hemma så de hänvisade mig till Mitab.
De hade filter på lager, men jag höll på att säga nåt fult när de skulle ha betalt. 480 SEK för en bit skumgummi formad som en "mugg".
Nog för att lagerhållning etc kostar pengar men en skumgummibit som max kostar 5 spänn att tillverka borde definitivt inte kosta 100ggr så mycket för slutkunden.
Nu behövde jag filtret direkt annars hade jag nog försökt hitta ett alternativ - det borde finnas filter till traktorer, lastbilar eller andra dieselinstallationer till en bråkdel av priset - som funkar att använda i en segelbåt.
Någon som har hittat ett alternativ - nu tar det väl iofs 10-11 år innan jag behöver byta igen, men det är väl fler som behöver byta inom kort.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Ocker!

Inlägg av Lasse L » tis 09 aug 2011, 22:21

Håller med dej.
Pentas reservdelspriser är hutlösa.
Även deras motorer ligger "högt" i pris.
När det var dags att byta motor i min brors fiskebåt och min snipa valdes Penta bort pga. deras reservdelspriser.
Valet blev Iveco (Lombardini). En 350 och en 48 Hkr.
Ex. Reservdelar till matarpump för bränsle finns ej, ny pump a´1200 Skr. Rodahls marin hade pump för 550 Skr.
Truckverkstad i Frihamnen hade delar för <100 Skr.
Enkelt att jämföra de delar som är Penta/Bosch med Biltema/Bosch. Penta >3 ggr dyrare.
Tumme ner för Penta.
TUMMEner.jpg
TUMMEner.jpg (5.72 KiB) Visad 3357 gånger

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 10 aug 2011, 07:04

Det här tycker man ju rent allmänt, substansvärdet i tillbehör och reservdelar är ju aldrig i paritet med salupriset. Jag skulle vid något forntida tillfälle köpa en motordel till en Hundkoja (originalet) och fick givetvis blodstörtning på priset för delen. Då yttrade reservdelsmannen följande ord till min tröst (men kanske mer till min insikt): "Den här skruven (eller vad det nu var) kostar, helt riktigt bara någon tia eller två, om man köper 10.000 av dem. Men sedan betalar du också för att a) vi har dem hemma, lagerplatsen på hyllan, att jag vet var den finns och till slut att jag vet vilken skruv du behöver, om du nu kan förklara såpass att jag har en chans". Sedan måste VP ha alla delar hemma och har ett liknande påslag på alla reservdelar medan Biltema (med flera) kan nöja sig med att ha volymvarorna. Alternativet (att kasta en fullt duglig vattenpump för att vattenpumpens packningar gått sönder eller köra utan rening pga att den magiska skumkoppen inte sitter på plats) är inte jätteroligt.

Nu senast hade våra Enkes-winschar börjat gå märkvärdigt trögt, egentligen hade de inte varit riktigt bra på länge. Mycket riktigt, tredje växeln gick inte i. Isärtagning, och totalt igenrostade lager på det kritiska stället, ett ställe som andra winschar inte har och som jag därför försummat. Mitt fel. Enkes finns inte mer, har konkat sedan några år och delar är obefintliga. Vips till verkstadsmaterialfirman (Betrans i Malmö) och eftersök av nållager i rätt dimension (delarna var med). Det tog en viss tid att reda ut det här och lagren fanns inte på hyllan, utan fick skickas från annan ort, men det ordnade sig snyggt ädå. Jag skulle tro att jag lade ett par timmar på efterforskning, Betrans säkert en timme - som tur var inte till normala konsultpriser (tack, Betrans).

Till HansH: Ett alternativ till originalfiltret är att leta rätt på en biltrimmarfirma (eller t o m Biltema et al). Där kan man ibland köpa filterburkar som monteras direkt på insuget och med en lämplig bussning (mät först) kan man konvertera. Om de blir så mycket billigare vet jag inte. Skumfilter är (det vet du nu!) färskvara och det är inte lönt att köpa ett extra nu för bruk om 10 år.
Anders S

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 10 aug 2011, 07:31

HansH skrev:Upptäckte att insugs-filtret på min VP2020 hade gått sönder o börjat lösa upp sig i småbitar - skumgummi har ju en begränsad livstid (11 år i det här fallet).
Åkte till närmsta VP-återförsäljare som var Wahlborgs Marina, men de hade inga hemma så de hänvisade mig till Mitab.
De hade filter på lager, men jag höll på att säga nåt fult när de skulle ha betalt. 480 SEK för en bit skumgummi formad som en "mugg".
Nog för att lagerhållning etc kostar pengar men en skumgummibit som max kostar 5 spänn att tillverka borde definitivt inte kosta 100ggr så mycket för slutkunden.
Nu behövde jag filtret direkt annars hade jag nog försökt hitta ett alternativ - det borde finnas filter till traktorer, lastbilar eller andra dieselinstallationer till en bråkdel av priset - som funkar att använda i en segelbåt.
Någon som har hittat ett alternativ - nu tar det väl iofs 10-11 år innan jag behöver byta igen, men det är väl fler som behöver byta inom kort.
På en båtmotor är alternativet INGET LUFTFILTER ( det finns inget damm som skadar motorn till havs)

Dvs ta bort skumgummiresterna men behåll burken som ljuddämpare.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » ons 10 aug 2011, 18:49

peterh skrev:
HansH skrev:Upptäckte att insugs-filtret på min VP2020 hade gått sönder o börjat lösa upp sig i småbitar - skumgummi har ju en begränsad livstid (11 år i det här fallet).
På en båtmotor är alternativet INGET LUFTFILTER ( det finns inget damm som skadar motorn till havs)

Min Iveco (Lombardini) har inget filter på insuget, bara ljuddämpare.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » ons 10 aug 2011, 20:09

peterh skrev: På en båtmotor är alternativet INGET LUFTFILTER ( det finns inget damm som skadar motorn till havs)

Finns ingen burk, skumgummifiltret sitter direkt på insugsröret. Om det inte finns damm till sjöss, vi har massor av det i båten i vart fall :lol:

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 13 aug 2011, 20:36

Håller med Peterh - det behövs inget luftfilter.
Om man ändå vill envisas - som jag - kan man ta filterduk avsedd för spisfläktar och klippa till. En paket med 5 stora spisfläktfilter kostar ca 100:-, till luftfiltert beövs bara en liten del.
Fördelen med sådan filterduk är att den tål ganska hög värme.
OK, den sitter inte ihop helt, kan man sy ihop med koppartråd om man vill.

/J

Skriv svar