Kan beskriva soppans hela väg till motorn, förste ägaren var på 60-talet motorman i dieseldrivna fartyg, och ville ha det så här. (på 50-talet var han även eldare på ångbåtar!)
I kölskarpen ligger en 110-liters huvudtank. Från den matas dagtanken med en elpump jag slår på emellanåt, jag har glömt detta en gång och kört tills motorn stannade och fick lufta...
På slangen mellan huvud och dagtank sitter det engångsfilter som bara är att byta o slänga utan krånglig luftning och oro för att det ska suga luft. I det här billiga lilla filtret fastnar nästan all ev skit som finns i huvudtanken. Det är helt genialiskt. Jag kan ju även välja att köra elpumpen när båten inte varit i sjögång på ett tag, det är ju då skiten från botten skvalpar runt och letar sig in i motorn.
Dagtanken av ett syrafast 400 mm rör har ett tanklock som sitter högst upp mitt på, där kan jag fylla på diesel från en dunk om elpumpen skulle paja. Och dessutom funkar dagtanken som ett grovfilter, jag kan lysa ner med en ficklampa och se ev grums som samlas i ett smalt stråk på botten och suga ur det med oljebytarpumpen. Jag har alltid en tioliters dunk beredd ifall elpumpen skulle paja. Då kan jag tanka där nere vid kartbordet, mkt trevligare än att göra det uppe på båten i ösregn och storm.
Från dagtanken rinner det på självtryck genom ett vanligt gammaldagsaluminium CV-filter utan glaskopp, jag vittjar den fällan ibland, men hittar aldrig varken grums eller vatten där. Sen går soppan in i finfiltret på motorn. Då är dieseln redan så ren att det filtret behöver jag aldrig byta.
Returen från spridarna går ner till huvudtanken igen, så diesln passerar genom alla filter flera ggr. Dagtanken har sin överfyllnadsretur ner dit också, så om jag vill kan jag köra elpumpen konstant och filtrera soppan genom det lilla plastfiltret flera ggr om.
När jag köpte båten för åtta år sen tänkte jag att det var lite onödigt krångligt att ha en dagtank med risken att glömma köra elpumpen, jag har soppamätare endast för huvudtanken och får ta en titt ner i dagtanken nån gång ibland, men jag har mer och mer fattat hur smart och driftsäkert hela systemet, hängslen o svångremmar flera ggr om!
P.S. Min förra båt, en segellös furusnipa med en MD2B stannade flera ggr pga att matarpumpen pajade. Mycket obehagligt att kasta ankar och börja meka ute i sjögången.