Så är mitt dieseltanks och matningsarrangemang gjort.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Så är mitt dieseltanks och matningsarrangemang gjort.

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 02 jul 2011, 12:21

Apropå alla trådar om problem med gegga och stopp i dieseln, och att tex värma dieseln... Jag har en dagtank på 25 liter som jag emellanåt med manuellt påslag matar med en elpump från huvudtanken i kölsvinet. (Ja, jag vet att det egentligen heter tryffelsvinet) I samma utrymme under akterkojen som dagtanken sitter går en slang som hör till den vattenburna värmen, (från helvetet?) och kalla nätter blir det rätt så varmt där nere. Det är alltså bara bra för dieseln? För nån vecka sen rev jag isär finfiltret på motorn enär det småblödde igenom diesel i finfilterkoppens packning. Var i Älmsta in till en båtfirma som mest pysslar med utombordare och fick tag på en o-ring jag misstänkte skulle passa. När jag sen öppnade burken såg jag att packningen som satt där var en riktigt tunn en med fyrkantprofil. Den runda oringen passade tydligen bra ändå, det blev helt snustorrt efteråt. Poängen med det hela ändå var att mitt finfilter var som nytt fast jag inte bytt det på kanske fem år nu, så jag satte dit samma igen fast jag hade ett nytt. Och där jag bor finns bara diesel med RME-tillsats...
Kan beskriva soppans hela väg till motorn, förste ägaren var på 60-talet motorman i dieseldrivna fartyg, och ville ha det så här. (på 50-talet var han även eldare på ångbåtar!)

I kölskarpen ligger en 110-liters huvudtank. Från den matas dagtanken med en elpump jag slår på emellanåt, jag har glömt detta en gång och kört tills motorn stannade och fick lufta...
På slangen mellan huvud och dagtank sitter det engångsfilter som bara är att byta o slänga utan krånglig luftning och oro för att det ska suga luft. I det här billiga lilla filtret fastnar nästan all ev skit som finns i huvudtanken. Det är helt genialiskt. Jag kan ju även välja att köra elpumpen när båten inte varit i sjögång på ett tag, det är ju då skiten från botten skvalpar runt och letar sig in i motorn.
Dagtanken av ett syrafast 400 mm rör har ett tanklock som sitter högst upp mitt på, där kan jag fylla på diesel från en dunk om elpumpen skulle paja. Och dessutom funkar dagtanken som ett grovfilter, jag kan lysa ner med en ficklampa och se ev grums som samlas i ett smalt stråk på botten och suga ur det med oljebytarpumpen. Jag har alltid en tioliters dunk beredd ifall elpumpen skulle paja. Då kan jag tanka där nere vid kartbordet, mkt trevligare än att göra det uppe på båten i ösregn och storm.
Från dagtanken rinner det på självtryck genom ett vanligt gammaldagsaluminium CV-filter utan glaskopp, jag vittjar den fällan ibland, men hittar aldrig varken grums eller vatten där. Sen går soppan in i finfiltret på motorn. Då är dieseln redan så ren att det filtret behöver jag aldrig byta.
Returen från spridarna går ner till huvudtanken igen, så diesln passerar genom alla filter flera ggr. Dagtanken har sin överfyllnadsretur ner dit också, så om jag vill kan jag köra elpumpen konstant och filtrera soppan genom det lilla plastfiltret flera ggr om.

När jag köpte båten för åtta år sen tänkte jag att det var lite onödigt krångligt att ha en dagtank med risken att glömma köra elpumpen, jag har soppamätare endast för huvudtanken och får ta en titt ner i dagtanken nån gång ibland, men jag har mer och mer fattat hur smart och driftsäkert hela systemet, hängslen o svångremmar flera ggr om! :D
P.S. Min förra båt, en segellös furusnipa med en MD2B stannade flera ggr pga att matarpumpen pajade. Mycket obehagligt att kasta ankar och börja meka ute i sjögången. :cry:
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Så är mitt dieseltanks och matningsarrangemang gjort.

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 02 jul 2011, 12:40

Kom på en till fördel: Jag kan mitt under säsongen köra huvudtanken helt tom, och ändå slippa få luft i motorn. Jag hör när elpumpen varvar upp sig, då är tanken där nere tom och dagtanken är full. Då kan jag genom en extrastos på hudtanken skicka ner oljebytar-sugslangen och suga ur den sista slatten soppa, med ev grums i. Sen häller jag i typ tre liter ny diesel, suger ur även denna, sen kan jag tanka fullt och veta att hela systemet är fritt från vatten o gegga. Det är bra så in i h-e. :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » sön 03 jul 2011, 21:40

Låter som något att sträva efter !

Har du bilder ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 04 jul 2011, 09:53

Bildmässigt är det väl bara dagtanken som skiljer sig från de flesta tankarrangemang. Och ev elpumpen. Men nog kan jag fota bara jag kommer ihåg det. :D

Skriv svar