En bra verktygslåda
En bra verktygslåda
Kan låta lite som en fånig tråd, men är bara intresserade vilka verktyg ni har ombord, och hur ni löst det praktiska, med tanke på förvaring, och så.
Var nere idag till min käresta, och insåg plötsligt att jag har fler verktyg hemma än i båten. Man fipplar med någonting, nära relingen och plötsligt säger det plums i vattnet. Har antagligen en hel drös med rostiga verktyg under min båt. Eller har förlagt dem någonstans.
Så, vilka verktyg måste man bara ha, och kanske de som kan va bra att ha utifall att.
Var nere idag till min käresta, och insåg plötsligt att jag har fler verktyg hemma än i båten. Man fipplar med någonting, nära relingen och plötsligt säger det plums i vattnet. Har antagligen en hel drös med rostiga verktyg under min båt. Eller har förlagt dem någonstans.
Så, vilka verktyg måste man bara ha, och kanske de som kan va bra att ha utifall att.
Re: En bra verktygslåda
Jag har mina verktyg och reservdelar i mitt schapp, dvs verkstaden näst intill motorrummet. Arbetsbänk, skruvstycke, akutverktyg på väggen, resten i tre olika verktygslådor: En för motorverktyg, en för elverktyg en för snickar/trä-verktyg. Tre-fyra sortimentslådor med skruv, brickor, kontakter etc. Ett gäng glasslådor med "diverse", ett gäng teakbitar, plywoodbitar och slangstumpar. Slangklämmor i olika storlekar. Av verktygen känns det som slangklämmeverktyget och svetstången(*) är verkligt användbara i båten, liksom dragsågen. Likadant är det sladdlösa borrskaftet en Bra Grej ombord.
Annas skulle jag kunna tänka mig att man kan klara sig hyfsat med en eller två skiftnycklar, ett par skruvmejslar och en bra universaltång (polygrip). Det viktiga då är att man inte får byggryck på semestern eller att något pajar på motorn.
(*) varje gång man skall dra en skruv med mutter under däck blir svetstången guld värd, eftersom man klämmer fast den på muttern och kan gå upp och dra på andra sidan, utan hantlangare.
Annas skulle jag kunna tänka mig att man kan klara sig hyfsat med en eller två skiftnycklar, ett par skruvmejslar och en bra universaltång (polygrip). Det viktiga då är att man inte får byggryck på semestern eller att något pajar på motorn.
(*) varje gång man skall dra en skruv med mutter under däck blir svetstången guld värd, eftersom man klämmer fast den på muttern och kan gå upp och dra på andra sidan, utan hantlangare.
Anders S
För väldigt länge sedan köpte jag en verktygslåda med block & hylsnycklar, polygrip, några mejslar osv. Priset var 295 kr dvs väldigt billigt, i synnerhet för mig som alltid köpt "riktiga" verktyg. Men verktygen har hängt med och gör fortfarande nytta. Själva lådan är en viktig del som hjälper till att håla ordning på verktygen. Biltema har något liknande, art.nr 10129.
Sen finns det en låda med lite andra verktyg, hammare, tänger, rörtång osv.
Plus ett antal förvarningsaskar ed skruvar, muttrar, flastift. Lådorna är lite mjukare plast och låser när man trycker ihop dem vilket minskar risken att lådan spricker och allt far ut när den trillar ner på durken.
Sen finns det en låda med lite andra verktyg, hammare, tänger, rörtång osv.
Plus ett antal förvarningsaskar ed skruvar, muttrar, flastift. Lådorna är lite mjukare plast och låser när man trycker ihop dem vilket minskar risken att lådan spricker och allt far ut när den trillar ner på durken.
Har de fleste verktyg och "burkar" ung. som Anders S.
Vill tipsa om sladdlösa borrmaskiner där batterierna är slut.
Sågar av batterihållaren, löder på en kabel, oftast från kasserade damsugare (containerfynd) de brukar vara 7 m.
Sladden är så lång att den räcker över hela båten (<10m).
Inte så kinkigt om spänningen ej stämmer. Kört 9 voltsmaskin flera år på 12 volt.
Vill tipsa om sladdlösa borrmaskiner där batterierna är slut.
Sågar av batterihållaren, löder på en kabel, oftast från kasserade damsugare (containerfynd) de brukar vara 7 m.
Sladden är så lång att den räcker över hela båten (<10m).
Inte så kinkigt om spänningen ej stämmer. Kört 9 voltsmaskin flera år på 12 volt.
Jag har faktiskt en 18V borrmaskin som laddas med en fd datorladdare för 12V. Men ska det borras lite mer eller hålsågas så använder jag 230V maskin via invertern. Lille Dremel kommer också ofta till användning.
Har det mesta med mig. märkt upp lådor för verktyg, el, rigg , tejp&gucka, motorpryttlar, et.c.
Men - använder lik förbenat oftast Leatherman/Gerber-kopian . .
Inte bäst på något men den är ju liksom alltid på plats när jag får syn på något.
Kompletterat den elektriska borrmaskinen som tenderar att ladda ur sig i tid och otid.
med en manuell borr mod. gräddvisps-vev.
Funkar mkt bra och på direkten men kräver två händer.
Men - använder lik förbenat oftast Leatherman/Gerber-kopian . .
Inte bäst på något men den är ju liksom alltid på plats när jag får syn på något.
Kompletterat den elektriska borrmaskinen som tenderar att ladda ur sig i tid och otid.
med en manuell borr mod. gräddvisps-vev.
Funkar mkt bra och på direkten men kräver två händer.
Håller med callisto!
En manuell borrmaskin är guld värd. Ingen el, inga batterier, inga kablar inga problem!
Garanterat så går det fortare att borra med en sådan då minimala förberedelser behövs. Den behövs ju inte laddas heller
Förutom skruvmejslar, skiftnycklar, insexnycklar, tänger så glöm inte det viktigaste!!!
Ficklampan är superviktig, gärna 2 stycken ifall något händer under natten!!!
Eltejp, ståltråd är oxo bra att ha.
En manuell borrmaskin är guld värd. Ingen el, inga batterier, inga kablar inga problem!
Garanterat så går det fortare att borra med en sådan då minimala förberedelser behövs. Den behövs ju inte laddas heller
Förutom skruvmejslar, skiftnycklar, insexnycklar, tänger så glöm inte det viktigaste!!!
Ficklampan är superviktig, gärna 2 stycken ifall något händer under natten!!!
Eltejp, ståltråd är oxo bra att ha.
Inte bara det, när något förtretligt händer dagtid, så är det garanterat i den mörkast pistade björnhålan i Svartlien, dvs ficklampan behövs...jansan skrev: Ficklampan är superviktig, gärna 2 stycken ifall något händer under natten!!!
Jag har en pannlampa ombord. mycket användbar även vid vanlig segling.
PS: givetvis kan man använda sitt borrskaft som visp. Också.
Anders S
Den gamla drillborren i all ära men den är bra tråkig när man ska borra 6 mm hål i rostfritt eller dra i skruv. Borrsvängen gick ju bra att dra i mässingsskruv med förr men den är oftast för otymplig. Nej, batterimaskinerna är bäst. Många går att ladda med en universal-dator-adapter för 12V. Men det går ju bra med 230-laddaren i invertern också. Samma med lödning, förr hade jag 12-lödkolv och gaslödkolv. Numera tar jag den vanliga lödstationen och kör via invertern.
Ficklampor är viktigt. Bäst ombord är en LED-arbetslampa, uppladdningsbar med massor av lydioder. Finns på Biltema mfl. Pannlampa naturligtvis, 1 W LED.
Vanliga LED-ficklampor, från 1 W fickmodell till 7 W modell större. För säkerhets skull en laddningsbar LED-lampa med solcell från IKEA(!). Dold bakom en gardin.
Samt nyckelringslampa i flytvästen.
Ficklampor är viktigt. Bäst ombord är en LED-arbetslampa, uppladdningsbar med massor av lydioder. Finns på Biltema mfl. Pannlampa naturligtvis, 1 W LED.
Vanliga LED-ficklampor, från 1 W fickmodell till 7 W modell större. För säkerhets skull en laddningsbar LED-lampa med solcell från IKEA(!). Dold bakom en gardin.
Samt nyckelringslampa i flytvästen.
Kan du ge tips på vilken variant du rekommenderar? Som exempel B-temas sortiment...:Anders S skrev: (*) varje gång man skall dra en skruv med mutter under däck blir svetstången guld värd, eftersom man klämmer fast den på muttern och kan gå upp och dra på andra sidan, utan hantlangare.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... Svetstang/
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
På den sidan, 121023. Den som platsar ombord som "generaltång" är hur som helst "normalmodellen", storleken är väl en smaksak. (Sidokommentar: En sådan tång är hjälpsam, men riktigt suveränt vore en magisk skruvmejsel som håller sig själv på däck, utan medhjälpare...stangen skrev:Kan du ge tips på vilken variant du rekommenderar? Som exempel B-temas sortiment...:Anders S skrev: (*) varje gång man skall dra en skruv med mutter under däck blir svetstången guld värd, eftersom man klämmer fast den på muttern och kan gå upp och dra på andra sidan, utan hantlangare.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... Svetstang/
Anders S