Starta AIS-transponder eller inte?
Starta AIS-transponder eller inte?
Tråden om batteriladdning spårade in på AIS-transponder. (Mitt fel!) En del kommentarer får mig att starta denna tråd.
Det finns många, vitt skilda, aspekter att ta hänsyn till när det gäller AIS-transpondrar på små fartyg och på fritidsfartyg. Den viktigaste är kanske den rent politiska och offentligträttsliga. Genom att starta din AIS-transponder blir alla dina rörelser iakttagna och inspelade av Sjöfartsverkets VTS-centraler. Därutöver finns många andra, landbaserade, AIS-mottagare som tar del av trafiken. D.v.s. "storebror" ser dig! I många andra sammanhang anstränger man sig för att "storebror" *inte* skall se dig. Spåren från diverse politiska och religiösa diktaturer förskräcker! Man måste inse att politiska och religiösa vettvillingar alltid kan hitta "svarta" klumpar även i "påsar med helt rent vitt mjöl"! Det är av denna anledning som den oinskränkta personliga integriteten är så viktig för en demokrati. Att starta sin AIS-transponder innebär att man ger upp sin personliga integritet. Man bör nog tänka efter mycket noga innan man startar den.
Det finns en ordningsaspekt! Vi tillåter inte folk att ständigt gå omkring och "skriker" "här är jag". Ett sådant uppförande skulle, med rätta, anses störande. Varför skall vi tillåta detta beteende bara för att det görs med en AIS-transponder?
Det finns en praktisk kapacitetsaspekt. Många startade, klass B, AIS-transpondrar på ett litet område och bilden av alla båtar blir i praktiken oanvändbar.
Jag är inte teknikfientlig. Rätt använd är AIS mycket bra. Men det finns anledning att grundligt diskutera när klass B AIS-transpondrar bör vara startade och när de bör vara avstängda. Kanske läge för tvingande regler när klass B AIS-transpondrar får och skall vara startade?
Trafiken skall kanske krypteras och informationen bara visas för närliggande fartyg? Inte helt lätt att införa i efterhand men kanske mycket nödvändigt? Nyckeladministrationen i ett sådant system är inte helt lätt. Utrustningen blir med all sannolikhet rätt så mycket dyrare. Det tillkommer dessutom driftskostnader.
Det finns många, vitt skilda, aspekter att ta hänsyn till när det gäller AIS-transpondrar på små fartyg och på fritidsfartyg. Den viktigaste är kanske den rent politiska och offentligträttsliga. Genom att starta din AIS-transponder blir alla dina rörelser iakttagna och inspelade av Sjöfartsverkets VTS-centraler. Därutöver finns många andra, landbaserade, AIS-mottagare som tar del av trafiken. D.v.s. "storebror" ser dig! I många andra sammanhang anstränger man sig för att "storebror" *inte* skall se dig. Spåren från diverse politiska och religiösa diktaturer förskräcker! Man måste inse att politiska och religiösa vettvillingar alltid kan hitta "svarta" klumpar även i "påsar med helt rent vitt mjöl"! Det är av denna anledning som den oinskränkta personliga integriteten är så viktig för en demokrati. Att starta sin AIS-transponder innebär att man ger upp sin personliga integritet. Man bör nog tänka efter mycket noga innan man startar den.
Det finns en ordningsaspekt! Vi tillåter inte folk att ständigt gå omkring och "skriker" "här är jag". Ett sådant uppförande skulle, med rätta, anses störande. Varför skall vi tillåta detta beteende bara för att det görs med en AIS-transponder?
Det finns en praktisk kapacitetsaspekt. Många startade, klass B, AIS-transpondrar på ett litet område och bilden av alla båtar blir i praktiken oanvändbar.
Jag är inte teknikfientlig. Rätt använd är AIS mycket bra. Men det finns anledning att grundligt diskutera när klass B AIS-transpondrar bör vara startade och när de bör vara avstängda. Kanske läge för tvingande regler när klass B AIS-transpondrar får och skall vara startade?
Trafiken skall kanske krypteras och informationen bara visas för närliggande fartyg? Inte helt lätt att införa i efterhand men kanske mycket nödvändigt? Nyckeladministrationen i ett sådant system är inte helt lätt. Utrustningen blir med all sannolikhet rätt så mycket dyrare. Det tillkommer dessutom driftskostnader.
xyz123
Re: Starta AIS-transponder eller inte?
Kunde inte bry mig mindre... Om storebror vill se var jag seglar så varsågod. Jag smugglar inget och har inget att dölja så om jag efterlämnar spår så spelar det inte mig någon som helst roll. Då är jag mycket mer intresserad av att de skall veta var jag befinner mig ifall något skulle hända...
Sedan när det gäller din kommentar om att skrika "här är jag" och att det skulle orsaka klutter på AIS-skärmarna, så klarar ju systemet av det utan några som helst problem. De stora båtarna har mer avancerade AIS-presentation som kan filtrera stillaliggande fartyg, transpondrar från mindre fartyg osv. De enklare AIS-presentatörerna prioriterar i värsta fall de närmaste målen. Så något jätteproblem tycker inte jag att det är.
Om man skall anknyta till föregående tråden, så förstår jag fortfarande inte vad du menar med att SSRS eller kustbevakningen skulle kunna ha något emot att man har sin AIS-transponder igång i ett nödläge.
Sedan när det gäller din kommentar om att skrika "här är jag" och att det skulle orsaka klutter på AIS-skärmarna, så klarar ju systemet av det utan några som helst problem. De stora båtarna har mer avancerade AIS-presentation som kan filtrera stillaliggande fartyg, transpondrar från mindre fartyg osv. De enklare AIS-presentatörerna prioriterar i värsta fall de närmaste målen. Så något jätteproblem tycker inte jag att det är.
Om man skall anknyta till föregående tråden, så förstår jag fortfarande inte vad du menar med att SSRS eller kustbevakningen skulle kunna ha något emot att man har sin AIS-transponder igång i ett nödläge.
Eftersom jag skaffat transponder är det för att jag vill synas.
Det höjer säkerheten för mej, och andra får lättare att se CPA och TCPA.
Därför bör den alltid vara tillslagen.
Om någon inte vill se vissa AISmål kan de flesta programm stänga av vissa kategorier av mål.
Har pratat med skeppare på Danmarks o skärgårdsfärjor och de upplever inte att "mängden" B-transpondrar är ett problem.
Tvärtom vi får automatiskt uträknat och ev. larm om målens CPA.
Klass B-transpondrarna sänder med en lägre effekt och har de inte samma räckvidd som A klassen.
Har ännu inte sett att kortet blivit så fullt med mål att det stört navigationen.
Säkerheten går före "storebror ser mej".
"Allt" om AIS http://www.dagensbatliv.se/ais-och-vhf/allt-om-ais
Det höjer säkerheten för mej, och andra får lättare att se CPA och TCPA.
Därför bör den alltid vara tillslagen.
Om någon inte vill se vissa AISmål kan de flesta programm stänga av vissa kategorier av mål.
Har pratat med skeppare på Danmarks o skärgårdsfärjor och de upplever inte att "mängden" B-transpondrar är ett problem.
Tvärtom vi får automatiskt uträknat och ev. larm om målens CPA.
Klass B-transpondrarna sänder med en lägre effekt och har de inte samma räckvidd som A klassen.
Har ännu inte sett att kortet blivit så fullt med mål att det stört navigationen.
Säkerheten går före "storebror ser mej".
"Allt" om AIS http://www.dagensbatliv.se/ais-och-vhf/allt-om-ais
Det tog nästan 50 år innan sjöfarten fick ett indentifieringssystem liknande flygets. Det finns en viss kritik mot att man, med tanke på den långa tiden inte lyckats utveckla ett bättre system. Kritiken gäller tex valet av frekvensområde, avsaknaden av nödsignalering, avsaknaden av kryptering samt att man inte tagit hänsyn till fritidsbåtarnas behov. Informationen från snabbgående båtar med klass B-transpondrar är tex på tok för långsam. AIS har inte blivit den succé man förväntade sig bland fritidsbåtar. I USA har marknaden för transponders varit minst sagt usel. Myndigheterna i USA har pratat om ett möligt alternativt system, satellitbaserat och med mycket enklare (och billigare) transponders.
De flesta av oss har inget att dölja men vill vi alltid visa alla exakt var vi är? Vill vi alltid visa hur man kan passera mellan land och några grund som ser hopplöst ut på sjökortet? Eller vilken väg man tar sig in i fina vikar?
Vill vi visa tjuvarna att nu är vi på båtsemester långt borta? Piratöverfall är ju inte så vanliga i våra vatten men nog måste piraterna jublat över AIS systemet!
Jag känner folk som med stor entusiasm skaffade transponders men som stängde av dem efter ett tag pga andras, ibland spydiga, kommentarer om vilken fart man presterade, när man kom iväg på morgonen osv.
Det är klart att seglar man längre sträckor över öppna vatten är transpondern bra. Men alternativet, bra radarreflektor och AIS-mottagare är ett bra och billigt alternativ. Men allra bäst är en radar.
De flesta av oss har inget att dölja men vill vi alltid visa alla exakt var vi är? Vill vi alltid visa hur man kan passera mellan land och några grund som ser hopplöst ut på sjökortet? Eller vilken väg man tar sig in i fina vikar?
Vill vi visa tjuvarna att nu är vi på båtsemester långt borta? Piratöverfall är ju inte så vanliga i våra vatten men nog måste piraterna jublat över AIS systemet!
Jag känner folk som med stor entusiasm skaffade transponders men som stängde av dem efter ett tag pga andras, ibland spydiga, kommentarer om vilken fart man presterade, när man kom iväg på morgonen osv.
Det är klart att seglar man längre sträckor över öppna vatten är transpondern bra. Men alternativet, bra radarreflektor och AIS-mottagare är ett bra och billigt alternativ. Men allra bäst är en radar.
Som sagt, den som bryr sig om vad andra säger om morgontidighet alternativt prestanda kan ju välja att stänga av sin AIS. Det spelar heller inte mig någon roll om folk med det tänket köper AIS eller inte, för det är inte de som bekymrar mig. Ligger man mycket i hamn eller seglar särskilt långsamt är man ändå ingen större fara, ens för sig själv. Jag är tämligen säker på att det som gör att menigheten skaffar AIS-mottagare och skiter i transponder (för så tror jag att det är) beror på att menigheten anser att merkostnaden för en transponder (som, ytligt sett, mest andra har nytta av) hellre kan läggas på annat. Den publik som väljer på det sättet köper heller inte någon av de dugliga passiva radarreflektorerna, för de kostar mer än ett par hundra, de också.
Det är fullt tillåtet att stänga av sin transponder om man tror att man är jagad av Störtebeker. Detta antecknas i loggboken, och så är det inte mer med det. Blir man då påseglad kommer det med i bedömningen, om man har lyckan att få sitta med i den förhandlingen.
Det är fullt tillåtet att stänga av sin transponder om man tror att man är jagad av Störtebeker. Detta antecknas i loggboken, och så är det inte mer med det. Blir man då påseglad kommer det med i bedömningen, om man har lyckan att få sitta med i den förhandlingen.
Anders S
Tolkar bestämelserna så, finns AIS ombord skall den användas.
Saxat från: http://www.rorgangare.se/pdf/sjotrafikforeskrifter.pdf
Sjöfartsverket 2004. Sjuttonde upplagan
Svenska Sjötrafikföreskrifter m.m.
Internationella Sjövägsreglerna
med kommentarer
Regel 7 – Risk för kollision
a. Varje fartyg skall utnyttja alla tillgängliga medel, som med hänsyn till rådande
förhållanden och omständigheter bedöms lämpliga för att avgöra om risk
för kollision föreligger. I tveksamma fall skall sådan risk anses föreligga.
Saxat från: http://www.rorgangare.se/pdf/sjotrafikforeskrifter.pdf
Sjöfartsverket 2004. Sjuttonde upplagan
Svenska Sjötrafikföreskrifter m.m.
Internationella Sjövägsreglerna
med kommentarer
Regel 7 – Risk för kollision
a. Varje fartyg skall utnyttja alla tillgängliga medel, som med hänsyn till rådande
förhållanden och omständigheter bedöms lämpliga för att avgöra om risk
för kollision föreligger. I tveksamma fall skall sådan risk anses föreligga.
Nu är det visserligen 2010 års upplaga av Sjötrafikföreskrifter mm som gäller men texten är i princip densamma.
Den som har AIS mottagare ska använda den, transponderns sändande del behöver man inte använda som fritidsbåt.
Den som har AIS mottagare ska använda den, transponderns sändande del behöver man inte använda som fritidsbåt.
- coppertail
- Platinamedlem
Det var nog bland det mest paranoida jag någonsin läst faktiskt.xyz123 skrev:Det finns många, vitt skilda, aspekter att ta hänsyn till när det gäller AIS-transpondrar på små fartyg och på fritidsfartyg. Den viktigaste är kanske den rent politiska och offentligträttsliga. Genom att starta din AIS-transponder blir alla dina rörelser iakttagna och inspelade av Sjöfartsverkets VTS-centraler. Därutöver finns många andra, landbaserade, AIS-mottagare som tar del av trafiken. D.v.s. "storebror" ser dig! I många andra sammanhang anstränger man sig för att "storebror" *inte* skall se dig. Spåren från diverse politiska och religiösa diktaturer förskräcker! Man måste inse att politiska och religiösa vettvillingar alltid kan hitta "svarta" klumpar även i "påsar med helt rent vitt mjöl"! Det är av denna anledning som den oinskränkta personliga integriteten är så viktig för en demokrati. Att starta sin AIS-transponder innebär att man ger upp sin personliga integritet. Man bör nog tänka efter mycket noga innan man startar den.
Du måste ha ett väldigt komplicerat liv om inte "storebror" ska kunna veta vad du har för dig. Bara att skriva ett inlägg på sailguide måste ju vara en oerhörd "risk"?
Tänk att aldrig kunna betala med någon form av plastkort? Mobiltelefon är naturligtvis helt uteslutet.
Du kan inte ha en bil med ett elektroniskt motorstyrningssystem eftersom körstäckor, start/stopp, hastigheter mm, loggas av bilens "databox".
Man måste nog vara ett ganska rejält hot mot rikets säkerhet om någon ens skulle komma på tanken att leta efter en fritidsbåt i VTS:ernas AIS loggar.
Helt bortsett från storebrorsparanojan, så kan det nog tänkas att en utredare av någon sjöolycka (eller en utredare som undersöker någon mer allmän marin brottslighet) skulle undersöka AIS-loggarna. Vi skall väll inte utesluta att detta kan vara till skada likaväl till gagn för den enskilde, litet beroende på situationen.coppertail skrev: Man måste nog vara ett ganska rejält hot mot rikets säkerhet om någon ens skulle komma på tanken att leta efter en fritidsbåt i VTS:ernas AIS loggar.
Anders S
Paranoja? Vi har i det här landet en Datainspektion som granskar dataregister som innehåller personuppgifter med mera. Såvitt jag vet finns det stor enighet om behovet av en datainspektion. Det händer dessutom då och då att inspektionen sätter ner fötterna och ser till att onödiga uppgifter inte sparas och att det som sparas inte sparas för länge. Jag tycker definitivt att information från klass B transpondrar bör behandlas på samma sätt som andra personregister.
Så länge kraven säger att en befintlig transponder alltid skall vara startad så skaffar jag inte en sådan. Om man ändrar reglerna så blir läget ett annat. För att vara konkret så föreslår jag:
1. Man skall aldrig vara skyldig att starta transpondern. Det här gäller trots allt fritidsfartyg som inte behöver ha en AIS-transponder.
2. Man rekommenderas att starta transponder om:
2.1 Navigationssvårigheter tillstöter, t.ex. tät dimma. Inte bara lätt dimma utan tät dimma!
2.2 Man behöver kalla på hjälp, t.ex. trossen eller sjöassistans för att få mer drivmedel eller riktig olycka.
3. Att det aldrig får vara en försäkringsnackdel att ha sin transponder avstängd. Snabbgående motorbåtar måste lära sig att se upp!
Man måste inse att folk kan ha sina tankar på andra problem och därför glömmer att starta sin transponder.
4. Att det inte är tillåtet att lägga ut information från klass B transpondrar allmänt tillgängliga, t.ex. på internet.
Så länge kraven säger att en befintlig transponder alltid skall vara startad så skaffar jag inte en sådan. Om man ändrar reglerna så blir läget ett annat. För att vara konkret så föreslår jag:
1. Man skall aldrig vara skyldig att starta transpondern. Det här gäller trots allt fritidsfartyg som inte behöver ha en AIS-transponder.
2.1 Navigationssvårigheter tillstöter, t.ex. tät dimma. Inte bara lätt dimma utan tät dimma!
2.2 Man behöver kalla på hjälp, t.ex. trossen eller sjöassistans för att få mer drivmedel eller riktig olycka.
3. Att det aldrig får vara en försäkringsnackdel att ha sin transponder avstängd. Snabbgående motorbåtar måste lära sig att se upp!
Man måste inse att folk kan ha sina tankar på andra problem och därför glömmer att starta sin transponder.
4. Att det inte är tillåtet att lägga ut information från klass B transpondrar allmänt tillgängliga, t.ex. på internet.
xyz123
- coppertail
- Platinamedlem
Jo det är ju högst rimligt som du tycker xyz123.
Å andra sidan så kan man ju ta lagstödet för att alltid ha transpondern igång med en stor nypa salt.
Särskilt på en segelbåt där man helt enkelt kan hänvisa till strömbrist.
I princip vilken annan valfri ursäkt duger säkert också på en fritidsbåt där AIS inte är obligatorisk.
Handelsfartyg som inte har fungerande transponder får ett argt mejl från sjöfartsinspektionen till rederikontoret.
Det arga mejlet kommer först efter anmälan från lots eller VTS. Inspektionen själv har ju ingen inspektion (hehe)
Blir inte felet åtgärdat inom de närmast följande hamnbesöken kan det teoretiskt leda till åtal.
Mig veterligen har det dock aldrig gått så långt som till åtal i något fall ännu.
Vem skulle kontrollera om en fritidsbåts AIS fungerar eller ej? Ingen VTS intresserar sig för fritidsbåtar.
(Åtminstone inte för fritidsbåtar under 40 meters längd.)
Kustbevakningen eller polis har inget lagligt stöd för att komma ombord och kontrollera teknisk utrustning på en fritidsbåt.
(Sålänge man inte ligger ute med en störande bärvåg eller liknande)
Hur ska man rent juridiskt ens själv kunna veta om transpondern fungerar eller ej?
Förstår du hur jag tänker?
Å andra sidan så kan man ju ta lagstödet för att alltid ha transpondern igång med en stor nypa salt.
Särskilt på en segelbåt där man helt enkelt kan hänvisa till strömbrist.
I princip vilken annan valfri ursäkt duger säkert också på en fritidsbåt där AIS inte är obligatorisk.
Handelsfartyg som inte har fungerande transponder får ett argt mejl från sjöfartsinspektionen till rederikontoret.
Det arga mejlet kommer först efter anmälan från lots eller VTS. Inspektionen själv har ju ingen inspektion (hehe)
Blir inte felet åtgärdat inom de närmast följande hamnbesöken kan det teoretiskt leda till åtal.
Mig veterligen har det dock aldrig gått så långt som till åtal i något fall ännu.
Vem skulle kontrollera om en fritidsbåts AIS fungerar eller ej? Ingen VTS intresserar sig för fritidsbåtar.
(Åtminstone inte för fritidsbåtar under 40 meters längd.)
Kustbevakningen eller polis har inget lagligt stöd för att komma ombord och kontrollera teknisk utrustning på en fritidsbåt.
(Sålänge man inte ligger ute med en störande bärvåg eller liknande)
Hur ska man rent juridiskt ens själv kunna veta om transpondern fungerar eller ej?
Förstår du hur jag tänker?
Lycka till !xyz123 skrev:Paranoja? Vi har i det här landet en Datainspektion som granskar dataregister som innehåller personuppgifter med mera. Såvitt jag vet finns det stor enighet om behovet av en datainspektion. Det händer dessutom då och då att inspektionen sätter ner fötterna och ser till att onödiga uppgifter inte sparas och att det som sparas inte sparas för länge. Jag tycker definitivt att information från klass B transpondrar bör behandlas på samma sätt som andra personregister.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Kravet gäller fartyg om 300 brutto samt passagerarfartyg vid internationell resa.xyz123 skrev: Så länge kraven säger att en befintlig transponder alltid skall vara startad så skaffar jag inte en sådan. Om man ändrar reglerna så blir läget ett annat.
Har man en fritidsbåt på 300 brutto är nog kravet ganska rimligt!
--
Det kan vara intressant att studera någon live-AIS-karta, antalet fritidsbåtar med transponder är väldigt litet.
Ett flertal firmor lägger ut reklam på AIS"nätet".
De ligger på landbacken och stör inte navigeringen.
Men det är väl inte så det är tänkt att användas.
De ligger på landbacken och stör inte navigeringen.
Men det är väl inte så det är tänkt att användas.
- coppertail
- Platinamedlem
xyz123 tänker nog på eventuella tillämpningar av sjötrafikföreskrifterna.bosseh skrev:Kravet gäller fartyg om 300 brutto samt passagerarfartyg vid internationell resa.xyz123 skrev: Så länge kraven säger att en befintlig transponder alltid skall vara startad så skaffar jag inte en sådan. Om man ändrar reglerna så blir läget ett annat.
Har man en fritidsbåt på 300 brutto är nog kravet ganska rimligt!
--
Det kan vara intressant att studera någon live-AIS-karta, antalet fritidsbåtar med transponder är väldigt litet.
Till exempel regel 5. Utkik, och då i synnerhet frasen
-utan även alla andra under rådande förhållanden aktuella och till buds stående hjälpmedel....
Vilket ger att fartyg utrustade med till exempel radar är skyldiga att använda denna.
På samma vis borde ju ett fartyg utrustat med AIS/transponder vara skyldig att använda dessa hjälpmedel.
Har inget med krav eller storlek att göra utan blir då ett av pryljocken självpåtaget ansvar.