Varmvatten i kallvattenskranen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Varmvatten i kallvattenskranen

Inlägg av Ridax » ons 13 jul 2011, 12:20

Jag får varmvatten ur kallvattenskranen. Är det en backventil som går till VV-beredaren som är trasig (eller som saknas) då? Eller hur brukar VV-beredarna vara inkopplade?

bosseh
Diamantmedlem

Re: Varmvatten i kallvattenskranen

Inlägg av bosseh » ons 13 jul 2011, 15:05

Det ska sitta en backventil på varmvattenberedarens kallvattensida, den kan bli lite trött med tiden. Plocka bort och rengör.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » lör 16 jul 2011, 10:58

Nu har jag kollat och det fanns ingen backventil på kallvattenmatningen till VVB. Satte dit en och fick genast förklaringen till ett annat fenomen som jag undrat över länge. Har kunnat tappa vatten länge innan tryckvattenpumpen satt igång, trots att jag inte kunnat hitta något expansionskärl någonstans. Nu när jag satte dit backventilen så sätter pumpen igång direkt när jag öppnar kranen, så ett expansionskärl blir väl nästa sak som båten önskar sig i julklapp...

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 18 jul 2011, 07:55

Varmvattenberedarna är inte helt fulla utan innehåller lite luft som fungerar som expansionskärl.
Om du bara tappar varmvatten, startar pumpen direkt då?

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » mån 18 jul 2011, 08:05

Stämmer precis, när jag tappar vv så tar det ett litet tag innan pumpen startar.

Skriv svar