Båtbeslag, typ påhakningsbara gångjärn?
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Båtbeslag, typ påhakningsbara gångjärn?
Till kojernas ryggstöd. De sitter nu med vanliga gångjärn, vilket betyder att man behöver skruva loss dessa varje höst för att ta hem ryggstöden. Man kan iofs byta gångjärn till sådana med löstagbara sprintar, men hellre skulle jag vilja ha någon typ av "hakar", dvs gångjärn som kan tas loss.
Förslag mottages med tacksamhet.
Förslag mottages med tacksamhet.
/Anders G
Re: Båtbeslag, typ påhakningsbara gångjärn?
Vi har ju lika samma båt du och jag...
Alternativ tanke:
I min båt sitter ryggstöden kvar. Dynorna sitter med kardborre, så de är lätta att ta av.
Alternativ tanke:
I min båt sitter ryggstöden kvar. Dynorna sitter med kardborre, så de är lätta att ta av.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Problemet är bara att dynorna är nyklädda, av förra ägaren och går ej att ta av 
/Anders G
"Rostande" hakgångjärn finns men rostfria har jag inte sett. Köp vanliga rostfria gångjärn, slå ur sprinten och bearbeta med vinkelslipen?
- Bilagor
-
- hakgangjarn.jpg (18.84 KiB) Visad 6995 gånger
Jag hade avtagbara ryggstöd på förra båten (nu har jag lösa dynor). Här fanns det vanliga avlyftbara dörrgångjärn, som placerades "på sida". För att inte glida loss i nerfällt läge (normal-) kan man ha en liten stoppkloss på insidan av hålet, om nu inte ryggstödet låses av sina grannar eller kantlister eller liknande.
Hakgångjärn verkar snyggare (mer "lätthakat") och litet hemslöjd på ett RF-gångjärn verkar väl fullt möjligt.
Hakgångjärn verkar snyggare (mer "lätthakat") och litet hemslöjd på ett RF-gångjärn verkar väl fullt möjligt.
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Tack för tipsen. Att sätta slipen på ett färdigt rostfritt kan definitivt vara ett alt.
/Anders G
Har exakt samma problem - googlade på rostfria hakgångjärn - och hamnade här!
Har du testat att modifiera gångjärn, och i så fall - hur blev de?
Har du testat att modifiera gångjärn, och i så fall - hur blev de?
Alla borde ha skägg
Varför inte prova med skåpgångjärn?
Fjädrande led, löstagbara, och billiga. Att de skulle börja rosta kan man ju motverka med ett lager klarlack på sprayburk.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Gangjarn/ ... jarn-2-st/

Fjädrande led, löstagbara, och billiga. Att de skulle börja rosta kan man ju motverka med ett lager klarlack på sprayburk.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Gangjarn/ ... jarn-2-st/

Prova gärna med skåpgångjärn.
Men jag skulle köpa på IKEA , de har genomgående hög kvalitet.
Jag har tom byggt in en ikea-kökslåda i min båt , med gejdrar och hela kitet. Det enda
jag behövde modifiera var att arrangera en låsning som inte går upp när det lutar.
Men jag skulle köpa på IKEA , de har genomgående hög kvalitet.
Jag har tom byggt in en ikea-kökslåda i min båt , med gejdrar och hela kitet. Det enda
jag behövde modifiera var att arrangera en låsning som inte går upp när det lutar.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Nej, det kommer inte att bli bra för mig.
Jag måste få en så gott som plan baksida på luckan då ryggstödet kommer att fungera som kojbreddare också.
Det ska vara enklare att få bort än det är med självstängande gångjärn också.
Jag måste få en så gott som plan baksida på luckan då ryggstödet kommer att fungera som kojbreddare också.
Det ska vara enklare att få bort än det är med självstängande gångjärn också.
Alla borde ha skägg
Är det typ såna härna ni menar, typ?
50 mm långt, 20 + 20 mm brett..
/T
/T
Nej, det ska vara sånahär,
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =161797859
Fast inte som rostar...
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =161797859
Fast inte som rostar...
Alla borde ha skägg
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Precis, men nu har jag tänkt om. Det blir:

Från biltema. Sedan fräser jag ett spår i den långa biten. Det hela monteras med en delrinbit, med spår för gångjärnet och gängor för låsskruv, ovanifrån. Då man fäller upp ryggstödet kan gångjärnen då glida utåt, vilket gör att man kan fälla upp ryggstödet helt (annars tar kudden i skottet). På hösten lossar man låsskruvarna och drar ut hela gångjärnet.

Från biltema. Sedan fräser jag ett spår i den långa biten. Det hela monteras med en delrinbit, med spår för gångjärnet och gängor för låsskruv, ovanifrån. Då man fäller upp ryggstödet kan gångjärnen då glida utåt, vilket gör att man kan fälla upp ryggstödet helt (annars tar kudden i skottet). På hösten lossar man låsskruvarna och drar ut hela gångjärnet.
/Anders G
Har inte gjort jobbet än, men ändå...
Planen ser nu ut så här.
Detta är ASSA 2010 Trend i förnicklad mässing, vilket borde hålla i många år i ruffen.
Gångjärnsdelen hamnar på ryggstödet.
Använder jag ingen låsskruv borde de vara lätta att lyfta loss, samtidigt som de inte lär ramla loss av sig själv.
Synpunkter?
Planen ser nu ut så här.
Detta är ASSA 2010 Trend i förnicklad mässing, vilket borde hålla i många år i ruffen.
Gångjärnsdelen hamnar på ryggstödet.
Använder jag ingen låsskruv borde de vara lätta att lyfta loss, samtidigt som de inte lär ramla loss av sig själv.
Synpunkter?
Alla borde ha skägg