Yanmar 2 GM ökar temp vid 2000rpm
Yanmar 2 GM ökar temp vid 2000rpm
Jag har en yanmar 2GM -87 med sötvattenskylning på sidan om och motorn är kopplad till en isotemp varmvattenberedare.
Jag har upptäckt att den ökar tempen från 1800-2100 varv från ca 80 till 95 grader. Min tempmätning är dock inte verifierad.
Hade tidigare en digitalmätare men den har dött, märkte då samma tendenser.
Larmet går inte men min nyinköpta biltema värme mätare som jag kopplat in på bef värmegivare på motorn går nästan upp mot rött.
Drar jag av gasen så minskar tempen, vill jag minska tempen under gång så kan jag spola varmvatten i vasken så minskar tempen, inte hållbart långsiktigt.
Jag har ny impeller, rensat intaget, den förbrukar ingen glykol, rengjord vvx och går bra som tusan.
Har läst att man ska ha någon speciell koppling på motorn då man har en VVB, hur ser man om den finns?
Har någon testat att koppla in Biltemas värmemätare på bef yanmar givare? Visar den då rätt?
Kan man få problem med ökad temp vid inkoppling av VVB?
Lite irriterande att måsta hålla sig under 2000 varv för att det inte ska gå mot rött.
Alla ni experter har ni några tips vad man kan göra för att få stabil temp på rätt nivå oberoende av varvtal.
Jag har upptäckt att den ökar tempen från 1800-2100 varv från ca 80 till 95 grader. Min tempmätning är dock inte verifierad.
Hade tidigare en digitalmätare men den har dött, märkte då samma tendenser.
Larmet går inte men min nyinköpta biltema värme mätare som jag kopplat in på bef värmegivare på motorn går nästan upp mot rött.
Drar jag av gasen så minskar tempen, vill jag minska tempen under gång så kan jag spola varmvatten i vasken så minskar tempen, inte hållbart långsiktigt.
Jag har ny impeller, rensat intaget, den förbrukar ingen glykol, rengjord vvx och går bra som tusan.
Har läst att man ska ha någon speciell koppling på motorn då man har en VVB, hur ser man om den finns?
Har någon testat att koppla in Biltemas värmemätare på bef yanmar givare? Visar den då rätt?
Kan man få problem med ökad temp vid inkoppling av VVB?
Lite irriterande att måsta hålla sig under 2000 varv för att det inte ska gå mot rött.
Alla ni experter har ni några tips vad man kan göra för att få stabil temp på rätt nivå oberoende av varvtal.
Re: Yanmar 2 GM ökar temp vid 2000rpm
En VVB kan kopplas in på olika sätt:
1. Ta kylvatten före termostat, ofta då med en speciell koppling så att både tempgivagren och kylvattenuttaget sker i samma hål. Kylvatten efter VVB går till cirk.pumpens sugsida. Denna koppling gör att vv börjar "laddas" direkt men samtidigt tar det längre tid innan motorn når drifttemp. När motorn är lika varm som VVB får man sämre kylning.
2. VVB kopplas mellan termostat och kylare så att kylvattnet går från termostaten genom VVB och sen in i kylaren. VVB "laddas" bara när motorn är varm men man får heller inget varmvatten när motorn går med låg belastning.
3. VVB kopplas parallellt med kylaren med nackdelen att när VVB har samma temp som motorn så får man sämre kylning om inte flödet till VVB är strypt.
Jag har inte VVB men väl gångvärme kopplat enligt nr 1 men med en magnetventil och en elektrisk termostat på motorn så att värmen bara tas ut när motorn är minst 50°. Men det är en del slang och rör i gångvärmekretsen så kylvattnet tar hellre vägen genom kylaren när termostaten öppnar och på så sätt blir heller inte motorn onödigt varm. Sen kan jag ju också stänga av strömmen till magnetventilen. Om jag skulle sätta in en VVB skulle jag koppla den på samma sätt men med egen magnetventil och en termostat på VVB som bryter vid typ 70°.
Magnetventilerna ("12V DC 1/2" Electronic Solenoid Valve Water Air") kommer från Kina via eBay och är avsedda för värmesystem. Pris ca 80 kr
1. Ta kylvatten före termostat, ofta då med en speciell koppling så att både tempgivagren och kylvattenuttaget sker i samma hål. Kylvatten efter VVB går till cirk.pumpens sugsida. Denna koppling gör att vv börjar "laddas" direkt men samtidigt tar det längre tid innan motorn når drifttemp. När motorn är lika varm som VVB får man sämre kylning.
2. VVB kopplas mellan termostat och kylare så att kylvattnet går från termostaten genom VVB och sen in i kylaren. VVB "laddas" bara när motorn är varm men man får heller inget varmvatten när motorn går med låg belastning.
3. VVB kopplas parallellt med kylaren med nackdelen att när VVB har samma temp som motorn så får man sämre kylning om inte flödet till VVB är strypt.
Jag har inte VVB men väl gångvärme kopplat enligt nr 1 men med en magnetventil och en elektrisk termostat på motorn så att värmen bara tas ut när motorn är minst 50°. Men det är en del slang och rör i gångvärmekretsen så kylvattnet tar hellre vägen genom kylaren när termostaten öppnar och på så sätt blir heller inte motorn onödigt varm. Sen kan jag ju också stänga av strömmen till magnetventilen. Om jag skulle sätta in en VVB skulle jag koppla den på samma sätt men med egen magnetventil och en termostat på VVB som bryter vid typ 70°.
Magnetventilerna ("12V DC 1/2" Electronic Solenoid Valve Water Air") kommer från Kina via eBay och är avsedda för värmesystem. Pris ca 80 kr
Mycket intressant, jag tror jag har koppling enligt din nummer 1 för jag får alltid varmvatten även om jag bara kör båten ur hamn.
Jag har haft funderingar på att sätta in en avstängningsventil till vvb för att få vattnet att gå via vvx istället för VVB men jag har trott att jag då helt skurit av kylmöjligheterna.
När det är varmt så har jag testat VVB varmvattentempen och det ryker men jag bränner mig inte på det.
Vågar jag koppla in en avstängningsventil till VVB utan att kylningen försvinner?
En magnetventil kanske vore en bra lösning eller ?
Jag har haft funderingar på att sätta in en avstängningsventil till vvb för att få vattnet att gå via vvx istället för VVB men jag har trott att jag då helt skurit av kylmöjligheterna.
När det är varmt så har jag testat VVB varmvattentempen och det ryker men jag bränner mig inte på det.
Vågar jag koppla in en avstängningsventil till VVB utan att kylningen försvinner?
En magnetventil kanske vore en bra lösning eller ?
Du kan strypa flödet till VVB om det är kopplat som nr. Kolla om du kan pressa ihop slangen med en tving eller svetstång.
--
Magnetventil är smidigt, enkel manöverering med en strömbrytare eller en termostat om man vill lyxa till det lite. Dessa magnetventiler är avsedda för värmesystem med max 95°. På ingången (till vänster) sitter ett filter, i denna ändan passar en klämkoppling för 15 rör. Den andra kopplingen skruvade jag bort så jag kunde löda fast ett 15-rör på den.
Priset, 83 kr ink frakt är oslagbart, nackdelen är att det tar ca två veckor.
Item nr på eBay: 300480064600
--
Magnetventil är smidigt, enkel manöverering med en strömbrytare eller en termostat om man vill lyxa till det lite. Dessa magnetventiler är avsedda för värmesystem med max 95°. På ingången (till vänster) sitter ett filter, i denna ändan passar en klämkoppling för 15 rör. Den andra kopplingen skruvade jag bort så jag kunde löda fast ett 15-rör på den.
Priset, 83 kr ink frakt är oslagbart, nackdelen är att det tar ca två veckor.
Item nr på eBay: 300480064600
Jag blir lite konfunderad när du skrive att kylningen blir sämre när vv kommit upp i temperatur. Menar du sämre an den var alldeles innan när vattnet var kallt i vv eller menar du sämre än den vore utan vv?
Om man drar kylvattnet via vv så kan jag ju förstå att vv sänker kylvattentempen i början och sedan när det blir varmt i vv så får man inte den extra kylningen, men det blir väl inte sämre än om man inte haft vv alls?
Om man drar kylvattnet via vv så kan jag ju förstå att vv sänker kylvattentempen i början och sedan när det blir varmt i vv så får man inte den extra kylningen, men det blir väl inte sämre än om man inte haft vv alls?
Jag ska prova att bryta med en svetstång och se om grundproblemet löses. Sedan vore det spännande med en magnetventil och termostat, hur kopplar man det och hur vet man när den är stängd eller öppen. Stängs den vid spänning eller tvärtom? Svetstänger är säkert riktigt bra vid själva ingreppet då man minskar glykolspillet.
Jag tror att kylningen blir sämre av att jag har en VVB inkopplad men märker det då VVB uppnått högtemp. Det flödar mycket vatten till VVB och då den inte kyler nåt så minskar den totala kylkapaciteten.Ridax skrev:Jag blir lite konfunderad när du skrive att kylningen blir sämre när vv kommit upp i temperatur. Menar du sämre an den var alldeles innan när vattnet var kallt i vv eller menar du sämre än den vore utan vv?
Ja, men om du inte haft någon VVB inkopplad alls? Då hade det väl blivit ungefär samma sak som en VVB som uppnått högtemp, förutom ett marginellt lägre flödesmotstånd. Genom att du kopplar in VVB så får du en "gratis extra kylning" i början men när VVB är varm så upphör denna gratiskyla.Schvidja skrev:Jag tror att kylningen blir sämre av att jag har en VVB inkopplad men märker det då VVB uppnått högtemp. Det flödar mycket vatten till VVB och då den inte kyler nåt så minskar den totala kylkapaciteten.
Ditt huvudprobem torde väl istället vara att du har för lite kylkapacitet totalt sett och då bör du titta på primärkretsen med kylvattenintag, impeller, värmeväxlare och kolapsade/delaminerade kylvattenslangar som möjliga orsaker?
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Nu är jag inte säker på hur det är kopplat, men om det motorvatten som går igenom färskvattenkylningen även parallellt går igenom vvb-burken, kanske genom ett 22 mm rör i den, så rinner ju vattnet lättare igenom vvb-röret, och då fungerar ju kylningen sämre. Kylningsenheten blir mer eller mindre bypassad. Testa att nypa åt vvb-slangen som sagt...Ridax skrev:Ja, men om du inte haft någon VVB inkopplad alls? Då hade det väl blivit ungefär samma sak som en VVB som uppnått högtemp, förutom ett marginellt lägre flödesmotstånd. Genom att du kopplar in VVB så får du en "gratis extra kylning" i början men när VVB är varm så upphör denna gratiskyla.Schvidja skrev:Jag tror att kylningen blir sämre av att jag har en VVB inkopplad men märker det då VVB uppnått högtemp. Det flödar mycket vatten till VVB och då den inte kyler nåt så minskar den totala kylkapaciteten.
Ditt huvudprobem torde väl istället vara att du har för lite kylkapacitet totalt sett och då bör du titta på primärkretsen med kylvattenintag, impeller, värmeväxlare och kolapsade/delaminerade kylvattenslangar som möjliga orsaker?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Jag satsar en del av slantarna på igengrodd värmeväxlare, alltså den för motorn. Nu verkar det som som du kommer upp till nödvändig kapacitet genom att använda vv-beredarens kylkapacitet.
Sök på forumet, jag vill minnas att det var en tråd nyligen om rensning av värmeväxlare.
Sök på forumet, jag vill minnas att det var en tråd nyligen om rensning av värmeväxlare.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL
STOPPA JANZONS
MYGEL
Värmeväxlaren har jag nyligen haft isär och rensat, impellern ny, den förbrukar inte glykol, bra flöde med vatten som kommer med avgaserna, tempen på det som blåser ut bak är inte hög.
Jag tror inte att det är parallellkopplat utan allt verkar vara i serie men det vet jag inte med säkerhet. Ska testa att strypa slangen till VVB.
Mina misstankar är primärpumpen men om den inte fungerar så borde det bli mycket varmare fort, någon som vet vilka symptom det ger.
Jag kan köra många timmar bara jag håller ned varven under 2000rpm utan att tempen drar iväg.
Det som jag tycker är konstigt att tempen ökar vid ett mindre gaspådrag från ca 1800-2100 och det borde det inte bli, tempen ska inte vara rpm beroende utan stabil, tycker jag.
Min andra misstanke är att vattnet går lättare genom VVB än genom VVX, om det nu är möjligt och då skulle Bosses lösning fungera.
Jag tror inte att det är parallellkopplat utan allt verkar vara i serie men det vet jag inte med säkerhet. Ska testa att strypa slangen till VVB.
Mina misstankar är primärpumpen men om den inte fungerar så borde det bli mycket varmare fort, någon som vet vilka symptom det ger.
Jag kan köra många timmar bara jag håller ned varven under 2000rpm utan att tempen drar iväg.
Det som jag tycker är konstigt att tempen ökar vid ett mindre gaspådrag från ca 1800-2100 och det borde det inte bli, tempen ska inte vara rpm beroende utan stabil, tycker jag.
Min andra misstanke är att vattnet går lättare genom VVB än genom VVX, om det nu är möjligt och då skulle Bosses lösning fungera.
-
Sneseglarn
- Diamantmedlem
Båda sidorna? Du hade bra flöde på sjövattensidan. Rostflagor i den andra kretsen???Schvidja skrev:Värmeväxlaren har jag nyligen haft isär och rensat
Jag hade lös den och spolade båda kretsarna och det var bra flöde.Sneseglarn skrev:Båda sidorna? Du hade bra flöde på sjövattensidan. Rostflagor i den andra kretsen???Schvidja skrev:Värmeväxlaren har jag nyligen haft isär och rensat
Prova att sätta en elektrisk cirkulationspump på glykol-kylkretsen och se om det blir bättre.
Det sitter en bredvid vvx en och en av mina misstankar var att den inte fungerar, mina symptom kan det vara en indikation på att den inte fungerar eller märks det på annat sätt.
Det kanske bara är att plocka lös den och prova i hink, eller kan man se i expkärlet med ostartad motor om den fungerar?
Jag kanske ska prova med en ny.
Det kanske bara är att plocka lös den och prova i hink, eller kan man se i expkärlet med ostartad motor om den fungerar?
Jag kanske ska prova med en ny.