Garmin -kartbilden gungar?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Garmin -kartbilden gungar?

Inlägg av Seagull » tis 12 jul 2011, 07:45

Har köpt och installerat en ny, lite större modell, av Garmin-plotter i båten. En alldeles utmärkt produkt som har många fina och en del konstiga funktioner.
En egenhet som jag inte upplevt på de plottrar jag haft och varit i kontakt med tidigare är att kartbilden svajar lite hit och dit. Visst händer att jag själv kör lite vingligt men även då jag koncentrerar mig på att köra spikrakt i helt lugnt vatten så vinglar kartbilden lite ändå. Som jag förstår så jobbar plottern på att hålla båtens positionsmarkering stilla och fast i mitten av skärmbilden och låter istället kartan (omvärlden) att röra sig. Och p.g.a den ständiga uppdateringen från satelliterna kan det variera lite på positionsbestämmelsen och därmed svajar kartan! Skulle man göra tvärtom -att låta båtens position vingla lite medans kartan är still skulle man inte märka något. Men som det är nu så får man en lätt släng av sjösjuka om man tittar för djupt och länge på kartbilden.
Hur som helst, jag vill bara kolla ifall någon annan känner igen problemet och ifall någon vet en lösning?

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Re: Garmin -kartbilden gungar?

Inlägg av matz » tis 12 jul 2011, 18:45

du kan ställa in om du vill att kartan skall röra sig ( moving map, ställ då gärna in "full chart ahead" ) eller båten rör sig över kartan

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Re: Garmin -kartbilden gungar?

Inlägg av Seagull » ons 13 jul 2011, 07:39

Tack för tipset Matz men jag kan inte finna den inställning du nämner i min handbok. Har mailat Garmin men dom behagar inte svara på frågan.

Skriv svar