Starta motor med växel i?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Starta motor med växel i?

Inlägg av Ridax » fre 15 jul 2011, 09:47

Prövar när paniken inträffar i så fall... Lombardinin har inte "glödmöjlighet" utan automatisk glöd verkar det som.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 15 jul 2011, 12:03

Ridax skrev:Prövar när paniken inträffar i så fall... Lombardinin har inte "glödmöjlighet" utan automatisk glöd verkar det som.
Glödning? Yanmarn har ingen glödning alls. Har hört att en del kallar det för "fulldiesel" motorer, med högre kompression än på i alla fall gamla Mercadieslar ala 70-tal som måste glöas rejält i alla väder. Fast så kanske det inte alls är...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » fre 15 jul 2011, 12:38

Guitar Nilsson skrev:Glödning? Yanmarn har ingen glödning alls. Har hört att en del kallar det för "fulldiesel" motorer, med högre kompression än på i alla fall gamla Mercadieslar ala 70-tal som måste glöas rejält i alla väder. Fast så kanske det inte alls är...
Har ingen glödning eller menar du saknar glödning? :P Ser du det som en fördel att Yanmar inte skulle ha glödning?

Men det verkar inte riktigt stämma, för när jag tittar på användarmanualen för Yanmar så står det att vissa av motorerna i den serien har glödstift (eller luftvärmare) som standard medan vissa har det som tillval som man betalar extra för.
Bilagor
yanmar.png
Avsnitt ur Yanmars användarhandbok

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 15 jul 2011, 13:39

Startblockering när växeln ligger i verkar kanske lite överdrivet och en potentiell felkälla i framtiden. Men en summer som varnar skulle vara vettigt. Måste kolla möjligheterna i mitt reglage.
--
En förkammardiesel som har lägre kompression än en "fulldiesel" måste glödas. Luften i cylindern ska ju komprimeras så att den blir tillräckligt varm för att kunna antända bränslet. Är det kall väderlek så orkar inte alltid startmotorn dra runt motorn tillräckligt snabbt för att få upp temperaturen och därför har ibland även en "fulldiesel" glödstift. En semidiesel, "tändkula", har låg kompression och kräver förvärmning med blåslampa eller svavelpatron.

M2
Rookie

Inlägg av M2 » fre 15 jul 2011, 20:05

Ridax skrev:När vi ändå är inne på panikstart av motorn... Är det någon Lombardini-ägare som vet om man MÅSTE vänta på att panelen har gått igenom hela sin uppstart med versionsnummer, larm-test för att till slut släcka glödstiftlampan, innan man startar motorn? Är det OK att i ett nödläge helt enkelt vrida om nyckeln och trycka på start.
Har panikstartat så några gånger med min Lombardini (FOCS) utan några märkbara negativa konsekvenser. Startar förstås inte lika villigt om inte motorn är varm sedan tidigare, så det kan ändå vara idé att låta glödstiftet värma något ändå. Bra att veta kanske är att glödtiden är styrd av motortemperaturen.
Känner inte igen detta med versionsnummer och att jag vrider nyckeln för att starta, så det är möjligt att du har en senare modell av panel?

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » fre 15 jul 2011, 20:24

Ja min panel är från i höstas så den är nog nyare. Vet att de flyttat starten från nyckeln till en separat startknapp. Vet detta eftersom installatören hela tiden gjorde fel och försökte starta med nyckeln (för han har själv turbo-modellen av min motor i sin båt). Vet inte varför de ändrat. Låset är fortfarande detsamma tror jag då det har kvar startläget (men utan funktion). Kanske för många nycklar som gick av? Eller kanske kontaktfunktionen i låset inte var så bra efter ett tag? Bara spekulerar.

När jag ändå har en Lombardiniägare på tråden... Är det normalt att "locket" över låset bara går tillbaka halvvägs och inte i linje med panelen som det ser ut att meningen skulle vara.

M2
Rookie

Inlägg av M2 » fre 15 jul 2011, 21:27

Ridax skrev:Ja min panel är från i höstas så den är nog nyare. Vet att de flyttat starten från nyckeln till en separat startknapp. Vet detta eftersom installatören hela tiden gjorde fel och försökte starta med nyckeln (för han har själv turbo-modellen av min motor i sin båt). Vet inte varför de ändrat. Låset är fortfarande detsamma tror jag då det har kvar startläget (men utan funktion). Kanske för många nycklar som gick av? Eller kanske kontaktfunktionen i låset inte var så bra efter ett tag? Bara spekulerar.
Har själv funderat på att byta ut startnyckeln mot ett vred samt en startknapp. Nyckeln är hos min installation ganska utsatt för fötterna.
Ridax skrev: När jag ändå har en Lombardiniägare på tråden... Är det normalt att "locket" över låset bara går tillbaka halvvägs och inte i linje med panelen som det ser ut att meningen skulle vara.
Det verkar normalt på min panel i alla fall :) Förmodligen beror det på att panelen består av plåt som är relativt tunn, så att låskolven sticker ut längre än normalt för vad täcklocket är konstruerad för. Kanske en bricka kan avhjälpa det hela. Tycker inte det är något större problem dock.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » lör 16 jul 2011, 06:45

Nej något stort problem är det inte men som nybliven motorägare så blir man ju fundersam om det skall vara så eller om det är något man inte fattat. Samtidigt tycker jag inte att låskolven kan vara mycket längre in, för då passar ju inte kragen på nyckeln.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 23 jul 2011, 07:05

Om att starta dieslar: Mekaniskt insprutade dieslar brukar man ge extra gas vid starten eller i svåra fall, glöda (förkammardieslar) eller ge riktigt mycket gas (direktinsprutade dieslar). Det finns varianter, direktinsprutade Yanmar har ett "glödläge" på startreglaget, men det går i så fall, och om det är monterat, till ett värmelement i insuget, som skall förvärma luften, inte till glödstift i förkammaren (som redan sagts, såg jag). Moderna dieslar med elektronisk styrning av bränslet (common rail) vet hur varm motorn är och doserar bränsle därefter vid start, inga magiska rörelser med spak eller reglage är nödvändiga eller behövs.

Att det finns en neutralstartspärr på nyare dieslar låter som något som finns med för att det är lätt att ordna och en ren säkerhetsåtgärd, inte för att det precis behövs på en Rasmus. Möjligen kan man tänka sig att motorlogiken kräver att neutralläge är ilagt vid start, möjligen kan det vara av betydelse att varvtalsreglaget står i tomgång för att doseringen vd start skall bli "rätt".

Hur de senaste dieslarna med elektronik en masse står sig i längden kan man fråga sig. Mekaniska dieslar har ju i vart fall visat sig vara långlivade och rätt så idiotsäkra, bara man (dvs den uppfinningsrike idioten) inte har extranyckalr på startnyckeln...

Jag har för övrigt en liten pytte-Yamaha utombordare, utan möjlighet (från fabrik) att startas i neutral. Det är faktiskt något man får tänka på när man startar den, för en liten lätt gummibåt kan sticka iväg rätt bra då den startar med växeln i. Å andra sidan krossar den inte allt i sin väg (som en Rasmus) utan studsar obesvärat bort från det mesta.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » lör 23 jul 2011, 09:07

Ridax skrev:Men gasreglagen har en möjlighet att montera en neutral-switch som talar om för kontrollpanelen att ingen växel ligger i (man kör alltså helt enkelt start-knappen/nyckeln via denna mikrobrytare), så att motorn inte går att starta annat än i friläge, om man nu skulle missa att lägga gasreglaget i friläge. Jag har skaffat en sådan switch (kostade bara några tior) och min fråga var nu om jag skulle montera denna för att undvika misstaget att starta med växeln i, eller om ev. nackdelar (ytterligare en komponent som kan krångla) överväger ev. fördelar (att inte starta motorn med växeln i av misstag).
Innan du monterar startblockeringen kolla om switchen tål strömmen till startmotorns solenoid.
De installationer jag sett har gått via mellanrelä.
Nyckelbrytaren till min Iveco / Lombardini var av låg kvalitet, utbytt mot rejäl strömbrytare.
Magnetventilen till motor start/stopp satt ur funktion. Vill inte att motorn stannar om ett elfel skulle uppstå.
Tycker att det är helt fel att "ge" spänning, för att insprutningspumparna skall få diesel.
"Riktiga" motorer "får" spänning när den skall stoppas.
Iveco / Lombardinin går att starta utan att glödautomatiken jobbat färdigt.
http://lasselundell.se/page44.html

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » lör 23 jul 2011, 13:52

Lasse L skrev:
Ridax skrev:Men gasreglagen har en möjlighet att montera en neutral-switch som talar om för kontrollpanelen att ingen växel ligger i (man kör alltså helt enkelt start-knappen/nyckeln via denna mikrobrytare), så att motorn inte går att starta annat än i friläge, om man nu skulle missa att lägga gasreglaget i friläge. Jag har skaffat en sådan switch (kostade bara några tior) och min fråga var nu om jag skulle montera denna för att undvika misstaget att starta med växeln i, eller om ev. nackdelar (ytterligare en komponent som kan krångla) överväger ev. fördelar (att inte starta motorn med växeln i av misstag).
Innan du monterar startblockeringen kolla om switchen tål strömmen till startmotorns solenoid.
De installationer jag sett har gått via mellanrelä.
Nyckelbrytaren till min Iveco / Lombardini var av låg kvalitet, utbytt mot rejäl strömbrytare.
Magnetventilen till motor start/stopp satt ur funktion. Vill inte att motorn stannar om ett elfel skulle uppstå.
Tycker att det är helt fel att "ge" spänning, för att insprutningspumparna skall få diesel.
"Riktiga" motorer "får" spänning när den skall stoppas.
Iveco / Lombardinin går att starta utan att glödautomatiken jobbat färdigt.
http://lasselundell.se/page44.html
Riktiga motorer(Tm) har en magnet som momentant stryper dieseltillförseln
när man vrider nyckern i stoppläge. Elfel stoppar inte motorn, det värsta som kan
hända är att man får stanna motorn själv ( genom att dra i samma reglage som
elektromagneten drar)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 23 jul 2011, 14:19

Jag håller med om Riktiga Motorer inte skall stanna av sig själva pga elfel, men frågan är väl om de modernare historierna med styrprogram och ständigt insprutningstryck kan ha en annan filosofi. Skulle något i den sortens insprutning haverera kan man ju tänka sig att diesel under högt tryck sprutas ut över turbo och avgasrör - inte så bra. Frågan är väl vad som är mest "fail-safe" att stanna motorn (och riskera båten) eller låta motorn fortsätta gå (och riskera båten). Traditionell, mekanisk insprutning är litet snällare på det sättet, även om en läcka eller brusten insprutarledning kan vara besvärande där också. Det kan ju vara bra att då veta att det ytterst sällan blir den sortens fel.
Anders S

Skriv svar