Förtent kabel
Re: Förtent kabel
Märksiffror går utmärkt. En annan lösning är en "lyx-dymo" med märktejp, då kan man göra etiketter i klartext att sätta på kabeln i båda ändar och vid eventuella skarvdosor. "32" kräver att man kommer ihåg eller har kartan framme, "Länspump förpik" är mer självförklarande. Kjell och Co har ett buntband som kan brukas för att sätta märktapen på, om man inte nöjer sig med att märka kabeln med en "flagga". http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,319000000
(Man får ett annat pris i 100-pack!)
(Man får ett annat pris i 100-pack!)
Anders S
Ja det är ett bra alternativ att märka upp kablarna på något proffsigt sätt.
Vart brukar du köpa det någonstans/ hittar man det med på b..tema?, Anders G
Dynamo tejp, håller det i längden. risken att det fejdar bort eller nöts bort, vore inte så bra.
Har idag inget elsystem alls (knappt). Jag rev ut det mesta då kablar var skarvade lite här och där, tvinnade och sedan något varv med eltejp, ibland när jag följde en kabel så bytte den färg. Kändes inte bra.
Jag lånade ett par böcker om båt elsystem, kommer inte ihåg namnen i skrivande stund. Men jag fottade av dom så jag kan titta på dom i datorn, något som jag började med på min resa efter USA´s östkust. Där ägaren hade ett par bra böcker om Atlanten översegling och så köpte vi Intercostal chanel guide, jag lämnade böckerna, eftersom jag var så tungt packad redan.
Böcker väger bly, men datorn och digitalkameran hade jag redan med mig.
Har en liten fundering, Erlandssons brygga har ett par små led lanternor för 298 (upp till 12m) dom verkar smidiga och så tänkte jag köra en vanlig stor kombi lanterna i mast toppen. Köpte en led lampa som skulle vara till topp lanternan, men tycker att det inte ger rätt ljus. Det gröna blir mer åt det blåa.
Finns det inga ledlampor som har vita, röda och gröna dioder... eller måste man bygga en själv. Vill helst inte betala 2-3 tusen för en komplett led topplanterna.
Jag är mycket tacksam för era råd och tips,
Vart brukar du köpa det någonstans/ hittar man det med på b..tema?, Anders G
Dynamo tejp, håller det i längden. risken att det fejdar bort eller nöts bort, vore inte så bra.
Har idag inget elsystem alls (knappt). Jag rev ut det mesta då kablar var skarvade lite här och där, tvinnade och sedan något varv med eltejp, ibland när jag följde en kabel så bytte den färg. Kändes inte bra.
Jag lånade ett par böcker om båt elsystem, kommer inte ihåg namnen i skrivande stund. Men jag fottade av dom så jag kan titta på dom i datorn, något som jag började med på min resa efter USA´s östkust. Där ägaren hade ett par bra böcker om Atlanten översegling och så köpte vi Intercostal chanel guide, jag lämnade böckerna, eftersom jag var så tungt packad redan.
Böcker väger bly, men datorn och digitalkameran hade jag redan med mig.
Har en liten fundering, Erlandssons brygga har ett par små led lanternor för 298 (upp till 12m) dom verkar smidiga och så tänkte jag köra en vanlig stor kombi lanterna i mast toppen. Köpte en led lampa som skulle vara till topp lanternan, men tycker att det inte ger rätt ljus. Det gröna blir mer åt det blåa.
Finns det inga ledlampor som har vita, röda och gröna dioder... eller måste man bygga en själv. Vill helst inte betala 2-3 tusen för en komplett led topplanterna.
Jag är mycket tacksam för era råd och tips,
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Biltema har siffror som träs på kabeln. Elfa har en snygg variant som snäpps på kabeln och således fungerar för redan kontakterad kabel. Har personligen synnerligen dåliga erfarenheter av allt vad märktejp och dymo heter i båt. De brukar bara lossna, men visst håller jag med om att det är mera lättläst.
Bästa är om man kan riva ut och göra om, då kan man få det mycket redigare, så redigt att man i princip inte behöver märka

Bästa är om man kan riva ut och göra om, då kan man få det mycket redigare, så redigt att man i princip inte behöver märka

/Anders G
Det fungerar bra med modern märktejp och en märkmaskin. (Lyx-Dymo) Texten bränns in (termoskrivare) på ett skikt inne i tejpen, tejpen är helt vattensäker, texten också. (Jag har en Brother för tvåhundra, det finns bättre, men rätt sorts tejp finns till alla modeller) Sedan rekommenderar jag (som sagt och länkat) skyltar (buntband med skylt) att sätta på kabeln, inte att sätta en flagga på den. Jag har gått över helt till att märka kablar på det sättet, även om det såklart är en smal sak att numrera och hålla ett numrerat kopplingsschema uppdaterat och snyggt på datorn, och så är man litet disciplinerad och skriver ut det emellanåt och lägger det i båtpärmen. Smaksak, tror jag, bara man märker.
Gamla tryck-Dymo med pistolhandtag minns väl alla, när den en gång prydliga skylten tryckts mot underlaget till utslätande av all text, och endast en kryptotekniker ihop med en egyptolog kan uttolka vad som en gång skrivits. Eller, så hittar man en fullt läsbar skylt ("Varning!, lossa INTE denna kabel") på durken, efter att ha lossnat från fuktigt trä...
Gamla tryck-Dymo med pistolhandtag minns väl alla, när den en gång prydliga skylten tryckts mot underlaget till utslätande av all text, och endast en kryptotekniker ihop med en egyptolog kan uttolka vad som en gång skrivits. Eller, så hittar man en fullt läsbar skylt ("Varning!, lossa INTE denna kabel") på durken, efter att ha lossnat från fuktigt trä...
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag tror digDet fungerar bra med modern märktejp och en märkmaskin. (Lyx-Dymo)
/Anders G
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Se upp med Biltemas kabel, här sålde de 2x1,5 mm2 förtent kabel som 2x2,5 mm2 (fel kabel i paketen alltså). Trots att jag påpekade saken fanns samma paket till salu i fortsättningen också så jag antar att de sålde dem istället för att plocka dem ur hyllan. Det fanns väl tillräckligt många ouppmärksamma kunder....
Dessutom är Biltemas kabel mycket tjockare och otympligare än Odelcos motsvarighet.
Dessutom är Biltemas kabel mycket tjockare och otympligare än Odelcos motsvarighet.