Tätt vid mastgenomföringen?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Laban
Rookie

Tätt vid mastgenomföringen?

Inlägg av Laban » lör 18 jun 2011, 19:30

Har någon tips på hur man får tätt vid mastgenomföringen i rufftaket?
Jag har aldrig haft genomgående mast tidigare men har på min nya båt monterat gummidamaskern (eller vad det nu kallas) och spänt fast med två långa "slangklämmor". Jag todde att det skulle räcka men vid först regnet så läckte det in betydande mängder med regnvatten längs med masten. Jag tror att det kommer in via små spår som går längs masten framtill och på sidorna och eventuellt kommer det in lite bak vid likrännan som i och för sig är tätad med silikon.
Nu virade jag runt eltejp och lade dit lite vaselin vid spåren men det känns inte som en hållbar lösning. Hur gör ni? Vulktejp? Sika?

/Laban

Kjelle
Diamantmedlem

Re: Tätt vid mastgenomföringen?

Inlägg av Kjelle » sön 19 jun 2011, 10:07

Jag har tejp (vulband) lindad ofanför damaken. Spåret för liket är fylld med något (byggskum). Vidare är masten fylld med skum i höjd med rufftaket.

Jag har sett förslaget att fylla spalten mellan mast och rufftak med buggskum, dels för att täta dels som ersättning för de kuddar man brukar trycka i. Det är enkelt att såga upp skummet (med ett bågfilblad) när det är dags för avmastning. Har inte provat men verkar bra.

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » sön 19 jun 2011, 11:51

Hej,

Runt den över delen av damasken har jag lagt Sika och sedan dragit fast slangklämman, fyllt likrännan med Sika strax ovanför och fått till en liten sluttning för att ledan bort så mycket vatten som möjligt. Trots detta (och att masten är fylld med skum strax ovanför däcksnivå) kommer det in vatten, varför jag i år "gjöt" en ram (egentligen plastade), borrade ett hål i durken (mastfoten står på en plastade durk), och ledde vattnet ned till kölsvinet.

Ramen byggde jag upp genom att först lägga ett VP-rör runt mastfoten och sedan spackla upp med glasfiberspackel för att få en bra form. Arbetet tog ca 1 timme, och plastningen lika länge inklusive slipning och att få formen slät och fin. Det fungerar hur bra som helst, och jag får inget vatten på durken. Formen sattes fast med Sika. Allt regnvatten som kommer in stannar inom ramen och "försvinner" till kölsvinet.

Eftersom jag har trädurk kunde jag konstatera att bristen på ordentlig avrinning orsakade att jag var tvungen att byta delar av durken.

//Mats
Scanner 391 nr 142

Laban
Rookie

Inlägg av Laban » sön 19 jun 2011, 15:42

Tack för tipsen. Kanske får man titta på en lösning med uppsamling av regnvatten men som det är nu, droppar det ned på bord och stänker vida runt omkring på durken.
Jag misstänker att det kan bli svår att få Sika att fästa på silikon? Undrar om vulkband fäster/tätar bättre? Jag får väl prova mig fram.

Är byggskum verkligen vattentätt? Känns som att det finns en risk att det börjar suga vatten istället för att täta.

/Laban

Skriv svar