Det är väl aldrig så att du äger en NF?stangen skrev:Hans "gesällprov" var att bygga NF som är ett exemplel på tokstark båt. Det är inte bara infästningen utan hela konstruktionen som är relevant. Tex en NF ser ut som ett V, medan nya båtar är helt flatbottnade med en fena som är bultad mitt på. En "V" formad båt är betydligt starkare och klarar hårdare påkörningar. De båtarna ser han aldrig (förutom småjobb då...) för de håller...
Det fanns en tid då det sades ungefär samma saker om NF (och liknande båtar, som Ballad, IW 31 / Commander/She, osv). Aldrig hålla var det. Dåliga att segla också. Skrönorna florerar, speciellt bland yrkesfolk.
- vilket inte alls hindrar att NF är en bra båt, som håller fint. Har alltid gillat NF, fina propotioner, snygg båt.
Inget oväntat i att reparationsvarven mest eller uteslutande får in nya båtar till rep: nya ägare, lite oprövade konstruktioner, viktigare för ägare och försäkringsbolag att reparationen görs på ett erkänt varv osv. En lite äldre båt hade jag själv aldrig släppt till ett rep-varv, bättre fixa själv (mitt förtroende för varven är begränsat). en omfattande reparation på ett varv kan lätt kosta mer än vad båten är värd.
- obs att jag på intet sätt förnekar att många nya båtar kan ha sina svagheter, tvärtom så har det varit genom historien.
/Jaramaz