Revkrokar?
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Revkrokar?
Tänkte se över riggen i vinter. Som det är nu saknas revkrokar, utan man använder samma fäste som håller halshornet då man har orevat. Tips på lösningar mottages tacksamt! Finns det tex färdiga beslag med halshornsfäste och en eller två revkrokar?
Eller skall jag skräpa i krokarna och sätta rev med enkel lina i stället?
Eller skall jag skräpa i krokarna och sätta rev med enkel lina i stället?
/Anders G
Re: Revkrokar?
Revkrokar är old fashion. Innebär att ngn behöver gå fram på däck vilket gärna undviks (i väder när det är dags för just rev...).
Knopa tamp i revöggla och led via lyrschackel du satt i halshornet till sittbrunnen istället. Snabbare, enklare, säkrare. Och billigare?
Knopa tamp i revöggla och led via lyrschackel du satt i halshornet till sittbrunnen istället. Snabbare, enklare, säkrare. Och billigare?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jo har börjat tänka i de banorna med. Det finns trissor färdigt i bommen för revning av skotänden, så då är väl det logiska att dra tamp hela vägen. Vad har lyrschacklet för uppgift? Hålla tampen på plats? Den går ju sedan ned till ett block vid mastfoten och vidare till sittbrunnen.

Typ så här (fast jag kommer att ha linan inne i bommen)?
Källa: http://www.harken.com/pdf/4171.pdf

Typ så här (fast jag kommer att ha linan inne i bommen)?
Källa: http://www.harken.com/pdf/4171.pdf
/Anders G
Vad har du för revsystem idag? Tanken att halsa om seglet vid revning verkar inte helt genomtänkt. Som stangen skriver - man vil göra så lite som möjligt på däck när det är dags att reva.
Med revbrokar blir halsningen lättare men man måste upp till masten och hantera fallet. Vidare måste man ett system att dra ner hornet i akterliket till bommen.
Det system från Harkens katalog, som du visar, fungerar. En variant är att ha två linor, en lina för vardera hornet. En liten detalj att se upp med är fästa blocken i masten så att bommen kan svänga utan att sträckningen i seglet påverkas (allt för mycket). Notera fö att man måste hantera både kick och dirk (om man inte har en rodkick) vid revningen
Själv är jag skeptisk till att ha linor inne i bommen. Det iofs snyggt att inte ha en massa linor på utsidan men om någon lina kinkar eller går av - vad gör man då?
Med revbrokar blir halsningen lättare men man måste upp till masten och hantera fallet. Vidare måste man ett system att dra ner hornet i akterliket till bommen.
Det system från Harkens katalog, som du visar, fungerar. En variant är att ha två linor, en lina för vardera hornet. En liten detalj att se upp med är fästa blocken i masten så att bommen kan svänga utan att sträckningen i seglet påverkas (allt för mycket). Notera fö att man måste hantera både kick och dirk (om man inte har en rodkick) vid revningen
Själv är jag skeptisk till att ha linor inne i bommen. Det iofs snyggt att inte ha en massa linor på utsidan men om någon lina kinkar eller går av - vad gör man då?
En tamp hela vägen ger rejält motstånd (friktion) med risk för att inte få tillräcklig sträckning på underliket. Det skall gå snabbt (ingen friktion med frustrerande vevande) säkert (ingen på däck) med bra trim (uppsträckt!) att reva.AndersGustafsson skrev:Jo har börjat tänka i de banorna med. Det finns trissor färdigt i bommen för revning av skotänden, så då är väl det logiska att dra tamp hela vägen. Vad har lyrschacklet för uppgift? Hålla tampen på plats?
Lyrschacklet leder tamp snett föröver och "ersätter" revkrok. Om du inte har liknande lösning sitter nya halshornet inte fast utan följer med när du tar hem i skothornet = ej uppsträckt underlik. Du vill inte ha buk i seglet om du vill reva...
I skiss du visade har block på masten för att få dragriktning fram/ner samma funkton.
Det jag föreslår är alltså två tampar per rev. Så här:
1 släpp på skot och kick
2 släpp fall till märke du mätt ut
3 ta hem i tamp för halshorn
4 sträck fall
5 ta hem revlina vid skothorn och spänn underlik max
6 ta hem skot och kick, klart
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
Det är viktigt att man först sträcker upp fallet innan man sträcker upp underliket. Dom färdiga single-line-reef-bommar som finns att köpa hos t.ex Selden eller Benns ordnar detta mha ett utjämningsblock inne i bommen. Det visade Harkensystemet har ingen sån funktion och då finns risken att man drar sönder seglet.
När man väl sträckt upp sitt fall är det väl inte helt säkert att man ska sträcka underliket till max? Det kan ju hända att man vill ha lite form i seglet även fast man revar... eller?
/T
När man väl sträckt upp sitt fall är det väl inte helt säkert att man ska sträcka underliket till max? Det kan ju hända att man vill ha lite form i seglet även fast man revar... eller?
/T
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Som det är nu: Halsa om och flytta uthal samt binda ned. I sanning inte lättjobbat. Dock har bommen färdiga trissor för rev, men inga tampar. Har tydligen rationaliserats bort av någon av de förra ägarna.Vad har du för revsystem idag?
Skall fundera litet vidare och är tacksam för all input. Jag vet att två linor per rev har sina fördelar, men det blir en sådan förtvivlad massa tampar sammalagt.
Det är nästan så jag börjar längta tillbaka till gamla båtens rullrev, men bara nästan...
/Anders G
jo - visst blir det lite fler tampar att trassla med om man kör två linor per rev.
För egen del så kompromissade jag lite.
Första rev är smidig singleline men andra revet har två linor.
Blåser det utav h-e och det är dags för rev 2 så blir det mindre motstånd med dubbel lina.
Revning funkar i teorin utan att behöva lämna sittbrunnen men
tyvärr behöver jag oftast gå upp till masten iallafall pga den lilla stoppinnen i mastliksrännan för travarna
som jag glömmer ungefär varje gång..
För egen del så kompromissade jag lite.
Första rev är smidig singleline men andra revet har två linor.
Blåser det utav h-e och det är dags för rev 2 så blir det mindre motstånd med dubbel lina.
Revning funkar i teorin utan att behöva lämna sittbrunnen men
tyvärr behöver jag oftast gå upp till masten iallafall pga den lilla stoppinnen i mastliksrännan för travarna
som jag glömmer ungefär varje gång..
Det finns i princip två strategier för att reva med bindrev. Antingen revar man från brunnen, eller så revar man från masten. I det senare fallet är det enda meningsfulla att sköta allt från masten - de verkligt aviga systemen blandar friskt, med fall och dirk i brunnen men revlinor och krok vid masten.
Om man har en separat lina för hals och en för skot får man i princip samma förmåga att trimma seglet som man har i normalafallet (uthal) och det är ganska bra. Nackdelen är då att man får två gånger antal iskurna rev, och vill man ha två rev iskurna blir det en del tamp. Med enkellinor till reven blir det mindre tamp totalt sett, inte bara färre tampar att dra i.
Men i det läget kan man inte trimma buken i seglet på något sätt, vare sig man vill sträcka fallet (som drar i skothornet) eller sträcka uthalet (som sträcker förliket). Det finns en myt om stormsegel som säger att de skall ha minimalt med buk, men de behöver ungefär samma korda som de vanliga seglen, eftersom man förmodligen vill att båten fortfarande skall kunna segla mot vinden. Däremot skall de vara mindre.
Om man har en separat lina för hals och en för skot får man i princip samma förmåga att trimma seglet som man har i normalafallet (uthal) och det är ganska bra. Nackdelen är då att man får två gånger antal iskurna rev, och vill man ha två rev iskurna blir det en del tamp. Med enkellinor till reven blir det mindre tamp totalt sett, inte bara färre tampar att dra i.
Men i det läget kan man inte trimma buken i seglet på något sätt, vare sig man vill sträcka fallet (som drar i skothornet) eller sträcka uthalet (som sträcker förliket). Det finns en myt om stormsegel som säger att de skall ha minimalt med buk, men de behöver ungefär samma korda som de vanliga seglen, eftersom man förmodligen vill att båten fortfarande skall kunna segla mot vinden. Däremot skall de vara mindre.
Anders S
Sätt dit ett enkellinerev så att du verkligen använder det.
Många gånger är man rätt bekväm av sig och är man dessutom ute i lite sjö så har man ingen större lust att stappla fram till masten när storen slår och fladdrar.
Jag gjorde ett med utjämningsblock inne i bommen och det går smidigt att reva, det tar under halvminuten oftast och ganska lite segelfladder.
En annan sak när man pratar hårdvind är ju att tex akterstaget och eventuella backstag verkligen funkar så man kan böja masten och även få sträckt upp förstaget.
Vi gjorde ett halvhjärtat försök att köra Bohusracet i år och det gick väl helt ok fram till lördag morgon när det kom en del vind. Backstagen gled hela tiden, liklinelåset för revad stor gled och det var till slut omöjligt att fortsätta. I land sedan såg vi att även focken hade börjat ge sig i förliket.
Nu är haländarna på backstagen bytta, focken lagad och vi seglar enkelt orevat upp till 10 m/s.
Många gånger är man rätt bekväm av sig och är man dessutom ute i lite sjö så har man ingen större lust att stappla fram till masten när storen slår och fladdrar.
Jag gjorde ett med utjämningsblock inne i bommen och det går smidigt att reva, det tar under halvminuten oftast och ganska lite segelfladder.
En annan sak när man pratar hårdvind är ju att tex akterstaget och eventuella backstag verkligen funkar så man kan böja masten och även få sträckt upp förstaget.
Vi gjorde ett halvhjärtat försök att köra Bohusracet i år och det gick väl helt ok fram till lördag morgon när det kom en del vind. Backstagen gled hela tiden, liklinelåset för revad stor gled och det var till slut omöjligt att fortsätta. I land sedan såg vi att även focken hade börjat ge sig i förliket.
Nu är haländarna på backstagen bytta, focken lagad och vi seglar enkelt orevat upp till 10 m/s.
Tror inte du förstått vitsen med dom sofistikerade (?) enkellinereven...Anders S skrev:.... Med enkellinor till reven blir det mindre tamp totalt sett, inte bara färre tampar att dra i.
Men i det läget kan man inte trimma buken i seglet på något sätt, vare sig man vill sträcka fallet (som drar i skothornet) eller sträcka uthalet (som sträcker förliket)....
För det är så, att med ett sådant tas halshornet hem med dubbla kraften jämfört med skothornet. Det innebär att först sträcks fallet upp och när detta är hemma går kraften över till uthal/skothorn, vilket ger hyfsade möjligheter att trimma. Men som jag påpekade tidigare, Harkensystemet som visades i bild ger inte den möjligheten, det är varken sofistikerat eller effektivt... Egentligen fattar jag inte att man ens presenterar det som ett revsystem...
/T
Jo, jag tror att jag förstått den poängen, men det är ju fortfarande så att både skothorn och halshorn "hänger" i samma lina (men med ett nominellt 1:2-utväxlat block till skothornet. Om man jämför med ett orevat segel skulle det betyda att cunningham (eller fall) automatiskt påverkar även bomuthalet. Men det är förmodligen att föredra att balansera ungefär på det sättet före att dra lika hårt (minus friktionen, som kommer att märkas!). Såvitt jag förstår är det priset man får betala för att kunna reva med bara en lina, vilket är en Bra Grej.T skrev:Tror inte du förstått vitsen med dom sofistikerade (?) enkellinereven...Anders S skrev:.... Med enkellinor till reven blir det mindre tamp totalt sett, inte bara färre tampar att dra i.
Men i det läget kan man inte trimma buken i seglet på något sätt, vare sig man vill sträcka fallet (som drar i skothornet) eller sträcka uthalet (som sträcker förliket)....
För det är så, att med ett sådant tas halshornet hem med dubbla kraften jämfört med skothornet. Det innebär att först sträcks fallet upp och när detta är hemma går kraften över till uthal/skothorn, vilket ger hyfsade möjligheter att trimma. Men som jag påpekade tidigare, Harkensystemet som visades i bild ger inte den möjligheten, det är varken sofistikerat eller effektivt... Egentligen fattar jag inte att man ens presenterar det som ett revsystem...
![]()
/T
Varianter: http://coxengineering.co.uk/single.aspx
Variant två (den vi kanske inte riktigt gillar) http://www.zsparsuk.com/slrboom.htm
http://www.google.se/search?q=single+li ... 0&bih=1069
Anders S
Det är möjligt att jag är trött idag men krafterna är väl precis desamma som i Harkens ovan men med mindre friktion?Anders S skrev: Varianter: http://coxengineering.co.uk/single.aspx
Om det är öglan på masten du menar så är det för att hålla halshornet på plats och inte dras bakåt så att det blir för bukigt.AndersGustafsson skrev:Jo har börjat tänka i de banorna med. Det finns trissor färdigt i bommen för revning av skotänden, så då är väl det logiska att dra tamp hela vägen. Vad har lyrschacklet för uppgift? Hålla tampen på plats? Den går ju sedan ned till ett block vid mastfoten och vidare till sittbrunnen.
...
Vill du dra allt inne i bommen krävs det att den främre linan kan gå uppåt.
Jag har satt ett brytblock på masten eftersom min bom inte har block för uppåtgående linor. Men systemet tar då 2 av dom 3 blocken som finns i nocken.
Det tror jag inte. Notera att Vyv Cox skiss inte visar en lina tillbaka från halshornet, därav att kraftfördelningen inte blir densamma. Men de flesta andra (Z-spar, t ex, och SWE54) visar på en 1:2-utväxling i halshornet.bosseh skrev:Det är möjligt att jag är trött idag men krafterna är väl precis desamma som i Harkens ovan men med mindre friktion?Anders S skrev: Varianter: http://coxengineering.co.uk/single.aspx
Anders S