Skrov och köl renovering

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
kaptenkrok

Skrov och köl renovering

Inlägg av kaptenkrok » ons 24 mar 2004, 23:36

Hallå!

Jag har just köpt en 9m segelbåt i plast. Skrovet och kölen krävde dock en rejäl renovering. Jag har nu slipat kölen jämn, (nästan till järnet)och skrapat bort all färg på skrovet förutom grundfärgen. Kölen behöver spacklas på vissa ställen, för en jämn yta.

Min fråga är nu hur jag ska gå vidare. Vilket material ska användas som spackel, plastic pudding kanske? Ska kölen (som är av järn) behandlas med tjärepoxi innan grundfärgen målas på? Har någon tipps om bra bottenfärger?

Tacksam för svar / Emanuel

vips

Renovering

Inlägg av vips » ons 24 mar 2004, 23:37

Hej,
kommer behöva göra samma sak innan sjösättningen; vilken är den smidigaste arbetsgången? Man måste väl flytta stöttor och hålla på antar jag?

Vad gäller bottenfärg så har vi använt Mille Light ett par år med hyggligt resultat, båten ligger i Stockholm... Tänkte köra med Mille Light i år igen och troligen Hempels grundfärg oxå.

/magnus

Martin

Västkustfärg

Inlägg av Martin » ons 24 mar 2004, 23:37

Om du tänkt segla på västkusten skulle jag rekommendera att du försöker skaffa en riktig giftfärg som de från \"den gamla goda tiden\". Det är det enda som funkar här. Går att få tag på om du har kontakter inom t.ex. färgföretag. Annars tror jag man kan köpa dem i Danmark.

Fredrik

Nej

Inlägg av Fredrik » ons 24 mar 2004, 23:37

Danmark har numera hårdare regler för bottenfärger än Sverige. Dessutom så finns det svenska, lagliga, färger som fungerar, till exempel Internationals Fabi.

mvh

Fredrik

Janne

Bottenfärg

Inlägg av Janne » ons 24 mar 2004, 23:38

Giftfärgen är förbjuden i EU-länderna. I Norge säljs den dock. Och trots prisnivån i Norge, så är av någon anledning färg billigt, jag betalade 140 nkr per liter förra året.
Jag målade med bara ett lager och det blev ingen beväxning över huvudtaget.
Båten ligger på västkusten vid Marstrand.

Skriv svar