Lysavdrag för optimistjolle

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
petter@klippan2.se
Rookie

Lysavdrag för optimistjolle

Inlägg av petter@klippan2.se » mån 27 jun 2011, 08:50

Hej,
Jag är medveten om SRS, men jag undrar om någon har en liknande erfarehet som jag att man vi midsommarseglingar och dyl fick göra avdrag på lyset om man släpade optimistjolle/ar efter båten. Kommer ni i så fall ihåg hur mycket man drog av?
Nyfiken, Petter

HansH
Diamantmedlem

Re: Lysavdrag för optimistjolle

Inlägg av HansH » tis 05 jul 2011, 12:05

Ev avdrag för jolle eller liknande bör om det nånsin har funnits ha varit en lokal klubb-konstruktion, icke sanktionerad av SSF.
De enda avdrag som fanns i LYS-systemet (som nu heter SRS i en något annorlunda tappning) var för fast propeller, endast fock (på en genuabåt) samt avsaknad av spinnaker. Sista året i LYS-systemet fanns det även något som kallades LYS-gennaker (en något mindre gennaker som gav en "pinne" i avdrag).
I SRS finns inga avdrag utan varje båttyp (om det är en standardbåt) har ett fast SRS-tal.
Om man har en icke standardbåt eller vill kappsegla med en segelsättning eller konfiguration som skiljer sig från standard så får man ansöka om ett mätbrev.

petter@klippan2.se
Rookie

Inlägg av petter@klippan2.se » tis 05 jul 2011, 12:32

Tack för svar. Det var nog lokala klubbregler, delvis för att få ut alla jollar till midsommarön. Jag misstänker att en optimistjolle bromsar lite på semesterseglingen och var mest ute för att få ett mått på det. Någon gissning?

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tor 07 jul 2011, 11:07

Optimist-bogsering har jag ingen erfarenhet av men en gummibåt (utan motor) brukar väl ge 0,5 knops lägre fart i snitt - naturligtvis märks det mest i lättvind.
Vad det motsvara i "LYS-avdrag" har jag ingen ening om.

petter@klippan2.se
Rookie

Inlägg av petter@klippan2.se » tor 07 jul 2011, 17:16

Ok, tack - jag använder det som riktmärke.

Skriv svar