Jag har en yamaha 4hk fyrtaktare till ekan. När jag kör på lite gas på den så går den ibland (ganska ofta, typ varje minut) upp en hel del i varv för att sjunka tillbaka igen. Känner dock inte någon motsvarande fartökning, snarare tvärtom. På låga varvtal så går den hur jämnt och fint som helst.
Det verkar ungefär som om växeln hoppar ur vid högre varv.
Någon som har en bra ide på vad man skall göra?
Utombordare....
Re: Utombordare....
Titta på propellern, tycker jag. Har den en brytpinne, kolla den (bruten pinne, men lagom mycket korrosion och eller "pinnrester" för att driva intermittent. Eller, så är det en gummibussad propeller där gummibussningen släppt taget. Då kan man ofta köra sakta, men bussningen slirar vid större kraft. MEN AKTA FINGRARNA DÅ DU KOLLAR, se till att motorn inte kan starta (förstås självklart, men ändå)!Ridax skrev:Jag har en yamaha 4hk fyrtaktare till ekan. När jag kör på lite gas på den så går den ibland (ganska ofta, typ varje minut) upp en hel del i varv för att sjunka tillbaka igen. Känner dock inte någon motsvarande fartökning, snarare tvärtom. På låga varvtal så går den hur jämnt och fint som helst.
Anders S
Kan vara luftblåsor som följer båtens botten och sugs in i propellern.Ridax skrev:Jag har en yamaha 4hk fyrtaktare till ekan. När jag kör på lite gas på den så går den ibland (ganska ofta, typ varje minut) upp en hel del i varv för att sjunka tillbaka igen. Känner dock inte någon motsvarande fartökning, snarare tvärtom. På låga varvtal så går den hur jämnt och fint som helst.
Hur åtgärda ? en längre rigg löser problemet men är knappast realistiskt.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
peterh: Motorn har suttit på båten i flera år utan dessa problem tidigare. Dessutom går den ju inte speciellt snabbt...
Ok, det framgick inte. Men särkilt snabbt behöver en båt inte gå för att det skall kunnaRidax skrev:peterh: Motorn har suttit på båten i flera år utan dessa problem tidigare. Dessutom går den ju inte speciellt snabbt...
komma en bubbelström utmed botten. Om propellern då sitter "i linje" så ..
Då är det väl dags att kika på propellerns gumminav och/eller brytpinnar.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Peterh: det var ingen kritik av ditt förslag. Bara lite tilläggsinfo för att förklara att dt inte verkar vara det.