längd popnit ?!
längd popnit ?!
Hej.
Jag skall popnita ihop ett ändbeslag och röret på Seldéns gennakerpeke men blir osäker. Totala tjockleken från yttersida rör till insida beslaget är 15 mm. Den medskickade popniten är 18 mm från ovankanten "brättet" till toppen på hatten. Kommer detta att funka? Kommer popniten verkligen att hinna deformeras på insidan eller borde den varit längre??
//Niklas S
Jag skall popnita ihop ett ändbeslag och röret på Seldéns gennakerpeke men blir osäker. Totala tjockleken från yttersida rör till insida beslaget är 15 mm. Den medskickade popniten är 18 mm från ovankanten "brättet" till toppen på hatten. Kommer detta att funka? Kommer popniten verkligen att hinna deformeras på insidan eller borde den varit längre??
//Niklas S
Re: längd popnit ?!
Det skall nog gå bra. Har Selden borrat hålen? Annars borrar du med så litet spel du bara kan, så skall du se att splinten (och du) drar niten i en snygg krage. En alltför lång nit kan faktiskt vara sämre, för det händer att man då drar av splinten för tidigt, innan kragen vulstas fullt ut mot godset.
Anders S
Ok. Jag testar så får vi se. I värsta fall får jag väl borra ur den..
Och nej, borra får man göra själv efter att bommen kapats till rätt längd.
Stay tuned.
Och nej, borra får man göra själv efter att bommen kapats till rätt längd.
Stay tuned.
Jag är inte så övertygad, men har Seldens sänt med så ...
annars är dina uppgifter lite knapphändiga, och jag förstår inte helt vilket mått du avser
Från Hjertmans katalog
3562-484 Popnit 4.8x12mm 8.6 32.-
3562-485 Popnit 4.8x16mm 12.4 37.-
3562-654 Popnit 6.5x12mm 7.6 46.-
3562-655 Popnit 6.5x16mm 12.7 59.
den näst sista kolumen anger max gods.
notera ur denna att lilla tabell att enbart längden inte är avgörande, samma längd ger olika grepp beroende på diameter. Dessutom kan noteras att den populära diametern 4.8 så greppar en 16 mm lång nit 12.4 mm gods, dvs 3.6 mm extra mån behövs. De mått du angav ligger alltså på gränsen, men återigen: har Selden skickat med så borde det gå bra.
Allmänt kan det vara viktigt att se till så att de material som skall nitas ligger tätt mot varandra, vilket väl sker direkt i ditt fall.
Jaramaz
annars är dina uppgifter lite knapphändiga, och jag förstår inte helt vilket mått du avser
Från Hjertmans katalog
3562-484 Popnit 4.8x12mm 8.6 32.-
3562-485 Popnit 4.8x16mm 12.4 37.-
3562-654 Popnit 6.5x12mm 7.6 46.-
3562-655 Popnit 6.5x16mm 12.7 59.
den näst sista kolumen anger max gods.
notera ur denna att lilla tabell att enbart längden inte är avgörande, samma längd ger olika grepp beroende på diameter. Dessutom kan noteras att den populära diametern 4.8 så greppar en 16 mm lång nit 12.4 mm gods, dvs 3.6 mm extra mån behövs. De mått du angav ligger alltså på gränsen, men återigen: har Selden skickat med så borde det gå bra.
Allmänt kan det vara viktigt att se till så att de material som skall nitas ligger tätt mot varandra, vilket väl sker direkt i ditt fall.
Jaramaz
hej!
Aluminiumbommen är, där hålen är borrade, 3 mm tjock. (Tjockleken variarar runt omkretsen). I bommen sticks sedan en bussning i plast och själva ändstycket. Total tjocklek på dessa är 12 mm. 12+3=15.
Hålen är borrade med 6,5 mm borr enligt instruktion. Popniten är 6,2 (vill jag minnas) och längden på den grova delen 18 mm ovanför brättet (om man håller den så att den ser ut som en hatt) till toppen på hatten 18 mm. Även om passningen mellan delarna är bra så ser jag kanske ett problem med att när jag poppat första niten så har jag ju komprimerat ihop delarna på den sidan och det lilla glapp som alltid finns kommer flyttas helt till andra sidan när det är dags att dra den niten...
Nu skall jag leta reda på en bra tång
//Niklas
Aluminiumbommen är, där hålen är borrade, 3 mm tjock. (Tjockleken variarar runt omkretsen). I bommen sticks sedan en bussning i plast och själva ändstycket. Total tjocklek på dessa är 12 mm. 12+3=15.
Hålen är borrade med 6,5 mm borr enligt instruktion. Popniten är 6,2 (vill jag minnas) och längden på den grova delen 18 mm ovanför brättet (om man håller den så att den ser ut som en hatt) till toppen på hatten 18 mm. Även om passningen mellan delarna är bra så ser jag kanske ett problem med att när jag poppat första niten så har jag ju komprimerat ihop delarna på den sidan och det lilla glapp som alltid finns kommer flyttas helt till andra sidan när det är dags att dra den niten...
Nu skall jag leta reda på en bra tång
//Niklas
1. Allt du (inte) behöver veta om popnit: http://www.emhart-teknik.se/katalog/fas ... OP-nit.pdf ( Se sidan 71 för monelnit (Cu-Ni) )
2. Om du blev nervös över min och Jaramaz möjliga osämja, så kan man utan vidare slå ett pling till Selden för att fråga.
2. Om du blev nervös över min och Jaramaz möjliga osämja, så kan man utan vidare slå ett pling till Selden för att fråga.
Anders S
det är väl inte så mycket till osämja, grundbudet är trots allt att Seldens vet vad de gör.
- har du borrat 6.5 så är nog popniten det också. De skall passa utan glapp, glapp kan leda rörelser, vilka i sin tur gnager på niten osv.
Popnittänger - du skall ha en som klarar 6.5 mm, och gärna också 6.0 och 4.8. Skall du köpa har både Biltema och Jula, de kostar ungefär lika mycket (~250:-) och duger utmärkt att klämma några få nitar med. De mindre tängerna (90 grader mot sprinten) är svåra att få bra grepp med, även de som är lite dyrare. Jag ser dem i första hand som för mindre nitar (upp till 4.0 till exempel).
Hursomhelst, se till så att du har en bra tång med ordentliga handtag så att du kan klämma niten ordentligt.
/J
- har du borrat 6.5 så är nog popniten det också. De skall passa utan glapp, glapp kan leda rörelser, vilka i sin tur gnager på niten osv.
Popnittänger - du skall ha en som klarar 6.5 mm, och gärna också 6.0 och 4.8. Skall du köpa har både Biltema och Jula, de kostar ungefär lika mycket (~250:-) och duger utmärkt att klämma några få nitar med. De mindre tängerna (90 grader mot sprinten) är svåra att få bra grepp med, även de som är lite dyrare. Jag ser dem i första hand som för mindre nitar (upp till 4.0 till exempel).
Hursomhelst, se till så att du har en bra tång med ordentliga handtag så att du kan klämma niten ordentligt.
/J
Min är Biltema (AVNIFN) ( http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... g/Nittang/ ) Den duger till sådant, jag drog i 6.4 mm popnitar (i en spinnakerbom) senast den brukades och den är nog minst tio år gammal. Däremot får man räkna med att man får ta den i ett gott grepp, liksom "i famnen" för det är hårt att dra även monelnitar med den. RF nit i den grovleken vet jag inte om jag skulle klara (eller om tången gör det). Jag drar med båda armarna och håller den andra skänkeln mot axeln. (Jag är inte uppseendeväckande klen). Det är mao meningslöst att prova med mindre tänger än så här.Jaramaz skrev: Skall du köpa [... tång...] har både Biltema och Jula, de kostar ungefär lika mycket (~250:-) och duger utmärkt att klämma några få nitar med...
Anders S
Enligt Selden "skall det gå"
.
Får de om det stämmer..
Trevlig midsommar!
Får de om det stämmer..
Trevlig midsommar!
Till 6,4mm popnit brukar man använda 6.5mm borr. Jula har en popnittång för ca 250:- som i katalogen drar 6,0mm popnit men i verkligheten har ett munstycke för 6,4mm popnit och inte 6,0mm.
Ja, måttangivelserna varierar något. Visst håller jag med dig Ridax om att det är 6.4 mm, ibland anges den som 6.5 mm. (Men 6.2 har jag inte sett så mycket av).Ridax skrev:Till 6,4mm popnit brukar man använda 6.5mm borr. Jula har en popnittång för ca 250:- som i katalogen drar 6,0mm popnit men i verkligheten har ett munstycke för 6,4mm popnit och inte 6,0mm.
Julas tång ... tar både 6.4 och 6.0, ett munstycke för var. Och för 4.8 (totalt 5 munstycken). Det är helt riktigt att de anger fel i katalog och hemsida, men på omslaget står det faktiskt som det skall vara.
Att dra 6.4 Monel med den tången är inte så tungt, även om skänklarna inte är så långa. Det finns nog spridning bland tillverkare av popnit, så det är ingen absolut utsaga. rf har jag inte provat med.
Nu verkar ämnet ganska uttömt, till-och-med för en regnig dag-före-lika-regnig-midsommar.
/Jaramaz
Julas tång 151002 har munstycke för 6,4 mm nit men inte 6,0. Det följer med 5 nit instucken men inget av dem är för 6,0, i alla fall inte på den versionen som jag köpte för ett par veckor sedan. Det står rätt på förpackningen men det är ju av begränsad glädje om man köper den på postorder eller skickar ett bud att köpa den. Nu tror jag ju att 6,4 ät vanligare än 6,0 så det är ju vettigt att ha det som det är, men det är lite dåligt att de inte korrigerar informationen, speciellt som jag har ringt och påpekat det (och lämnat tillbaka min tång).
När Hjertmans hade fel i din "katalog" på weben (i en helt annan fråga) så korrigerade de på sekunden medan jag satt i luren.
När Hjertmans hade fel i din "katalog" på weben (i en helt annan fråga) så korrigerade de på sekunden medan jag satt i luren.
Nu skall man inte vara rädd att prova att köra 6 mm popnit i ett 6.4 mm munstycke. Backarna som drar i splinten har ändå samma mått, och den lilla skillnaden i stödyta som skiljer mellan 6.0 och 6.4 betyder inte något. Däremot är det ju, som alla förstår, inte möjligt att sticka in en splint till en 6.4-nit i ett 6 mm munstycke, om splinten är för grov för munstyckets hål. Den som till äventyrs har en i övrigt duglig tång kan i så fall försöka borra upp munstycket en smula. Är det ett proffsverkytyg är nog munstycket (och framförallt backarna) i riktigt verktygsstål, och då lär det inte gå så enkelt.
Anders S
Det gick fint med de medskickade nitarna
Men det var ingen lek att göra jobbet trots en rejäl lånepopnitsdragspelstång. Rejält trögt!
Tacka alla för bra input:-)
Men det var ingen lek att göra jobbet trots en rejäl lånepopnitsdragspelstång. Rejält trögt!
Tacka alla för bra input:-)