Återskapa trä?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gaidin
Diamantmedlem

Återskapa trä?

Inlägg av Gaidin » mån 30 maj 2011, 08:11

Ett par skruvhål börjar bli "gängpaj" i min rorkult och på diverse andra ställen där man normalt inte skruvar bort något så ofta, eller aldrig.
En fundering jag har är att fylla hålet med epoxyspackel och sedan skruva in skruven igen, insmord i paraffinolja.
Kommer jag någonsin att få ut denna skruv igen?

I sittbrunnen har jag på en av luckorna, en plywood av teak som har börjat delaminera lite smått. Jag funderar på hur jag skall åtgärda det, antingen riva upp hela konstruktionen och bygga nytt eller försöka fylla i lite av mitt ovan nämnda epoxyspackel, pressa ner trä't med lite gladpack som släppmedel och sedan slipa och lacka. Inte lika snyggt men det är bara ett väldigt litet hörn som är drabbat men det kommer snabbt att sprida sig om jag inte åtgärdar det.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Återskapa trä?

Inlägg av Anders S » mån 30 maj 2011, 09:15

Du kan utan vidare använda epoxy med lämpligt fyllmedel för att göra en "gänga" för träskruv. Jag skulle tro att vanligt epoxylim med träfibrer i skulle kunna fungera bra, att då olja in eller fetta in skruven är nödvändigt och rätt. Möjligen kan du borra upp hålet i träet till några mm större än skruven först, innan du "gjuter in" skruven. Om du då jobbar runt litet med borrspetsen, så att hålet blir omvänt koniskt (smalast uppåt!) sitter proppen bra.

Givetvis kan du ersätta/limma/reparera kanterna på luckan med epoxylim. Det varar väl inte för evigt, men det gör inte ny plywood heller.
Anders S

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » mån 30 maj 2011, 09:51

Tack Anders!
Alltid kul att veta att jag dessutom tänkt rätt, det händer långt ifrån alltid :)

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 30 maj 2011, 09:59

Enklast slår du i en eller flera stickor doppade i epoxi eller vattenfast lim. Alternativt borra ur och limma i en plugg. För skruvar som man själv aldrig mer ska skruva på, blanda epoxilim med slipdamm i matchande trä och dra i skruven innan epoxin stelnat helt.
---
Visst kan man spackla plywood men är eftersom den är i ett "terminalstadium" så kan det vara bättre att byta direkt.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 30 maj 2011, 11:49

Gaidin skrev:men det är bara ett väldigt litet hörn som är drabbat men det kommer snabbt att sprida sig
Instämmer med Anders, bara ett litet hörn är låååångt från terminalstadium, även för ply. Förläng livet med lite epoxy. Jag hade nog kört med tunnflytande epoxi som är helt transparant, alltså inte spackel eller Araldit. Utsatt för mycket solljus tappar det lite fräschor, men det är då det - mycket solljus betyder fina seglingar! (så försök inte försegla hela luckan med epoxi, det ser tråkigt ut om några år).

/J

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 30 maj 2011, 12:05

Jaramaz skrev: bara ett litet hörn är låååångt från terminalstadium, även för ply.
Kan vara så men förr eller senare måste man byta och det kan vara lika bra att ta i tu med problemet på en gång. Risken finns att man stänger in fukt så att nedbrytnigsprocessen ändå fortsätter. Kan man torka ut plywooden och få in tunnflytande epoxi så har man förhoppningsvis hunnit byta båt innan problemet blir akut.

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » mån 30 maj 2011, 15:25

Biltema verkar ha slutat sälja epoxy, de har bara spackel kvar, eller så är det bara här i Jönköping. Någon marinbutik finns det ju inte här.
Det får hur som helst bli en lagning med epoxy, det känns knöligt att byta hela konstruktionen nu, det får i så fall bli nästa vår, om jag ens har kvar båten då, annars får det bli nya ägarens stilprojekt. =)

naffatS
Platinamedlem

Inlägg av naffatS » mån 30 maj 2011, 18:49

Nog borde du få tag på epoxylim på Biltema. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Epoxy/

Staffan

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » tis 31 maj 2011, 07:15

Hade ju tänkt större kvantiteter men jag hittade lamineringsepoxi också, det duger fint, däremot verkar det inte finnas i butiken i Jönköping...

Skriv svar