Yanmar 2 GM ökar temp vid 2000rpm
Re: Yanmar 2 GM ökar temp vid 2000rpm
Inte helt enkelt att kolla cirkulationspumpen på plats, vid kall motor och stängd termostat sker oftast nästan ingen cirkulation. Men har du ett värmeuttag kan du lossa slangen där då ska det komma vatten ur motorn om du sätter ström på pumpen.
Men kolla först att cirkulationspumpen får ström när motorn går, dålig kontakt förekommer ju ibland ...
Men kolla först att cirkulationspumpen får ström när motorn går, dålig kontakt förekommer ju ibland ...
Jag kollade att den hade ström förra sommaren, ska testa stryptricket till VVB och sedan kolla flödet i den slangen.
Man måste ha några timmars motorgång för att få se några resultat.
Funderar även på att använda en digital termometer för att få mer exakta resultat, någon som har tips på lämplig produkt?
Tack för alla synpunkter.
Man måste ha några timmars motorgång för att få se några resultat.
Funderar även på att använda en digital termometer för att få mer exakta resultat, någon som har tips på lämplig produkt?
Tack för alla synpunkter.
En IR termometer kanske?
Ska skaffa en sån här
http://biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg ... r-IRT-260/
http://biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg ... r-IRT-260/
Har en VP D1-20 med fabirksmonterad varmvattenberedare som uppvisar liknande problem. Strypning av flödet till varmvattenberedaren tycks hjälpa. Vv-beredaren är inkopplad parallellt med värmeväxlaren på en D1-30.
/j
Edit: Rättat motortyp
/j
Edit: Rättat motortyp
Senast redigerad av 1 jason, redigerad totalt 0 gånger.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Parallelkoppling verkar dumt helt enkelt. Undrar om det inte är lika på Yanmar? Man borde ha en kran på slangen till VVB´n man helt enkelt stänger om man åker på skammen längre sträckor.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
På min Yanmar har jag fått dokumentation avseende inkoppling av VV-beredaren. Där påpekas särskilt att man kan göra fel och visas noggrant vilken anslutning och retur som gäller. Helt klart kan det vara så att en mer eller mindre olämplig inkopplinav en VV-beredare antingen minskar det totala vattenflödet (motortempen stiger då på mätaren, eftersom den mäter vattentemperaturen, vilket märks först då vattentanken värmts till sluttemperatur, dvs den slutar vara hjälpkylare). Alternativt skickar flödet vattnet "fel väg" genom topplocket och då ser man inte detta på tempmätaren, helt enkelt för att vattnet inte tar upp värme. Det senare är ju lömskare i så fall.
Nu misstänker jag att Schvidja kanske inte har en fabriksmonterad VV, utan en eftermonterad (passusen om cirkulationspump!). En sådan (Martec, t ex) arbetar idealt med konvektion, och med en VV-beredare med i systemet kan detta förstås bli alldeles omöjligt - VV-beredarens (motorslingans) varma vatten kan, beroende på placering bli en "konvektionspropp" i flödet som inte ens en extra cirkulationspump kan reda ut. Den sitter där ju av ett skäl.
Om slangnyptricket hjälper (det kan mycket väl tänkas) är det ju en enkel sak att sätta en ventil på slangen. När VV-beredaren är "toppad" efter två timmar så stänger man den och kör vidare. Bara i värsta fall behövs en ventil på returen också, även om två ventiler är en billig förberedelse för ett VV-beredarläckage eller sprängd slang.
Nu misstänker jag att Schvidja kanske inte har en fabriksmonterad VV, utan en eftermonterad (passusen om cirkulationspump!). En sådan (Martec, t ex) arbetar idealt med konvektion, och med en VV-beredare med i systemet kan detta förstås bli alldeles omöjligt - VV-beredarens (motorslingans) varma vatten kan, beroende på placering bli en "konvektionspropp" i flödet som inte ens en extra cirkulationspump kan reda ut. Den sitter där ju av ett skäl.
Om slangnyptricket hjälper (det kan mycket väl tänkas) är det ju en enkel sak att sätta en ventil på slangen. När VV-beredaren är "toppad" efter två timmar så stänger man den och kör vidare. Bara i värsta fall behövs en ventil på returen också, även om två ventiler är en billig förberedelse för ett VV-beredarläckage eller sprängd slang.
Anders S
Det är lite där mina misstankar ligger, jag har nu inköpt en ir tempmätare några svetstänger samt en kulventil med anslutningar, så nu gäller det bara att komma ut med båten igen för att testa alla era fina idéer. Då jag brände ner till och runt i 08 skärgården så seglade jag och körde inte så mycket motor men det var rätt tunga högtryck som gjorde att det behövdes lite motorkraft ibland, på väg norröver så hade vi fina vindar dock lite väl kraftfulla ibland. Vi hade 16 i näsan när vi var på väg till Storjungfrun, sedan 12 i rumpan efter Brämön med spinnakern uppe, riktigt najs.
Jo, man måste kunna lita på motorn mer än två timmar, annars bör man se saken som att man ingen motor har, annat än möjligen i hamn.Schvidja skrev:(...) Då jag brände ner till och runt i 08 skärgården så seglade jag och körde inte så mycket motor men det var rätt tunga högtryck som gjorde att det behövdes lite motorkraft ibland, på väg norröver så hade vi fina vindar dock lite väl kraftfulla ibland. Vi hade 16 i näsan när vi var på väg till Storjungfrun, sedan 12 i rumpan efter Brämön med spinnakern uppe, riktigt najs.
Helt ovidkommande; även vi hade en sådan resa du talade om, från Onsala ner till Råå. På slutet var vindbyarna runt 17 och stadiga 14, men då hade vi förstås tagit ner gennakern för länge sedan. Här funderade man i stället på om man skulle hinna knäcka Sundet innan mörkrets inbrott. Sikten var dessutom dålig. Vad det nu har med motor att göra, förstås. Möjligen att det känns tryggare att inte vara beroende av den när man har segelbåt, men ändå...
Anders S
Det är inget problem att köra motorn 8 h bara man håller sig under 2000 varv, det är nog också därför som problemet inte lösts.
Aha. En sådan motor har jag haft (larmade på temperaturlarmet efter kort tid på fullgas). I mitt fall berodde det på en utbytt VV, som inte kylde tillräckligt, ens som nyrensad och fin. Inget direkt problem, skillnaden mellan 7.5 och 8 knop för motor kunde jag leva med... Lösningen i det fallet hade varit en kraftigare kylvattenpump eller en större VV, en några grader kallare termostat (inte bra vid lugn körning, dock) eller möjligen en något mindre propeller. Om nu inte bortkopplingen av varmvattenberedaren hjälper.
Anders S
Man borde det, och efter att ha fixat en sådan visar initiala tester en förbättring.Guitar Nilsson skrev:Parallelkoppling verkar dumt helt enkelt. Undrar om det inte är lika på Yanmar? Man borde ha en kran på slangen till VVB´n man helt enkelt stänger om man åker på skammen längre sträckor.
/j
Edit: felstavning
Senast redigerad av 1 jason, redigerad totalt 0 gånger.
Vad är värsta fall? Om jag stängt av flödet någonstans i en seriekrets behövs det väl inte fler avstängningar? Förutom då de fel du nämner i bisatsen.Anders S skrev:Bara i värsta fall behövs en ventil på returen också, även om två ventiler är en billig förberedelse för ett VV-beredarläckage eller sprängd slang.
/j
Tja, ett värsta fall skulle unna vara restvärme ur den isolerade tankens kylslinga som fortsätter att förrycka flödet. Då kan man anta att man agerar då temperaturen gått upp och vattnet i värmarkretsen är övervarmt - kanske kan vattnet i kylslingan då kan fortsätta störa konvektionen i bortre (öppna) ändan bara genom att det är (över)varmt. (Ren gissning, men eftersom problemet försvinner då man sänker vattentemperaturen i VV-slingan helt litet så kan det ju vara någon udda strömningseffekt som ställer till det. Yanmar är som sagt mycket detaljerade med vilka punkter man skall ta värmen från för att inte störa kylningen.
Men jag sade "värsta fall" mest för att inte utesluta något, det är ju sannolikt att det räcker perfekt med en enda ventil som stängs.
Men jag sade "värsta fall" mest för att inte utesluta något, det är ju sannolikt att det räcker perfekt med en enda ventil som stängs.
Anders S
Man för väl förutsätta att cirkulationspumpens tryck/flöde är så stort att det räcker till för att hålla tillbaka ett eventuellt mottryck från vv-beredaren ...Anders S skrev:Tja, ett värsta fall skulle unna vara restvärme ur den isolerade tankens kylslinga som fortsätter att förrycka flödet.
/j